Gå til innhold

Sparebluss? Eksisterer det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ligget på ca. 500-700 kcal daglig siden desember. Fra desember til mai gikk jeg ned ca. 30 kg. Men nå har vektnedgangen stagnert fullstendig, jeg lå lenge og vippet fra xx.05 til xx.05, altså ett kilo, til jeg nå har gått ned et kilo på de siste to ukene.

Jeg spiser ikke mer, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går fortere ned i vekt. Tidligere har jeg vært kontant avvisende til spareblussteorien, men nå begynner jeg å lure på om det er det som skjer?

Jeg blir så frustert av at det går så sakte, og begynner nesten å gråte hver morgen når jeg ser på vekten.

Det er for øvrig ikke muskelvekt, da jeg ikke trener all verden.

Burde man ikke gå ned i vekt uansett dersom en ligger på såpass få kalorier? Noen som har en plausibel forklaring?

Anonym poster: 42fcbd38fe9c79a809164b29999e7034

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg har stålkontroll på inntak, så dersom noen vil komme med "skjulte kalorier"-teorien så har jeg tatt høyde for den. :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du har ligget på 5-700 kcal om dagen siden desember, så burde du søke psykiatrisk behandling for spiseforstyrrelser. Og sansynligvis har du gjort skade på flere av kroppens indre organer allerede.

Anonym poster: 3622e84b1bf8eb9ea1cf10b62679c2e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp vært hos legen, fysisk sett er jeg frisk som en fisk. Men takk for innspill..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å stagnere i perioder når man går ned såpass mye over tid. Kroppen havner på slike platåer innimellom. Den må jo få tid til å tilpasse seg (det som skjer er egentlig at kroppen "kjemper" for å opprettholde vektnivået). Gjelder bare å være tålmodig.

For øvrig burde du begynne å trappe opp kaloriinntaket litt og litt slik at du sakte nærmer deg det nivået som du skal kunne leve på "for alltid", altså normalt. Bedre det, enn å risikere å gå raskt opp igjen når du er i mål. Mange har gått på den smellen før.

Ja, sparebluss eksisterer så absolutt. Så opptrappingen er nok på tide? Ikke sunt å leve på så lite i lengre tid.

Anonym poster: adb8c391b4198257e7d64fbabe4fcc5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å stagnere i perioder når man går ned såpass mye over tid. Kroppen havner på slike platåer innimellom. Den må jo få tid til å tilpasse seg (det som skjer er egentlig at kroppen "kjemper" for å opprettholde vektnivået). Gjelder bare å være tålmodig.

For øvrig burde du begynne å trappe opp kaloriinntaket litt og litt slik at du sakte nærmer deg det nivået som du skal kunne leve på "for alltid", altså normalt. Bedre det, enn å risikere å gå raskt opp igjen når du er i mål. Mange har gått på den smellen før.

Ja, sparebluss eksisterer så absolutt. Så opptrappingen er nok på tide? Ikke sunt å leve på så lite i lengre tid.

Tillegg: Du bør begynne å trene mer, da kan du også normalisere kaloriinntaket, så du kan ha et kosthold det er lett å leve med på sikt. Muskler gjør at forbrenningen fungerer jevnt bedre. Og da er det mye større sjanse for at du klarer å holde vekta på sikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser alt for lite.

Anbefaler deg en sjekk hos fastelegen når det gjelder vitaminer mm samt å be om en time hos ernæringsfysiolog. Du ligger langt under det som er forsvarlig.

Anonym poster: 4b27c49af8df2094f73fccca2564b83f

• Liker 1
Skrevet

Hva er BMI-en din, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Finnes det noen kilder som backer opp teorien om disse platformene? Jeg har hørt det før, men klarer ikke helt å skjønne hvordan det skal fungere. For meg høres det så rart ut at kroppen skal slutte å miste vekt selv når en ligger på et relativt dramatisk underskudd.

Jeg er for øvrig i øvre del av normal BMI, og har åpenbart fett å ta av, så det er ikke det at jeg begynner å bli skrapa heller.

Det er så slitsomt og deprimerende å være sulten hele tiden uten å se resultater av det. Da jeg raste ned i vekt var det ok, da så jeg at vekta gikk ned med flere hundre gram hver dag, og det var veldig motiverende, men nå er det bare tungt.

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere med innspill? Dette er utrolig frustrerende!

Skrevet

Nå som kroppen din har blitt 30kg lettere bruker den mindre energi på å fungere. Sier seg selv at en kropp på 100 kg bruker mer energi på å bevege seg enn en på 70kg. Hvis du har hatt samme kaloriinntak og samme aktivitetsnivå hele veien er det ikke rart at kroppen har klart å "bli vant til" dette utrolig lave inntaket og kjemper imot. Om du vil se resultater raskere kan du jo begynne å gå en halvtimes tur hver dag? Det er ikke så mye det er snakk om før du skal se resultater, men å bare sitte på sofaen hjelper neppe ;)

AnonymBruker
Skrevet

Men når en ligger på 500 kcal +/- så skulle en vel gått ned i vekt selv om en lå kliss i ro i senga si?

I går spiste jeg 200 kcal men gikk bare ned trehundre gram til i dag.

Skrevet

Men når en ligger på 500 kcal +/- så skulle en vel gått ned i vekt selv om en lå kliss i ro i senga si?

I går spiste jeg 200 kcal men gikk bare ned trehundre gram til i dag.

Ikke se på vektnedgang på mikronivå. Du kan ikke se på enkeltdager.

Og jo mindre du spiser, jo mindre bruker kroppen. Både fordi den vil ligge i ro og fordi den prioriterer prosessene som holder deg i live.

Du er NØDT til å spise mer. Og er du lur øker du mengden fett og proteiner du spiser. Øk det nåværende daglige inntaket ditt med 3-4 egg og 200gram laks. I tillegg må du få i deg mer fett. Ta trantilskudd. Olivenolje er en god kilde til fett, men du kan ikke leve på oljer. Spis gjerne hvitost som er fettrik og proteinrik.

Du trenger ikke spise ost med skive under.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vil ikke spise mer. Det føles komplett feil, og jeg er sikker på at vekten ville skutt i været da. Dersom jeg spiser litt mer en dag går vekten opp til neste dag, og det er ikke aktuelt. Enten skal vekten gå ned, eller så skal den i verste fall stå stille.

Dersom jeg kutter enda et par hundre kalorier, vil kroppen kunne få et kick igjen og rase litt ned igjen?

Folk blir jo stadig vekk veldig tynne på veldig lite mat, så det er jo ikke sånn at dersom en spiser next to nothing så slutter kroppen å kvitte seg med fett.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke spise mer. Det føles komplett feil, og jeg er sikker på at vekten ville skutt i været da. Dersom jeg spiser litt mer en dag går vekten opp til neste dag, og det er ikke aktuelt. Enten skal vekten gå ned, eller så skal den i verste fall stå stille.

Dersom jeg kutter enda et par hundre kalorier, vil kroppen kunne få et kick igjen og rase litt ned igjen?

Folk blir jo stadig vekk veldig tynne på veldig lite mat, så det er jo ikke sånn at dersom en spiser next to nothing så slutter kroppen å kvitte seg med fett.

Da dør du.

Jeg foreslår at moderator stenger denne tråden da TS åpenbart har spiseforstyrrelser.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ligget på ca. 500-700 kcal daglig siden desember. Fra desember til mai gikk jeg ned ca. 30 kg. Men nå har vektnedgangen stagnert fullstendig.

Det er ikke rart at vekta har stagnert. En slank og lett kropp trenger mindre kalorier enn en tung overvektig kropp.

Du kan ikke forvente at du går ned like mye i vekt nå som da du veide 30 kg mer, ved å spise akkurat samme kalorimengde.

For å gå ned mer i vekt nå, må du spise mindre kalorier. Hvis du legger deg på 200-300 kalorier daglig, kommer du nok til å gå ned. Etter hvert blir du slappere og slappere, blek, mister hår, får konstant hodepine og fryser. Det er bare å glede seg til kroppen begynner å spise av sine egne organer for å holde seg gående :)

Dette helsefarlige idiotopplegget burde du slutte med før du blir tvangsinnlagt, og får mat igjennom en sonde.

Hva har du tenkt til å gjøre når vekten er "perfekt" da? Du kan jo ikke spise så lite for resten av livet. Spiser du plutselig normalt, vil du gå opp i vekt.

Du burde begynne å trene, for da kan du tillate deg å spise mer. Å spise så lite som du gjør nå er helt i vanvare.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt er jeg fortsatt i øvre del av normal BMI, så jeg har ikke en slank og lett kropp enda. Kroppen min har enda godt med fett å spise av, derfor forstår jeg ikke hvorfor den ikke griper mulighetene jeg gir den. :)

Å ligge på 4-500 kcal i gjennomsnitt for alltid ser jeg ikke på som noe problem, da det er relativt mye mat dersom det jeg spiser jeg kalorifattig.

Skrevet (endret)

Som sagt er jeg fortsatt i øvre del av normal BMI, så jeg har ikke en slank og lett kropp enda. Kroppen min har enda godt med fett å spise av, derfor forstår jeg ikke hvorfor den ikke griper mulighetene jeg gir den. :)

Å ligge på 4-500 kcal i gjennomsnitt for alltid ser jeg ikke på som noe problem, da det er relativt mye mat dersom det jeg spiser jeg kalorifattig.

Du har kanskje ikke en slank og lett kropp ennå, men den er slankere og lettere enn da du startet slankingen. Hvis du f. eks. veide 100 kg da du startet, og veier 70 kg nå, så trenger du mindre mat nå som du veier 70 kg enn da du veide 100 kg.

Det har ingenting å si at kroppen din har mye fett å spise av. Får du for lite næringsstoffer, må kroppen bruke energien på å holde livsviktige organer i gang. Da er ikke kroppens fokus å forbrenne fett. Kroppen forbrenner ikke fett bare fordi du har mye overflødig fett, den forbrenner gjerne muskler og organer også.

Jo, det er farlig å spise så lite, selv om du foreløpig ikke merker noe til det selv. Du kan umulig få i deg alt du trenger ved å spise så lite.

Endret av Hjernesurr
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...