AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 For et par dager siden fant jeg et voksent pinnedyr på rosebuskene i hagen. Første døgnet fikk den være i fred, men så fant min samboer ut (via internet) at det er et tropisk dyr og at den ikke vil overleve lenge utendørs. Så jeg fant frem en stor plasteske med finmasket netting som "tak", tørkepapir i bunn (for at evt. egg ikke skal få klekkeplass), har innredet med litt kvister + masse roseblader. Og så drypper jeg litt vann på bladene noen ganger pr. dag. Pinnedyret er altså flyttet inn hos oss. Jeg har lest litt på internet, men jeg synes ikke det er mye info å finne der. Så jeg lurer på en masse ting. Pinnedyret "mitt" sover hele dagen, og våkner opp når det blir mørkt. Da er det tid for å spise og kravle rundt. Men jeg har sett filmer på YouTube der pinnedyrene "danser" til musikk? Og det er ikke i stummende mørke/på natta? Den er ganske søt, egentlig. Grønn, ca. 10-12 cm. Og jeg ser at samme type pinnedyr selges i dyrebutikker og på internett. Siden den har fått et hjem her (foreløpig), er jeg rett og slett ute etter all mulig nyttig info. Er det noen pinnedyrmammaer her på KG? Anonym poster: 0a184802125aa2632eb4fd543a8c7de4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 (Jeg måtte bare) Anonym poster: 2e873e99360e4159ebe3cf8b60f04289
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Gi den frisk salat og ha et tørkepapir i toppen av "buret" hvor du sprayer vann på, da holder den seg fornøyd, gi den noen pinner å klatre på å ikke la den stå en plass hvor det er mye sol eller mye gjennomtrekk. Husk å rens buret 1 gang i uken da de legger egg, å hvert pinnedyr legger mellom 2-3hundre egg, når eggene er lagt eller klekt dør pinnedyre slik at barna kan få næring ifra den. =) Anonym poster: ab00ee6191deb7c41913a4dccd39a611
Monsterkid Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Gi den frisk salat og ha et tørkepapir i toppen av "buret" hvor du sprayer vann på, da holder den seg fornøyd, gi den noen pinner å klatre på å ikke la den stå en plass hvor det er mye sol eller mye gjennomtrekk. Husk å rens buret 1 gang i uken da de legger egg, å hvert pinnedyr legger mellom 2-3hundre egg, når eggene er lagt eller klekt dør pinnedyre slik at barna kan få næring ifra den. =) Anonym poster: ab00ee6191deb7c41913a4dccd39a611 Er du sikker? Vi hadde et pinnedyr, og det døde ikke når den fikk ungene sine. Hun lever fortsatt den dag i dag. Ellers så er det viktig at maten pinnedyret får er uten kjemiske stoffer. Økoloisk mat er bra. Og buret skal være fuktig, spray gjerne litt på veggene med en spruteflaske. Men unngå å spraye på selve pinnedyret, for da kan det drukne. Har du kjøpt terrarium til henne?
Rosinbolle Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 (endret) Av en eller annen grunn høres pinnedyr veldig søtt ut. Lykke til med henne da. Og forresten, skal du kalle henne noe? :D Endret 27. juni 2012 av Rosinbolle 1
rosahelikopter Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 Jeg orket ikke å lese gjennom alt. Men har hatt pinne dyr, og de formerer seg fort VELDIG fort. De er jo artige, kan stå å danse veldig lenge av gangen. Jeg matet med eføy eller å det hette de klatre blomstene det liker dem veldig godt. Kommer pinnedyret først ut av plassen sin er den borte for godt å si. Jeg hadde den (de ettervert) i en fiske bolle med luftehull lokk på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå