Gå til innhold

Behandling av brannblemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

For et par dager siden greide jeg å komme borti en glovarm ovn med hånden. Gjorde veldig vondt, og fikk et rødt merke på størrelse med en 20-kroning.

I går gjorde det ikke vondt lenger, huden begynte å flasse litt bare.

Men i dag fikk jeg en brannblemme (ikke stor, ca 2x2cm), som er en 2. gradsforbrenning. Men det gjør ikke vondt i det hele tatt.

Har prøvd å søke litt rundt, men det er så mange forskjellige råd. Stikk hull på blemmen med varm nål, sterilisere, sette på plaster osv, noen sier man skal la den være om den ikke er på et forstyrrende sted, og andre sier at alle 2.gradsforbrenninger må behandles av lege.

Noen som har erfaring med hva som skal gjøres (ikke bare tror, eller er ganske sikker på)?

Anonym poster: 893dd011932b960293f6680784bbebb7

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

For å få helt sikkert svar bør du ringe lege. Men det er jo en viss infeksjonsfare dersom du tar hull på den. Så det bør du være obs på om den sprekker eller du tar hull på den før det har kommet ny hud under.

AnonymBruker
Skrevet

Er ren så lenge du ikke stikker hull på den. Men kontakt lege hvis du føler deg usikker.

Anonym poster: 34645afe0cc4fb26def8133c5f8a03e1

Skrevet

Man skal i utgangspunktet ikke stikke hull på en brannblemme pga infeksjonsfaren. Er du i tvil så kontak lege.

Legg på et kompress så området holder seg tørt.

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

For et par dager siden greide jeg å komme borti en glovarm ovn med hånden. Gjorde veldig vondt, og fikk et rødt merke på størrelse med en 20-kroning.

I går gjorde det ikke vondt lenger, huden begynte å flasse litt bare.

Men i dag fikk jeg en brannblemme (ikke stor, ca 2x2cm), som er en 2. gradsforbrenning. Men det gjør ikke vondt i det hele tatt.

Har prøvd å søke litt rundt, men det er så mange forskjellige råd. Stikk hull på blemmen med varm nål, sterilisere, sette på plaster osv, noen sier man skal la den være om den ikke er på et forstyrrende sted, og andre sier at alle 2.gradsforbrenninger må behandles av lege.

Noen som har erfaring med hva som skal gjøres (ikke bare tror, eller er ganske sikker på)?

Anonym poster: 893dd011932b960293f6680784bbebb7

Da barnet mitt fikk en 2.grads forbrenning, fikk vi beskjed av legen om at vi absolutt IKKE måtte stikke hull på blemmene. Blemmene bør få tørke inn av seg selv, og deretter flasser de av.

Det var ett litt større område + noen små blemmer. De første par ukene gikk vi til legekontoret for å bytte bandasje to ganger i uka. De hadde på brannsalve under bandasjen første uka. De små blemmen fikk vi beskjed om å beskytte med gnagsårplaster etter noen dager.

Anonym poster: c1702b4b5c6af9b9ba5998e57de638eb

Skrevet

Jeg glog omrist au au

Skrevet

Jeg glog omrist au au

"Etter noen få uker med touchtelefon er du blitt vant til å taste!" - my ass.

Nei, men jeg grep om en glovarm rist for noen uker siden, og fikk da blemmer. Holdt fingrene i kaldt vann i en time rett etter det skjedde, men fikk fremdeles store smerter og blemmer. Smertene gav seg etter en dag, og jeg gjorde derfor ingenting med blemmene. De gikk til slutt bort av seg selv :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor på hånden sitter den? Hvis den sitter inne i håndflaten, ville jeg gått til legen og fått stukket hull på den (ikke gjør dette hjemme, for du bør ha steril oppdekning og instrumenter som er ordentlige sterile). Hvis den sitter på håndbaken, ville jeg bare dekket den med kompress og holdt det tørt og rent.

Anonym poster: 6189051b3dca42f58849ad0bd37da4d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...