AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Skal arrangere utdrikningslag om noen uker. Vi er 15-20 jenter og skal tilbringe hele helgen sammen. Så vi trenger 2 middager som er enkle å lage så noen (altså jeg) slipper å stå på kjøkkenet i timesvis og som ikke koster så altfor mye. Gjerne noe som bærer litt preg av å ha "det lille ekstra" Vi har er vanlig kjøkken tilgjengelig og vi kan sikkert skaffe grill av et slag. Bruden liker ikke reker. Vi har forresten ikke butikk i umiddelbar nærhet, så alt må kjøpes og fraktes (i bil) ganske langt. Noen forslag? Anonym poster: 0224135a93113b84a7518e1265585d1e
Gjest NozMonster Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 -en gryte av et slag (kylling, biffstroganof...) med ris til? -tapas? -noe så enkelt som wienerpølser og lompe/brød? -laks, sennepsaus og eggerøre? -grilla kylling, potetsalat og diverse? -kylling og pastasalat?
dobby Skrevet 20. juni 2012 #3 Skrevet 20. juni 2012 Kva med pai? Då kan ein (nokså) enkelt og raskt lage ulike typar, så har ein noko for ein kvar smak. Dei kan lagast på førehand, og er like gode varme som kalde.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #4 Skrevet 20. juni 2012 Ang. forslaget om tapas: Det er IKKE enkelt å lage. Enkelt og uformelt å spise, ja, men noe av det aller mest arbeids- og tidskrevende man kan lage overhodet, ikke minst til mange personer. Det absolutt enkleste til mange er suppe, evt en annen gryte med alt i ett som feks chili con carne. En mulighet er å lage to veldig ulike supper som feks tom kha gai og minestrone, og så ha brød ved siden av. Så kan folk mikse og matche og smake som de vil. Anonym poster: 93bb05a251591a8288a64c2c502e7e7d 1
Tropic Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Enig, gå for spekemat en av dagene. Enkelt og greit. Det mest arbeidssomme med dette er å lage eggerøre. Og om man legger det fint utover ser det ganske fint ut også.
Frua Skrevet 20. juni 2012 #7 Skrevet 20. juni 2012 Hva med å sette alle jentene i sving? Send dem ulike oppskrifter så kan alle bidra med hver sin lille rett til et koldtbord eller tapasbord. Dette pleier å fungere veldig bra
Gjest NozMonster Skrevet 20. juni 2012 #8 Skrevet 20. juni 2012 Ang. forslaget om tapas: Det er IKKE enkelt å lage. Det kommer jo helt ann på hva en velger å ta med da! kanskje det funker at dere lager hver deres pitapizza TS? Bare sette frem skåler med forskjellig tilbehør ala taco, så kan alle snekre seg din egen pizza som de liker selv? skulle tro at det funker å steke mange på en gang også, og om dere har grill, så kan jo noen grille dem også kanskjeeem? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #9 Skrevet 20. juni 2012 Det kommer jo helt ann på hva en velger å ta med da! Nei, det gjør det faktisk ikke. Har du prøvd å lage tapas til mange? Eller lage et stort koldtbord helt på egenhånd? Det har jeg (flere ganger). Og det selve konseptet og logistikken med å lage mange småting som skal tilberedes hver for seg, anrettes på fat/ i skåler, lagres kaldt til servering (evt kjøles ned etter tilberedning og så varmes opp igjen til servering), eller enda verre: flere ting som skal lages klar i siste øyeblikk før servering. Det krever mye arbeid, tid og koordinering, og alle jeg har snakket med som har erfaring med dette vet nøyaktig hva jeg mener (og da dreier det seg om folk som er drevne i matlaging). Så poenget mitt er å advare trådstarter litt her - det er typisk å få rådet om tapas når man skal gjøre det enkelt til mange (eller å selv få idéen). Og da går man på en smell, altså. Anonym poster: 93bb05a251591a8288a64c2c502e7e7d 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #10 Skrevet 20. juni 2012 Takk for forslag dere. Tapas kunne jeg gjerne tenkt meg å lage, elsker det, men det er tidkrevende ja. Var selv i et utdrikningslag der de hadde det, to forlovere sto i over en time og lagde til 7 personer. Det å la folk ta med seg retter funker igrunn ikke så bra siden vi skal reise i noen timer og gjerne ha et lite opplegg før avreise også. Spekemat var også lurt, men dette liker ikke bruden dessverre. TS Anonym poster: 0224135a93113b84a7518e1265585d1e
Frua Skrevet 20. juni 2012 #11 Skrevet 20. juni 2012 Hva med å marinere kjøtt i ulike marinader. Legg kjøttet oppi poser og putt dem i kjølebager slik at de holder noen timer. Kutt opp salat når dere kommer frem. Lag til noen former med fløtepoteter og fyr opp grillen. Dere må uansett ha kjølebager om det er mange timer i bil. Grillspyd er også lettvindt å lage til mange.
pulverheksa Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Hva med langtidstekt lammelår? det kan dere sette i ovnen på 55- 60 grader på morningen og la det stå til dere er klare til å spise. Tilbehør kan være en enkel byggryn salat og en god plommechutney.
TheSgirl Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Ville helt klart gått for en gryte av noe slag den ene dagen. Server med en enkel grønn salat og kanskje noe brød.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 lag en gryte, og server med salat. og brød. så er du safe. Anonym poster: 07bd7385bf937f73ff9792080969e7c6
Ryvre Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Jeg ville også gått for en gryte. Kanskje et par forskjellige i tilfelle noen ikke liker den ene. Evnt en steik eller to som kan marineres (legg de i poser med marinade før dere drar så kan den brukes samme dag om dere vil) og stå i ovnen noen timer. Det eneste du trenger å lage da er saus, salat og evnt ris eller poteter, og ingen av disse er noe særlig tidkrevende. Hun liker ikke reker eller spekemat, men liker hun fisk da? Kan jo ha fiskesuppe og reker ved siden av slik at de som liker det kan ha reker i. Eller raklett dersom noen av dere har en slik. Om 2-3 har en hver så kan dere sette dem utover bordet slik at alle får brukt den samtidig. Da er det jo bare å lage litt godt tilbehør, kutte opp kjøtt og grønnsaker
Suzy Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 Lasagne Gryterett Suppe Pai Spekemat ...er mine forslag
loffen Skrevet 22. juni 2012 #18 Skrevet 22. juni 2012 Sodd! Kjøp 4 bøtter sodd i frysdisken og fire poser grønnsaksblanding. Ha alt i to store gryter og tilsett ekstra purreløk, bujongterning, hel pepper, snittet nykål og spe med vann til det er passe. Server med smør, loff og flatbrød til. Kjempegodt og enkelt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #20 Skrevet 22. juni 2012 - Lag diverse paier, server sammen med noen lekre salater. - Server spekemat, ha et annet kjøtt-alternativ til bruden - Diverse grillmat (grillspyd, kjøtt, gode pølser fra slakter, osv.) server med feks en vanlig salat, en potetsalat, en pastasalat. Grillede maiskolber er og digg. - Skalldyrfest (reker, scampi, hummer, kreps, kamskjell, osv.) med tilbehør som loff, salater, ajoli, rød og grønn pesto, rømme, dill, sitron, osv. - Forenklet tapasbord: lefser med laks, scampi, kjøttboller (kan lages dagen før), pastasalat, potetsalat, grønn salat, marinerte kyllingfileter (legg i marinade over natten, del kyllingfiletene i mindre biter før du steker det hele i en ildfast form), godt brød, ajoli, pesto, smør. - Er klar over at tapasbord tar lang tid, men velger du enklere retter, samt mye og GOD salat og tilbehør, så tar det mye kortere tid. (Og ja, jeg har selv laget tapasbord mange ganger). PS: Når dere er 15-20 jenter så bør dere jo virkelig være flere som lager mat! Sett et par i sving, og så har du mulighet til å lage mer mat enn du tror Lykke til! Anonym poster: 658871743b348876a403bab37e6cbf8a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå