Gå til innhold

Trening og mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først, beklager dersom det allerede finnes en tråd om dette.

Jeg er ingen ekspert på trening og kosthold. Jeg mener å ha lært at man bør spise etter trening for å gi energipåfyll til musklene. Og man bør vel spise før også, for å bygge muskler av noe?

Men jeg lurer sånn på; bør jeg følge samme "regler" når jeg trener bare kondisjon som når jeg trener styrke? Foreløpig er jeg bare i gang med kondisjon..

For jeg bygger jo ikke muskler av å løpe, gjør jeg? Trenger jeg like mye, og samme type mat, som visst jeg hadde trent styrke?

Kan noen komme med litt tips til hva/hvordan jeg bør spise i forhold til trening? Og da ulike typer trening.

Jeg må innrømme at jeg er litt redd for å spise for mye :( Jeg er redd for å legge på meg og er redd for å spise opp gevinsten av treningen, om dere skjønner. Men samtidig vet jeg at jeg trenger energi for å fungere i hverdagen. Jeg fungerer dårlig med for lite mat, og merker det fort når jeg sluntrer unna. Vet ikke helt hvordan jeg skal balansere dette her..

Anonym poster: 30bb5e0b1f2fd05abba0f929c88c2314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, beklager dersom det allerede finnes en tråd om dette.

Jeg er ingen ekspert på trening og kosthold. Jeg mener å ha lært at man bør spise etter trening for å gi energipåfyll til musklene. Og man bør vel spise før også, for å bygge muskler av noe?

Men jeg lurer sånn på; bør jeg følge samme "regler" når jeg trener bare kondisjon som når jeg trener styrke? Foreløpig er jeg bare i gang med kondisjon..

For jeg bygger jo ikke muskler av å løpe, gjør jeg? Trenger jeg like mye, og samme type mat, som visst jeg hadde trent styrke?

Kan noen komme med litt tips til hva/hvordan jeg bør spise i forhold til trening? Og da ulike typer trening.

Jeg må innrømme at jeg er litt redd for å spise for mye :( Jeg er redd for å legge på meg og er redd for å spise opp gevinsten av treningen, om dere skjønner. Men samtidig vet jeg at jeg trenger energi for å fungere i hverdagen. Jeg fungerer dårlig med for lite mat, og merker det fort når jeg sluntrer unna. Vet ikke helt hvordan jeg skal balansere dette her..

Anonym poster: 30bb5e0b1f2fd05abba0f929c88c2314

Det kommer jo an på hvor høy du er og hvor mye du veier, om du prøver å gå ned eller bare holde vekta eller gå opp i vekt, hvor mye du trener osv.

Spis en frokost bestående av:

1 kokt egg og to skiver rugbrød med ost og paprika.

Lunsj

Middagsrester eller en salat med bønner/skinke/kylling eller tre brødskiver med makrell i tomat og 1 frukt.

Middag

En middagstallerken hvorav 1/4 kjøtt, 1/4 ris/potet og 1/2 grønnsaker.

Mellommåltider

To knekkebrød med smøreost eller skinke, tre frukt/grønnsaker.

Så sant du ikke tyller i deg med sjokolade og potetgull og øl, eller andre usunne matvarer, skal det noe til at du forspiser deg. Kroppen regulerer normalt dette greit selv.

Spis energirikt før trening, for eksempel havregrøt med banan. Etter trening, da særlig styrketrening, spiser du middag - eller noe proteinrikt hvis det er lenge til middag (for eksempel et egg, noen brødskiver med skinke e.l.).

Husk at du bygger muskler også under kondisjonstrening, men ikke like effektivt som under styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Men trenger jeg egentlig spise så mye ekstra etter kondisjonstrening? Er det viktig?

Jeg vil prøve å holde vekta stabil, evt. miste 2-3 kg (ja, jeg vet det ikke er så mye, men jeg har veid -3 kg før, og var mer fornøgd da).

Anonym poster: 30bb5e0b1f2fd05abba0f929c88c2314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Grete Roede sine nettsider e.l. Det er veldig fint med en utregning av inntak og forbruk, så får du rett øyemål etter hvert. Det er gratis. Finnes andre også. Og man får tips til hva man bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Men trenger jeg egentlig spise så mye ekstra etter kondisjonstrening? Er det viktig?

Jeg vil prøve å holde vekta stabil, evt. miste 2-3 kg (ja, jeg vet det ikke er så mye, men jeg har veid -3 kg før, og var mer fornøgd da).

Anonym poster: 30bb5e0b1f2fd05abba0f929c88c2314

Synes du et par brødskiver med skinke er mye? Grunnen til at man spiser etter trening, er fordi musklene trenger å bygge seg opp igjen. Den eneste gangen kroppen har godt av litt sukker er rett etter en hard treningsøkt.

Etter kondisjon kan du derfor spise en god morgen yoghurt med nøtter, bananer e.l. dersom du ikke skal spise et fast måltid etterpå.

Det er litt farlig hvis du går inn i en tro om at du ødelegger treningen ved å spise sunt etterpå. Sannheten er jo det motsatte. Det eneste som kan hjelpe deg til å holde vekta og evt gå litt ned er å kutte alt sukker og usunt fett + alkohol - spar det til lørdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...