snoker Skrevet 19. juni 2012 #1 Skrevet 19. juni 2012 Jeg skal for første gang flytte helt for meg selv snart, og da vil budsjettet mitt bli kraftig redusert. Derfor må jeg tenke på billige alternativer til mat, og mat som gjerne kan lages i store porsjoner. Men så er mitt problem at jeg ikke spiser farse og kvernet kjøtt, derfor utelukker det mye av det de fleste spiser som kjøttdeig, pølser, karbonader osv. Slik jeg tenker så kommer jeg til å kjøpe en 2 kilo fryst first price kyllingfilet (til ca 160) i mnd hvertfall, (kommer an på hvor mange fileter det er i de, noen ganger er det 10 andre ganger er det 18). Koteletter, og annet svinekjøtt kommer det også til å gå mye av, og det samme med fisk. Jeg ser for meg at det vil bli mye forskjellige salater som pastasalat, ris salat og vanlig salat. Samt wok og slike ting. Men jeg lurer på om dere har noen bra tips til hva jeg kan lage av kylling, svin og fisk som gjerne kan spises to dager på rad med litt endringer?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #2 Skrevet 19. juni 2012 har du fryser trenger du ikke spise det samme flere dager på rad.bare frys ned. de har fryst ned kylling lår på coop. 1 kg eller noe. 40 kr . det kan være greit å ha i fryseren og. alltid ha egg i kjøleskapet da har du mat uansett. av rester kan du lage pytt i panne eller lapskaus. har jeg kotelett rester kan jeg gjerne lage pasta dagen etter og bruke det i. Anonym poster: 6f5ea4ab1521ea2f51250bc8b45112e8
dobby Skrevet 19. juni 2012 #3 Skrevet 19. juni 2012 Kva med å legge inn ein vegetar-middag i blant? Kikerter er gode proteinkjelder som kostar om lag ingenting. Elles er grønsaker generelt billeg, så pøs på. Sunt er det også.
Taste of Slow Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Hei, på en tidligere tråd har jeg ramset opp masse tips til mat man kan lage og fryse ned i porsjoner: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=657779&st=0&p=10971730&#entry10971730 Da koster det litt når man kjøper inn for å lage stor porsjon - men man sparer MYE penger på sikt! Maten jeg foreslår her er også billig - siden den er vegetarisk. Mange av oppskriftene jeg foreslår finner du på bloggen min. Lykke til
Thorn Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Kan jeg få lov å anbefale å bruke bittelitt ekstra penger og kjøpe fersk kyllingfilet i stedet for frossen? Sist jeg sjekket, var ihvertfall både FP og Remas frosne kyllingfilet marinert med saltlake, og inneholder ganske mye vann. Fersk kyllingfilet er rent kjøtt, og blir dermed ikke mye dyrere. Du slipper tross alt å betale for rundt ti prosent vann Jeg er veldig glad i å bruke "middag til under 100-lappen" fra Rema. De har mange gode oppskrifter som kan tilpasses en porsjon, og som blir ganske rimelig. I dag har jeg spist laks med ovnsstekt potet og brokkolimos etter oppskrift fra noen av heftene deres. Hvis jeg rekner på det har det kostet meg ca 11 kroner for laksen, to kroner for potet og fire kroner for brokkolien, pluss krydder og smør til mosen. Sunn og god middag til 17 kroner er ikke feil! Ellers fokuserer jeg på å bruke rene råvarer så mye som mulig. Innimellom koster det mer i innkjøp, men ren mat metter bedre og lenger for meg. Dermed blir det billigere i lengden. Dessuten er det utrolig greit å vite akkurat hva jeg spiser!
Minya Skrevet 20. juni 2012 #6 Skrevet 20. juni 2012 Kan jeg få lov å anbefale å bruke bittelitt ekstra penger og kjøpe fersk kyllingfilet i stedet for frossen? Sist jeg sjekket, var ihvertfall både FP og Remas frosne kyllingfilet marinert med saltlake, og inneholder ganske mye vann. Fersk kyllingfilet er rent kjøtt, og blir dermed ikke mye dyrere. Du slipper tross alt å betale for rundt ti prosent vann Jeg er veldig glad i å bruke "middag til under 100-lappen" fra Rema. De har mange gode oppskrifter som kan tilpasses en porsjon, og som blir ganske rimelig. I dag har jeg spist laks med ovnsstekt potet og brokkolimos etter oppskrift fra noen av heftene deres. Hvis jeg rekner på det har det kostet meg ca 11 kroner for laksen, to kroner for potet og fire kroner for brokkolien, pluss krydder og smør til mosen. Sunn og god middag til 17 kroner er ikke feil! Ellers fokuserer jeg på å bruke rene råvarer så mye som mulig. Innimellom koster det mer i innkjøp, men ren mat metter bedre og lenger for meg. Dermed blir det billigere i lengden. Dessuten er det utrolig greit å vite akkurat hva jeg spiser! Rema sin ferske kyllingfilet er også innsausa med saltvann nå, så da må man opp i Prior-pris, for den kyllingfileten er fortsatt spiselig og uten saltlakehelvete.
Thorn Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Rema sin ferske kyllingfilet er også innsausa med saltvann nå, så da må man opp i Prior-pris, for den kyllingfileten er fortsatt spiselig og uten saltlakehelvete. Er ikke det bare den i "godt kjøp"-serien? De hadde vanlig, ren kyllingfilet på min Rema sist gang jeg var innom, til 88 kroner kiloen, om jeg ikke husker feil. Ellers har både Coop og Rimi rimelig fersk kyllingfilet i andre merker enn Prior. First Price sin ferske er vel også uten saltvann, ihvertfall har den vært det de gangene jeg har kjøpt den. Jeg pleier til vanlig å bruke Coop sin, den er mye billigere enn Prior, og jeg syns kjøttet er finere.
Minya Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Er ikke det bare den i "godt kjøp"-serien? De hadde vanlig, ren kyllingfilet på min Rema sist gang jeg var innom, til 88 kroner kiloen, om jeg ikke husker feil. Ellers har både Coop og Rimi rimelig fersk kyllingfilet i andre merker enn Prior. First Price sin ferske er vel også uten saltvann, ihvertfall har den vært det de gangene jeg har kjøpt den. Jeg pleier til vanlig å bruke Coop sin, den er mye billigere enn Prior, og jeg syns kjøttet er finere. Ah, du tenker på Solvinge. Den er jo strengt talt Rema sitt eget merke den også, men jeg tenkte kun på den Rema "godt kjøp"-meg i ræva. Solvinge er fortsatt spiselig kyllingfilet, og veldig god Endret 21. juni 2012 av Minya
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Dagens middag: To grove rundstykker: 3,80 ca 50g ost: 5,00 4 skinkeskiver: 4,00 isbergsalat: 0,50 1l skummet melk: 13,50 Totalt: 26,80. Grei pris. Anonym poster: cff2b1808f662add554696fd38de390b
Alvina Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 En pakke tørre gule erter koster cirka 7 kroner og rekker til cirka 7 liter suppe der du kan ha i gulrøtter, potet, løk, kjøtt, og alt av grønnsaker. Det er middag til flere dager. Det tar ikke mer enn 1,5 time å koke ertene, men du må bløtlegge de i vann over natten. Stekte grønnsaker med par egg er billig, siden jeg bor alene går det mye på frosne grønnsaker for tiden. Stekt champignon eller annen sopp med blanket løk og evt grønnsaker smaker godt, med fløte i og pepper. Sei og torsk i blokk koster cirka 20 kroner og da har du fisk til fire middager.
Gjest Wei Wei Skrevet 22. juni 2012 #11 Skrevet 22. juni 2012 Dagens middag: To grove rundstykker: 3,80 ca 50g ost: 5,00 4 skinkeskiver: 4,00 isbergsalat: 0,50 1l skummet melk: 13,50 Totalt: 26,80. Grei pris. Anonym poster: cff2b1808f662add554696fd38de390b Grei pris med tanke på at det er to "brødskiver" til middag. Jeg er vant til å ha ordentlig mat til middag og ikke tørre billige alternativer. Lager du mat fra bunnen, så blir det ofte billig.
Gjest Pepsi89 Skrevet 22. juni 2012 #12 Skrevet 22. juni 2012 Følge med på reklamer fra butikker for å handle på tilbud, er det noe du synes er godt som er billig, handle mer så du har i fryseren. Man sparer litt på det. Supper er billige, noen pizza er det. Det som er sunt er dyrt og omvendt. Helt tullete. Når jeg flyttet hjemmefra som 18åring var jeg veldig nøye på å handle på tilbud og kjøpe mer når det først er billig. Dette gjør jeg fortsatt og sparer mye på det. Kjøttdeig er foreksempel noe som brukes til mye i matlagingen og er dyrt vis du ikke får kjøpt det på tilbud. Når de aventerer kjøttdeig til foreksempel 20kr så handler jeg minst 5 pakker så jeg har. Veldig lurt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå