Gå til innhold

MISTET MATLYSTEN HELT

Fremhevede innlegg

Gjest supahjm
Skrevet

Jeg er ei 16 år gammel jente som har mistet matlysten helt de siste 3-4 dagene. Jeg har gått ned 2 kilo på disse dagene. Jeg får ikke munnen min til å spise mat rett og slett. Jeg har ingen problemer i forhold til min vekt, og er ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut. Jeg har heller ingen andre problemer både fysisk og psykisk.

Jeg har ofte lurt på om jeg har en slags form for spiseforstyrrelse. Ikke på den måten som anoreksi. Men at det rett og slett ikke er like lett for meg å ha i meg mat som alle andre. Det har alltid vært et problem i huset når det kommer til meg og middagsmaten, fordi jeg er så kresen. Jeg har store "svigninger" i kostholdet mitt. Den ene uka kan jeg spise mere mat enn jeg bruker, mens andre uker greier jeg så vidt å stappe i meg et par brødskiver på en dag. Jeg har også opplevd noen par ganger at når jeg spiser, så blir jeg kvalm. En gang kastet jeg til og med opp frokosten jeg spiste. Jeg har ikke snakket med foreldrene mine om det, fordi jeg føler det ikke er et stort problem og at jeg greier å fikse det selv.

Så hva kan det være? Og hva burde jeg gjøre? Oppsøke lege for tilrettelegging av kosthold?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og kutt ut den caps locken, hmh? Det er bare irriterende.

Anonym poster: 85cc750da4d3755e112d6a54fadab593

• Liker 1
Skrevet

Det kan nok være lurt med en samtale hos lege for å sortere ut hva problemet bunner i, men ettersom du er såpass ung kan helsesøster eller helsestasjonen for ungdom også være god hjelp. Prøv det stedet der du for hjelp tidlig først. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Føler du selv at dette er et problem, er du slapp, sliten, sulten når du ikke spiser? Noen er skrudd sammen på en måte som gjør at matbehovet blir svært ujevnt. Er slik selv til en viss grad, og har en venn som enkelte dager ligger på 800 cal, og andre dager ca 3000 cal. Det å tvinge i seg mat på dager hvor kroppen ikke er interessert vil stort sett bare ende med kvalme for oss begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...