Gå til innhold

Gå ned i vekt av junkfood?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg forsatt gå ned i vekt selv om jeg spiser junkfood og sjokolade, så lenge jeg holder meg til 1500 kcal om dagen? Jeg gjør jo ikke dette hver dag, men noen dager :gjeiper:

Ikke si at dette ikke er bra, for det vet jeg! Jeg spiser sunt også.

Anonym poster: d11746da861dea407725a84fb18190ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det er og blir det totale kaloriinnhold som teller. Gress eller thouasand island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det (venter på to sup brukere som sikkert kommer til å mene det motsatte, men men) :lol:

Anonym poster: bb5f849bd922b24b800dbcd3ee58d656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ok flott, da vet jeg det. Tusen takk for svar! :kyss:

Anonym poster: d11746da861dea407725a84fb18190ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laget en dokumentar på dette faktisk. FatHead som er et svar på SuperSize Me. Han i FatHead gjør noe av det samme som han i SuperSize Me, spiser bare junkfood i en måned. Men han i FatHead brukte hjernen. Han spiste ikke alt han kom over, spiste ikke hamburgerbrød eller pommes frites og han drakk sukkerfri brus. Han begrenset seg til ca 100g karbohydrater hver dag (altså moderat lavkarbo) og gikk en lang tur hver dag. Han gikk ned i vekt, ned i fettprosent og blodprøvene var helt fine (han ble sjekket av lege). Det betyr ikke at det er sunt å spise junkfood da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de andre, det går kun på antall kalorier inn vs ut.

MEN det er ofte langt ifra noen sunn måte å gjøre det på. junkfood er ofte såpass kaloririk at du må spise små mengder. Mens noe mer kalorifattig ville du kunne spist mye mer av, derav mer metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laget en dokumentar på dette faktisk. FatHead som er et svar på SuperSize Me. Han i FatHead gjør noe av det samme som han i SuperSize Me, spiser bare junkfood i en måned. Men han i FatHead brukte hjernen. Han spiste ikke alt han kom over, spiste ikke hamburgerbrød eller pommes frites og han drakk sukkerfri brus. Han begrenset seg til ca 100g karbohydrater hver dag (altså moderat lavkarbo) og gikk en lang tur hver dag. Han gikk ned i vekt, ned i fettprosent og blodprøvene var helt fine (han ble sjekket av lege). Det betyr ikke at det er sunt å spise junkfood da...

Han kunne også ha spist brød eller pommes frites og LIKEVEL gått ned i vekt, så lenge han ikke hadde oversteget sitt daglige behov. Jeg ventet at du skulle komme med det der, og jeg har sett begge dokumentarene. Det er derfor jeg ser hvorfor han gikk ned, istedenfor opp, fordi han kuttet ut mange av kaloriene som var i hamburgerbrødene og pommes fritesene, vanskeligere er det ikke.

Anbefaler deg å se den britiske dokumentaren "My child wont eat" jeg. Der tok de bla. opp saken til en jente på 5-6 som hadde levd på KUN sjokolade et par år. Det er også junk, men jenta var fortsatt ikke overvektig, hun var helt normalen. Og det var (surprise surprise) ifølge legen fordi hun til tross for usunt kosthold holdt kaloribalansen.

Men jeg skjønner de termodynamiske lovene ikke gjelder i lavkarboverden, til tross for at jeg har sett ørtenhundre eksempler som beviser det. Men, du får tro hva du vil supera, men anbefaler deg å se på den dokumentaren.

Han i supersize me gikk opp fordi han spiste for mange kcal, han i fathead gikk ned fordi han spiste mindre enn kroppen trengte, vanskeligere er det ikke.

Anonym poster: bb5f849bd922b24b800dbcd3ee58d656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne også ha spist brød eller pommes frites og LIKEVEL gått ned i vekt, så lenge han ikke hadde oversteget sitt daglige behov. Jeg ventet at du skulle komme med det der, og jeg har sett begge dokumentarene. Det er derfor jeg ser hvorfor han gikk ned, istedenfor opp, fordi han kuttet ut mange av kaloriene som var i hamburgerbrødene og pommes fritesene, vanskeligere er det ikke.

Man kan også kjøre bilen med håndbrekket på og komme seg fremover, men det er bedre å ta av håndbrekket. Jeg sier ikke at det er umulig å gå ned i vekt eller holde vekta ved å spise mye karbohydrater, men det er så utrolig mye smartere å spille på lag med kroppen og gi den næring som gjør at den VIL slippe ut fett fra fettcellene i stedet for å gi den næring som gjør at den vil fylle opp fettlagrene.

Anbefaler deg å se den britiske dokumentaren "My child wont eat" jeg. Der tok de bla. opp saken til en jente på 5-6 som hadde levd på KUN sjokolade et par år. Det er også junk, men jenta var fortsatt ikke overvektig, hun var helt normalen. Og det var (surprise surprise) ifølge legen fordi hun til tross for usunt kosthold holdt kaloribalansen.

Jeg sier ikke at det ikke går an å gå ned ved å basere kostholdet på karbohydrater. Men jeg sier at det ikke er lurt.

Men jeg skjønner de termodynamiske lovene ikke gjelder i lavkarboverden, til tross for at jeg har sett ørtenhundre eksempler som beviser det. Men, du får tro hva du vil supera, men anbefaler deg å se på den dokumentaren.

Du har fortsatt ikke skjønt det, men ikke overraskende når du ikke leser/ser linkene jeg linker til, eller leser innleggene mine skikkelig heller. Jeg har gitt deg en god link på det, og supraspinatus har gitt deg en god link på det. Det er ingen lavkarbere som sier at termodynamikkens lover ikke gjelder! Du oversimplifiserer kcal inn, kcal ut. Energi ut (minus aktivitet) er ikke konstante uansett hva eller hvor mye du spiser. Hva du spiser påvirker hvor mye energi du bruker. Hvis det var så enkelt som du vil ha det til, så skulle vekten vår variert MYE. Gjennomsnittlig legger man på seg 9 kg (tror jeg det var) fra man er i midten av tjueårene til femtiårene. Det høres mye ut, men det betyr så lite som 7 ekstra kcal hver dag (dette tallet husker jeg). Så den teorien du klamrer deg til henger ikke på greip.

Endret av Supera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg tro du kan. Men jeg vil tro det er vanskelig å holde seg på et lavt kalorinivå med junkfood. Sjokolade har jo foreksempel rundt 500 kalorier pr 100 gram, så her når du jo dagens inntak bare etter 300 gram, noe som sannsynligvis vil føre til sultfølelse.

Andre bivirkninger kan være tap av muskelmasse (og dermed økt fettprosent selv om du går ned i vekt) og nedsatt ytelsesevne i hverdagen.

Det trenger for all del ikke å være så dramatisk dersom du bare gjør dette et par ganger i uken, men hvis du først skal gå ned i vekt, så tror jeg det blir både lettere å holde seg til kaloriplan og raskere å nå målet ved å spise sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått ned masse på øl og kebab-dietten. Funker fett det.

Anonym poster: 4b7190a4954659b938ee08755bc5d26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...