Cata Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Inntil nå har jeg greid å unngå jobbens "klør" og bare hatt hjemmemobil, men nå har jeg gitt meg og er i ferd med å få mobilabonnement betalt av jobben (ikke aktivt riktig ennå). Og jeg ser for meg synkroniseringstrøbbel. Hjemme har jeg iCloud slik at adresseboka synkes automatisk mellom mobil og PC. Alt vel så langt. Men om en ukes tid må jeg altså få adresselistene fra jobb inn på mobilen også - helst uten å slette det private registeret . Hvordan gjør jeg det rent praktisk? Spurte IT folkene på jobb, men de har ikke iPhone så de var litt vage i rådene. Synker jeg iPhone med jobbPC (windowsbasert - med outlook) så vil jeg naturligvis få over det som er på jobbPC til iPhone, men i det øyeblikk jeg kommer hjem så synker iPhone seg med hjemmePC og vips så har jeg jobbkontaktene på hjemmePC'n også. Det er i og for seg ikke krise, bortsett fra at private kontakter selvsagt blir slettet. Og akkurat det blir litt krise... Har sett for meg at jeg enten må eksportere den private adresseboka til Outlook før jeg begynner å synke, slik at jeg får med meg både hjemlige og jobblige kontakter over på mobilen. Så vil i sin tur hele sulamitten synkes mot hjemmePC'n og alle tre enheter er like. Er dette riktig tenkt, eller finnes det noen lurere løsninger?
Gjest padawan Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 De fleste smartphones klarer å skille mellom data synket opp mot iCloud og opp mot jobbens systemer da telefonen settes opp med forskjellige kontoer. Adresselisten og kalenderen ser helhetlig ut men hvis du sletter det ene "referansepunktet" (feks jobben din) fjernes alle kalenderoppføringer og kontakter du har synkronisert der.
Cata Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2012 Takk for svar. Jeg ser at kalenderen lett kan skille mellom jobb og privat, men trodde ikke det også gjaldt adresseboken.
Gjest padawan Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Det gjør det, iallefall i teorien. Jeg har Android telefon og iPad og det er iallefall relativt likt på disse.
Cata Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. juni 2012 IPad og iPhone bør oppføre seg ganske likt i adresseboka si, ja. Får sørge for å ta backup og så prøve meg fram.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Som padawan skriver kan du har flere kontoer med hver sin adressebok, kalender, e-post, m.m. Du kan altså beholde din private som synkroniserer via iCloud, og så legge til jobbens som en annen konto, uten at det blir kluss med synkroniseringen. Jeg har slik sømløs synkronisering mellom iPhone og Windows PC på jobb, og Apple Bok og iPad hjemme. Tre kontoer på iPad og iPhone, uten problemer. Anonym poster: 068f79e53963fb01500b29e8e9fa63bd
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Hvis det er outlook som benyttes på jobben så blir det vel en exchange konto som bør opprettes på telefonen din Veldig grei måte å synkronisere iPhone mot et system som støtter Exchange. Det er hvertfall det vi bruker her hos oss, og da har folk gjerne egne private kontoer synkronisering mot iCloud, mobileme (hvis det ikke har gått ut på dato nå) gmail osv. Det eneste minuset er at det kan bli litt for mye informasjon i kalenderen på en gang når det er mange kontoer som synkroniseres opp, men om du bare behøver kontaktene så er jo ikke dette noe problem for deg. Anonym poster: e2a8512a8159d92e7dee2338460cc6e3
Cata Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. juni 2012 Hvis det er outlook som benyttes på jobben så blir det vel en exchange konto som bør opprettes på telefonen din Jepp, vi har exchange (uten at det sier meg så mye enda). Finner nok ut av det over helga når jeg skal prøve å få disse to (tre eller fire...) enhetene til å snakke sammen.
Gjest padawan Skrevet 22. juni 2012 #10 Skrevet 22. juni 2012 Exchange er en mailserver som blant annet Outlook kan hente e-post, avtaler og lignende fra.
Cata Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. juni 2012 Exchange er en mailserver som blant annet Outlook kan hente e-post, avtaler og lignende fra. Ja, det vet jeg. Jeg har bare ikke sett hvordan andre enheter enn PC'n oppfører seg når de koples til Exchange.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #12 Skrevet 23. juni 2012 Ja, det vet jeg. Jeg har bare ikke sett hvordan andre enheter enn PC'n oppfører seg når de koples til Exchange. Er ikke alt som fungerer like godt med exchange selv om enhetene støtter det i teorien, men jeg har gode erfaringer med iPhone og Exchange, vi har egentlig ikke opplevd noen problemer med denne kombinasjonen. Så derfor skal du i utgangspunktet bare behøve brukernavn og passord til exchange kompatibel brukerkonto på jobb. Men undersøk først, noen bedrifter har retningslinjer for datalagring på eksterne enheter i forhold til personvernhensyn, sensitive data etc. Men IT avdelingen din kan sikkert bistå deg med det. En ting som er viktig å huske på når du etterhvert begynner å sette det opp er å svare "nei" på sletting av lokale kontakter/kalenderinfo/mail når du setter opp kontoen dersom du har dette. Dette vil du bli spurt om underveis i kontooppsettet for exchange på iPhone. Anonym poster: e2a8512a8159d92e7dee2338460cc6e3
Cata Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #13 Skrevet 23. juni 2012 Vi har lov å bruke det - vi må bare ha et ekstra sikkert passord (flere tegn enn de vanlige fire), så den delen er grei nok. Skal spørre IT avdelingen dersom jeg må, men gidder ikke mase på dem i utrengsmål for noe som trolig fikses rimelig lett. De har stort sett nok å holde på med uten den slags småting. Har dessuten flere kolleger som har den løsningen, men han som er flinkest på å sette opp selv er litt vond å få tak i til hverdags.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå