Gå til innhold

Frk.Franzen's graviditetsdagbok

Gjest Frk.Franzen

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Franzen

Tenkte å starte en dagbok her isteden for på blogg.no ettersom jeg er her mye oftere. Kan vel begynne å skrive litt om meg selv.

Jeg er ei jente på 20 år som bor i Troms sammen med samboeren min som er ett år eldre. Her jobber jeg 50 % som sikkerhetskontrollør ved en flyplass og skal straks begynne som ambulansevikar. Den 24 mars i år rundt klokken fire på natta tok jeg en graviditetstest før jeg skulle på jobb. Hadde følt at noe var annerledes i en liten stund, og det visste seg at det var det sannelig også. Fikk to ganske klare streker, selv om det enda var en stund til jeg burde ha testet. Nå er jeg allerede 16 uker på vei i morgen og gleder meg utrolig mye. :jepp:

Legger ved bilde av testen 24/03 og ultralydbildet fra 12+1.

post-58498-0-22017400-1340038000_thumb.j

post-58498-0-07435000-1340038016_thumb.j

Endret av Frk.Franzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk.Franzen

Nå for tiden har jeg ferie, og den tilbringer jeg hos familien i Trondheim. For øyeblikket er jeg hos søsteren min, samboeren hennes og sønnen deres. Kom dit i går, og tror jeg skal være enda en dag eller noe. Litt usikker. Hun fødte sønnen forrige fredag etter en relativt lang og hard fødsel + keisersnitt så det spørs jo hvor lenge de gidder å ha meg her :fnise:

Akkurat nå sover søsteren min, og samboeren hennes er på jobb. Sønnen deres har sovet i straks tre timer, blir jo nesten imponert. Trodde han kom til å sove i maks to timer. Jeg kjenner at jeg gleder meg så utrolig mye til min egen kommer! Ettersom det ble litt tull med den ordinære ultralyden min og jeg enda ikke har ringt å fått ny time, bestilte jeg like godt time hos privat ultralyd her i Trondheim hos Kristin Offerdal. Skal dit 27 juni, og vil da være 17+1. Blir spennende!

Noen som vet hvor tidlig man kan se kjønnet på barnet forresten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

I dag skal jeg, pappa, søstersen, samboeren hennes og babyen deres inn til byen i Trondheim. Er visst martna der. Har kun vært på martna på bygda nordafor, regner med det er endel større her i byen. Blir spennende. Så på internett at Lunds tivoli skulle være i Kongens gate. Elsker karuseller, så det er utrolig kjipt å ikke kunne ta de. Passelig misunnelig på søstersen som akkurat er ferdig med graviditeten og kan gjøre litt av hvert igjen.

Må levere noen brev ang lærlingplassen, fikse nytt skattekort, øve til medikamenteksamen osv også seinere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Da var man akkurat kommet hjem ifra ultralyd hos Kristin Offerdal og en tur på City Syd. Ultralyden var helt grei, men vil ikke anbefale å gå til henne. For det første hadde de ikke skrevet ned navnet mitt når jeg ringte for å bestille time, så jeg måtte ned å registrere meg i resepsjonen. For det andre så tok hele greia maks 15-20 minutter. Fikk to bilder; ett av hodet i profil og et av utstyret til babyen. Hun spurte også om det var planlagt eller ikke og om barnefaren og jeg var sammen. Sånne spørsmål synes jeg ikke noe om fra fremmede, uansett om de er helsepersonell.

Uansett. Fikk vite at det var en gutt, og det er fantastisk! Har hatt følelse på at det er gutt siden uke 8-9 . Etter timen dro vi som sagt videre til City Syd og handlet litt klær og sko. Har akkurat fått skattepengene pluss at vi måtte jo feire litt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

• 1 måned senere...
Gjest Frk.Franzen

Det er en stund siden sist oppdatering nå. Har rett og slett ikke orket å skrevet noe. Siden sist har vi begynt å kjenne liv på utsiden også. Sparkene kjennes ikke lengre ut som bare poking, men kjennes også ut som at han driver og vrir seg der inne. Ganske morsomt å kjenne på. Ellers har det ikke skjedd så mye. Har kjøpt brukt barneseng til 500,- og en brukt duo barnevogn til 2000,-. Tror ikke vi orker å kjøpe så mye mer foreløpig. Kommer uansett til å arve endel barneklær samt kurv osv av søsteren min. Tar dessuten endel plass i den trange leiligheta med seng, stellebord og alt det der. Ellers har jeg blitt sykmeldt fra begge jobbene mine. Begynte å kjenne smerter når jeg løftet og blir lett svimmel og føler jeg er på tur til å besvime. Den ene jobben min visste vi med engang at var umulig å tilrettelegge, men i den andre møtte jeg sjefen og pratet. Fant ut at det var vanskelig å tilrettelegge slik at jeg ikke behøvde å stå så lenge og ikke måtte løfte noe særlig så dermed ble jeg sykemeldt der også. Tenkte jeg skulle ta et semester med nettstudium, men de planene lar seg dessverre ikke gjennomføre som sykemeldt. Utrolig kjipt.

Merker også at det er svært kjedelig å ha en mage. Bh'ene gnager veldig, kan ikke sitte i stillinger som jeg gjorde tidligere, får vondt når jeg løfter, får vondt når jeg bøyer meg, må ta ut piercingen min osv. Men så er det jo heldigvis og forhåpentligvis bare for en kort periode. Gleder meg til knøttet kommer ut, bare litt over 3 måneder til termin! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Termin: 27 november

Uker på vei: 24+5

Trimester: 2.

Kjønn: Gutt.

Utålmodig: Både og egentlig. Vil ha han her nå, samtidig som jeg ikke er helt klar enda.

Aktivitet innenfra: Kjenner masse liv om kveldene i alle fall. Masse harde spark, doble spark og snuing. Merker det ikke så ofte på selve dagene, glemmer liksom at jeg er gravid. Føler meg bare rund. :P

Bestemt navn: Ja, det blir Gabriel.

Vektøkning: Har gått opp 8 kg. Syns det er mye til å være så tidlig. Har heldigvis ikke merket forskjell selv på noe annet enn magen.

Vann i kroppen: Nja kanskje. Hovner i alle fall i fingrene og fotene noen ganger.

Melk i brystene: Nei, bare blank væske.

Barnerom: Nei. Har kun ett soverom, så han kommer til å sove hos oss den første tiden frem til at vi finner ny leilighet/kjøper eget hus.

Strekkmerker: Ingen foreløbig, iallefall :) Jepp. Har fått masse strekkmerker på puppene, spesielt den venstre. Har dog ikke merket noe særlig størrelse forskjell. Usikker på om jeg har fått noen på sidene av magen, tror jeg hadde de fra før av.

Plager: Svimmelhet, trøtthet, vondt når jeg løfter, vondt når jeg bøyer meg og økt søtsug.

Søvn: Sover ganske greit egentlig.

Hodet ned: Nei.

Hodet festet: Nei.

Sulten: Jepp. Og veldig søtsug!

Matkick: Trodde ikke jeg hadde det, men de fire isboksene i fryseren tilsier vel noe annet.

Kynnere: Nei. Aner ikke hva det er eller hvordan det kjennes ut heller.

Tungt: Nei.

Om fødselen: Både gruer og gleder meg. Både søsteren min og moren min hadde lange og tunge fødsler på ca 30 timer. Men går sikkert greit så lenge samboeren er der pluss at jeg har epidural/keisersnitt tilgjengelig.

Humør: Som vanlig. Har ikke hatt noen endringer i løpet av graviditeten.

Høygravid: Nei.

Neste kontroll: På tirsdag. :)

Sykehusbaggen: Nei

Mangler av utstyr: Seng for å ha hos oss (har en til å ha hjemme hos mamma), stellebord, bilstol, vognpose, babycall, sengetøy og slikt til begge sengene, flasker, salver, mme osv. Har i grunn kun kjøpt vogn og seng vi har hos mamma. Arver kurvgreier, klær og brystpumpe hos søsteren min.

Endret av Frk.Franzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte å krysse av for trim...:) "Mamma maser meg ut på tur annenhver dag sånn at bekkenet mitt får rørt seg og hun får turselskap"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Nå skjer det litt mer i hverdagen, og det er jo flott ettersom tiden går fortere da. Har sovet over hos mamma fra tirsdag til idag. Det var for engangs skyld finvær her i nord så vi tilbrakte masse tid ute på verandaen. Vi grillet pepperbiff og indrefilet og stekte mais og lagde salat til. I dag lagde vi tyrkisk ballongbrød med dip. Kjempe godt!

I morgen skal jeg rydde ut endel av rommet mitt hos mamma, og deretter skal jeg møte ei venninne på sentret for å shoppe litt osv. Deretter skal jeg og samboeren på visning. Det har kommet et ganske fint hus her i området som vi godt kunne tenkt oss å kjøpe, dersom vi får det under takst selvsagt. Var litt som måtte gjøres med det. På fredagen skal jeg og mamma dra til nabokommunen for å se på en babydan sprinkelseng til 1500 inkl diverse ting. Ganske rimelig iom det koster 2299 for en helt ny seng. Deretter skal samboeren og jeg muligens ut på den lokale puben for å feire dagen han hadde tidligere denne uka samt dagen til en kompis. Ellers er det ikke så mye mer egentlig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest janne89

Så koselig og lese:D Så spennende da:D

Har et spørsmål også. Hvordan får du lagt ut sånn at det viser sånn hvor langt du er på vei og hvor lenge dere har vert sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå. Ser vi er ca like langt på vei, så da kunne det være litt morro å følge deg her :)

Var det 19 desember du har termin? Så du skrev det lengre oppe, men i følge tickeren er du lengre på vei enn meg, og jeg har termin 3 desember. Ble bare litt forvirra :gjeiper:

Skjønner åssen du har det med den nye kroppen. Jeg begynner også å få vondt i ryggen. Ligger vondt i senga, og får veldig vondt av å bøye meg :(

Føler jeg kan være skikkelig klagete om dagene :fnise:

Ha en fin dag langt der oppe i nord :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Så koselig og lese:D Så spennende da:D

Har et spørsmål også. Hvordan får du lagt ut sånn at det viser sånn hvor langt du er på vei og hvor lenge dere har vert sammen

Så dette litt seint, men ser du har fått det til nå :) Gratulerer med graviditeten forresten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frk.Franzen

Hei og hå. Ser vi er ca like langt på vei, så da kunne det være litt morro å følge deg her :)

Var det 19 desember du har termin? Så du skrev det lengre oppe, men i følge tickeren er du lengre på vei enn meg, og jeg har termin 3 desember. Ble bare litt forvirra :gjeiper:

Skjønner åssen du har det med den nye kroppen. Jeg begynner også å få vondt i ryggen. Ligger vondt i senga, og får veldig vondt av å bøye meg :(

Føler jeg kan være skikkelig klagete om dagene :fnise:

Ha en fin dag langt der oppe i nord :smilyblomst:

Ja, ser vi er ca like langt på vei. Så spennende, moro med flere som er ca likt! :) Må ha glemt å fjerne terminen til den jeg kopierte der der av, for jeg har termin 27 november :fnise:

Mhm. Selv ligger jeg ganske greit i senga, men om jeg ligger i sofaen derimot får jeg utrolig vondt. Rart det der. Men men. Og du må ha en fin dag (kveld/natt) der i sør(?)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Nå har vi fått kjøpt stellebord, seng for å ha hos oss og sånn innringet greie for å ha babyen i. Da mangler vi vel i grunn kun bilstol av store ting. Sånn ellers skjer det ikke så mye. Babyen har vært ganske aktiv de siste to-tre dagene, og det er jo stas! :) Av og til har han sånne bevegelser som kjennes ut som at han drar foten langs magen eller noe slikt. Sært, men morsomt. :)

Endret av Frk.Franzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Æsj, nå kjenner jeg at jeg er drit lei av å våkne flere ganger om natta for å gå på do og drikke. Er alltid kjempetørst før jeg legger meg og drikker minst ett glass, må jo selvfølgelig på do på natta da og da er jeg kjempetørst på nytt og sånn går det.. I tillegg er jeg dritlei av tjukke pølsefingre og trange sko og det å ha vondt i fingerleddene. Sist jeg var hos jordmor den 14 august fikk jeg ødem 0-1, men da hadde jeg enda ikke fått smertene i leddene, så lurer på om det kanskje er blitt verre. Reiser sørover til familien i to uker så har ikke ny jordmortime før den 18 september, så vi får se da. Lurer virkelig på hvordan de med ødem 3 har det i leddene! Kan ikke være noe særlig.

Endret av Frk.Franzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. jeg også syns det er noe møkk og opp å tisse om natta. Men jeg våkner som regel bare en gang om natta. Mellom 4-5. Men jeg har så vondt i ryggen/bekken/hofter så er så vondt å komme ut av senga. Trøtt og sliten..

Jeg fikk også ødem 0-1 sist. Men det har heldigvis ikke blitt værre enn at jeg blir hoven i føttene. Og litt ekstra hoven hvis jeg har stått og godt mye.

Det deiligste som finnes nå etter en lang dag er å komme hjem og få av seg sokkene :gjeiper:

Har du vurdert støttestrømper?? Mamma driver å maser på meg om at jeg må gå med det, men jeg vet ikke helt enda. Hater strømper og ting som klemmer rundt leggen/foten min :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...