Gå til innhold

Spørre legen til samboeren min

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min skal til legen på tirsdag og vi pleier bestandig å være med på hverandres legetimer. Jeg kjenner jeg har urinveisinfeksjon, og vi reiser til USA på onsdag. Jeg prøver egentlig å drikke bort UIV-en og føler det har blitt bedre. Tenkte jeg like vel kunne levere en urinprøve og kanskje få antibiotika siden vi skal ut og reise. Tror dere han vil sjekke urinprøven min, selv om det er samboeren min sin legetime? Har ikke så lyst til å dra på legevakten pga. ventetiden og jeg synes det er ubehagelig der. Jeg har heller ikke fastlege her, siden vi er på besøk hos svigermor og svigerfar.

Anonym poster: e01bdc7e15220b2d7ea217728ca4a214

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det skader ikke å spørre: du kan kanskje få et ja, men du må heller ikke bli fornærmet over å få et nei.

Tross alt er det slik at legetimen er hans, ikke din. Og det er sikkert en grunn til at han skal til legen den dagen. Da må nesten tiden prioriteres til hans ærend. Men hvis det han skal dit for ikke tar så lange tiden, og legen + laboratoriet har kapasitet, kan det være at du får muligheten til å framføre ærendet ditt.

Men for å si det slik: jeg ville ikke likt det hvis "alle og enhver" skulle snike i køen på den måten, slik at

1. det tar vinter og vår før man får legetime

2. ventetiden i køen på venterommet blir superlang

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du får lov til det hvis du aldri har vært der før. For da må du først legges inn i systemet og siden det ikke er din legetime så bruker du da mye tid på kjæresten din sin time. Ring å hør først.

Anonym poster: b66ec862233890e6b8751e9773db8875

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du bør gjøre. Det er frekt og uansett ligger du ikke inne i systemet deres, så det vil ta lang tid å få ordnet alt. Du sniker deg også unna en egenandel (legen kan ikke fakturere to egenandeler på én time). Samtidig setter du legen i en kjip situasjon fordi du kommer med urinprøven i hånden og han må si nei.

Det du evt. kan gjøre er å ringe legekontoret og høre om du kan få en time der du også. Har de kapasitet, er det ofte mulig. Da rekker sekretæren fint å legge deg inn i systemet på forhånd.

Anonym poster: 8f334607ecfb10ebf0b47824ae384198

Skrevet

Du får heller ringe legekontoret og bestille ein time til deg sjølv.

Det er veldig dårleg gjort å be legen om å ta slikt på sparket. Det viser liten respekt for legen og andre ventande pasientar si tid!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med en urinprøve, og be om at de stixer den på lab´en mens dere er inne hos legen. I det dere går, sier du bare i forbifarten: jeg har symptomer på en UVI og leverte en urinprøve i det vi gikk forbi lab´en. Kan du finne ut om det var utslag på den? Kunne jeg evt. få en resept på Selexid? Du skjønner, vi skal sitte på fly i x antall timer i morgen, og det ville være innmari plagsomt å ha sånne plager undervegs.

Det er vel ingen som har forspurt seg???

Anonym poster: 93954081f6b0e98ad5b61e36b6b2a859

Gjest Gjest
Skrevet

Ta med en urinprøve, og be om at de stixer den på lab´en mens dere er inne hos legen. I det dere går, sier du bare i forbifarten: jeg har symptomer på en UVI og leverte en urinprøve i det vi gikk forbi lab´en. Kan du finne ut om det var utslag på den? Kunne jeg evt. få en resept på Selexid? Du skjønner, vi skal sitte på fly i x antall timer i morgen, og det ville være innmari plagsomt å ha sånne plager undervegs.

Det er vel ingen som har forspurt seg???

Anonym poster: 93954081f6b0e98ad5b61e36b6b2a859

Selvfølgelig bør legen være forekommende nok til å hjelpe deg med et slikt problem selv om det er samboeren som primært har timeavtalen. Dette koster minimalt med tid for legen og vil være til god hjelp for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpr tranebær tabletter for urinveiene på apoteket, er ikke helt sikker navnet, men er en hvit boks med lilla skrift/detaljer.

Hver gang jeg har fått en urinveisinfeksjon så har jeg tatt 4 slike hver dag og det har forsvunnet nesten med en gang, om du tar det med en gang du merker at det brygger på noe så blir du kvitt det før du overhode får det :) Fungerer hvert fall slik.

Nå får jeg faktisk aldri uvi lenger, selv om jeg ikke går på do etter sex eller vasker meg eller noe, altså legger meg til å sove etterpå. Vet dog ikke om dette skyldes tablettene eller om jeg har vendt meg til bakteriene til kjæresten min.

Anonym poster: d11f96ee47a1f60e431b3fe3808810e5

Skrevet

Selvfølgelig bør legen være forekommende nok til å hjelpe deg med et slikt problem selv om det er samboeren som primært har timeavtalen. Dette koster minimalt med tid for legen og vil være til god hjelp for deg.

Jada. Så nå skal jeg begynne å være med min samboer når han skal til tannlegen, og spørre om tannlegen bare kan sjekke om jeg har hull også. Og når samboeren min skal til frisøren, skal jeg spørre om hun bare kan klippe tuppene mine også. Når han skal til linsekontroll, skal jeg være med og bare spørre om han kjapt kan sjekke mine øyne også. Det blir jo mye billigere. Jeg driter i at det sitter andre og har bestilt time og må vente pga. meg. Det viktigste er jo at JEG slipper å vente på noe!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ja, det burde virkelig legen klare. Legen til pappa gjør det, jeg har kjørt pappa til legen flere ganger. Han har svart på de spørsmålene jeg måtte ha om mine egne problemer og dette uten at jeg faktisk var med pappa inn til legen.

Endret av Pentu
AnonymBruker
Skrevet

Som lege selv hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Jeg har vært i lignende situasjoner flere ganger.

Anonym poster: b64dee52a09f750c77a75c070c33a7e5

Gjest Gjest
Skrevet

Det er snakk om å skrive ut en resept på selexid, ikke noe som tar lange stunden.

Samboeren din er ikke tilfeldigvis kvinne? Om så er, kan hun ta prøven med selv, og si at det er hun som har plagene. Kjappere, og mindre styr.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er snakk om å skrive ut en resept på selexid, ikke noe som tar lange stunden.

Samboeren din er ikke tilfeldigvis kvinne? Om så er, kan hun ta prøven med selv, og si at det er hun som har plagene. Kjappere, og mindre styr.

Skulle til å foreslå det samme, så lenge urin er urin for begge kjønn så kan samboeren din ta med prøven og si at han/hun lurer på om han/hun har UVI og trenger resept på selexid/penomax eller hva man nå kjøper.

AnonymBruker
Skrevet

Skulle til å foreslå det samme, så lenge urin er urin for begge kjønn så kan samboeren din ta med prøven og si at han/hun lurer på om han/hun har UVI og trenger resept på selexid/penomax eller hva man nå kjøper.

UVI er hundre ganger mer vanlig hos kvinner enn hos menn. Hvis en mann påstår at han har symptomer på UVI og leverer kjærestens urinprøve, vil han sannsynligvis måtte gjennomgå en del undersøkelser for å finne ut hvorfor han har fått UVI.

Anonym poster: 212be2c307b08a0afaa113707749ccd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...