LongKissGodnight Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Jeg oppdaget at det plutselig har poppet opp 3 føflekker på ryggen som ikke tidligere har vært der. Noe jeg synes var skremmende da jeg er livredd for at det kan utvikkle seg til en ondartet føflekk eller føflekk-kreft. Kontaktet straks legen min. På torsdasg skal jeg inn å gjøre noen små inngrep hvor de skjæres bort. Legen var ikke sikker på om de var ondartet men størrelsen og fargen på de var ganske store så det var en tanke til bekymring. Nå har jeg visst om at de skal fjernes en måneds tid allerde. Valget ved å fjerne de var mitt eget.Men nå som tiden nermer seg så kjenner jeg det på nervene og tanken ved at noen skal skjære bort noe på kroppen min er skremmende. Noen som har fjernet før som kan komme med noen beroliggende ord,for å dempe angsten litt?
Gjest Linde Marie Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Hei! :-) Jeg har selv fjernet 3 føflekker, dette er nå noen år siden altså! Husker selv at jeg var veldig nervøs, i og med at jeg har sprøyteskrekk i tillegg! Husker veldig godt at jeg hadde lyst til å dra hjem i det navnet mitt ble ropt opp også, men det gikk veldig fint! Jeg skulle fjerne en på magen, en der bh'en går på en måte under armen og en på ryggen. Først kledde jeg av meg også la jeg meg på bordet. Fikk på ett tynt "teppe" over meg, eller hva man kaller det.(Slik at det var hull der jeg skulle fjerne føflekken) deretter fikk jeg sprøyten. Den settes redd ved føflekken, slik at føflekken din på en måte løftes. (Det er en bedøvende sprøyte som også "løfter" huden og føflekken blir da stikkende ut". Sprøyten er ikke forferdelig vond, men ubehagelig. Det kjennes ut som at huden din løftes smått og litt sviing. (kanskje brutal forklaring, men det er i så fall ikke så ille som det høres ut som) når sprøyta er satt er sviingen helt borte. Det som skjer etterpå kjenner du ingenting av, det eneste du merker er at det skraper på ryggen, mer kjenner du ikke, det er BARE følelsen. (noe som ikke er vondt!) så er det hele over, det blir som regel sydd 1-2 sting, men noen slipper :-) Gikk veldig fint, og fort gjort! tar kun 5-10 minutter :-D 1
Surriball Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Jeg tror jeg har fjernet 5 føflekker, og det er ikke vondt eller farlig. Litt ubehagelig når de setter lokalbedøvelse (sprøyte) og litt ubehagelig lyd, men ikke verre enn det. Du kan jo ta med deg ørepropper, så hører du ingenting 1
Gjest HunterLady Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Men dere som har gjort det, det er kirurger som gjør dette ikke sant?
Minya Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Men dere som har gjort det, det er kirurger som gjør dette ikke sant? Mange fastleger fjerner føflekker også. Man trenger ikke være kirurg med mindre det er en komplisert fjerning.
:-) Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Det eneste jeg kjente når jeg tok min vekk var sprøyten, så etter det er det fort over :D Ingenting å bekymre seg for! Det var fastlegen min som gjorde det på meg. Endret 18. juni 2012 av :-)
Surriball Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Fastlegen tok mine. Litt varierende hvor vakkert det ble, men det skyldes også den røffe behandlinga jeg fikk av pleierne der... Røsket og rev i stingene mine... Dumme damen.
Gjest Purple Haze Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Jeg tok to føflekker forrige uke, og det er virkelig ikke noe å grue seg for. Du kjenner knapt noe av det, og det er over på et øyeblikk. Jeg gjorde det hos en hudlege. Sønnen min fjernet et par stykker hos fastlegen sin. Noen fastleger gjør dette, hvis de føler seg trygge på det, og det ikke er i ansiktet. Jeg gjorde det hos hudlege fordi den ene føflekken var i ansiktet, og fastlegen ville ikke fjerne den da. En trenger overhodet ikke gå til kirurg! Det er jo et bagatellmessig inngrep. Endret 18. juni 2012 av Purple Haze
Gjest villrev Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Jeg tror jeg må fjerne noen føflekker. Men er så redd for å få stygge arr.
Gjest HunterLady Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Jeg tok to føflekker forrige uke, og det er virkelig ikke noe å grue seg for. Du kjenner knapt noe av det, og det er over på et øyeblikk. Jeg gjorde det hos en hudlege. Sønnen min fjernet et par stykker hos fastlegen sin. Noen fastleger gjør dette, hvis de føler seg trygge på det, og det ikke er i ansiktet. Jeg gjorde det hos hudlege fordi den ene føflekken var i ansiktet, og fastlegen ville ikke fjerne den da. En trenger overhodet ikke gå til kirurg! Det er jo et bagatellmessig inngrep. Bagatelll og bagatell. Dersom man skal fjerne i ansiktet eller andre plasser man ikke vil ha stygge arr, så hadde jeg gått til privatsykehus og fått en kirurg til å gjøre det.
Hirondelle Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Jeg fjernet mine da jeg var 10, og var også kjempenervøs. Legen på Gardeleiren tok mine, og det var ikke noe stress faktisk! Fikk sprøyte og så kjente jeg egentlig ingenting. Når det kommer til arr er det veldig individuelt. Får du lett arr så kan det være du får her også! Men hvis du har god grohud blir det ikke noe særlig til arr. Anbefaler sterkt å gjøre det nå som du først har time! Lykke til
Gjest Monica Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Hva er greia med og være redd for et lite arr kontra å få føflekkreft. Har fjerna både i nakken og ved øyet. En liten pris kontra alternativet.
Gjest HunterLady Skrevet 19. juni 2012 #13 Skrevet 19. juni 2012 Hva er greia med og være redd for et lite arr kontra å få føflekkreft. Har fjerna både i nakken og ved øyet. En liten pris kontra alternativet. Nå sammenlignet jeg aldri arr med det å ha kreft!!! Og det er helt tåpelig at du gjør det! Det er ikke alle fastleger som etterlater seg små arr. Hvis jeg velger at noen som faktisk er flink å sy, skal få sy meg, så er det vel min sak?
sjøhest Skrevet 19. juni 2012 #14 Skrevet 19. juni 2012 Jeg oppdaget at det plutselig har poppet opp 3 føflekker på ryggen som ikke tidligere har vært der. Noe jeg synes var skremmende da jeg er livredd for at det kan utvikkle seg til en ondartet føflekk eller føflekk-kreft. Kontaktet straks legen min. På torsdasg skal jeg inn å gjøre noen små inngrep hvor de skjæres bort. Legen var ikke sikker på om de var ondartet men størrelsen og fargen på de var ganske store så det var en tanke til bekymring. Nå har jeg visst om at de skal fjernes en måneds tid allerde. Valget ved å fjerne de var mitt eget.Men nå som tiden nermer seg så kjenner jeg det på nervene og tanken ved at noen skal skjære bort noe på kroppen min er skremmende. Noen som har fjernet før som kan komme med noen beroliggende ord,for å dempe angsten litt? Hva er du redd for? Jeg har fjernet på ryggen, det var enkelt og greit og ikke smertefullt. Går veldig bra!
LittleJ Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Bare ikke la en oppsnasen turnuslege gjøre det! GRRR... Har det svære arret pga en ikke så veldig stor føflekk =/ Heldigvis på ryggen, men ikke no pent uansett!
Gjest villrev Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Ja jeg tenker og at jeg vil ha en som er flink til å kutte i huden og sy til å gjøre det så ikke arret blir styggere enn det trenger å være. Min føflekk er på magen og jeg vil ikke ha et stygt arr der. Er andre steder på kroppen jeg ikke hadde brydd meg like mye om arret ble stygt.
LongKissGodnight Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2012 Takk for alle svar. Føler meg ikke så nervøs for å fjerne de på torsdag nå som før jeg leste alle andres erfaringer i tråden her,så er det nok ikke så ille som jeg har gjordt det oppi mitt eget hode. Blir iallefall godt å få de fjernet,framfor å bekymre meg over om de kan utvikkles til noe verre om jeg lar de bli
Gjest X-1 Skrevet 19. juni 2012 #18 Skrevet 19. juni 2012 Ein i familien fjernet ein føflekk fra låret pga kreft, har eit arr som er ca. 5 cm langt og litt "dypt". Trur det var fastlegen eller ein hudlege som gjorde det. Det var mye styr med sprøytene, dreiv å vridde nåla rundt inni huden for å sprøyte bedøvelse i eit større område. Når h*n hadde fjernet føflekk + litt... vel, kjøtt, så la han fader meg alt i ein bolle rett ved foran av mitt familiemedlem, som dermed blei sittende å se på det mens h*n sydde. Og det er grunnen til at eg vergrer meg for å få fjernet to som stikker litt ut. Grøss og gru. Håper eg ikkje skremte deg no, men tenkte du kanskje ville høre fra begge sider, ikkje bare de som har hatt god erfaring.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #19 Skrevet 19. juni 2012 Dersom man fjernen føflekker hos kirurg eller hudlege; blir ikke dette veldig dyrt!? Har sett flere steder at de tar oppmot 2000,- for fjerning av føflekker! Riktignok står det 1 - 3 føflekker for denne prisen, men jeg vil nå si det er ganske dyrt! Hos fastlegen blir det vel maks 180,-? Anonym poster: 49595d6b029629666f4b4d871e67c7fd
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #20 Skrevet 19. juni 2012 http://www.helseguide.com/fjerne_foflekk Noen som vet hvordan denne mannens metoder fungerer? Anonym poster: 49595d6b029629666f4b4d871e67c7fd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå