Gå til innhold

Diabetes og arv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På kort tid har to av mine søsken blitt diagnostisert med diabetes 2. Jeg har også en tante som fikk diagnosen for lenge siden. Jeg har flere søsken som har symptomene, men som ikke har vært hos lege og fått sjekket.

Det jeg tenkte på nå var om dette kan være sterkt arvelig i min familie siden jeg har 2 søsken og en tante som har fått det bekreftet og flere som har mistenkelige like tegn?

Jeg selv blir veldig trøtt og mister all energi av ting som sukker og hvitt mel. Hvis jeg spiser det over lengre tid kan jeg bli veldig irritabel.

Jeg har også en sønn på snart 8 år som har det på samme måten. Bare det at han blir skikkelig sint fordi han ikke klarer å holde igjen og kontrollere det når humøret synker. Hvis han spiser når han er i dårlig humør så går det over og han skjønner ikke selv hva det var som var galt.

Kan dette være tegn på diabetes? Jeg vet at det er ekstremt uvanlig for små barn å faktisk ha det, men med vår familiehistorie, og det at både jeg og han reagerer på matvarer på samme måte (men takler det forskjellig, heldigvis ;) ) gjør at jeg begynner å lure.

Takk for alle svar!

TS

Anonym poster: 83f9b14cda2dd0ff1c2234670372516d

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest ariam
Skrevet

Diabetes type 2 er ikke arvelig, det er en livsstilssykdom. Risikofaktorer som overvekt, usunt kosthold og stillesittende liv øker sjansene for å utvikle diabetes 2. Man kan ved endring av livsstil bli frisk fra diabetes 2 og det kan man ikke med diabetes 1 som kan være arvelig.

Skrevet

Diabetes type 2 er ikke arvelig, det er en livsstilssykdom. Risikofaktorer som overvekt, usunt kosthold og stillesittende liv øker sjansene for å utvikle diabetes 2. Man kan ved endring av livsstil bli frisk fra diabetes 2 og det kan man ikke med diabetes 1 som kan være arvelig.

Dette har du tydeligvis ikke mye greie på. Diabetes 2 er så absolutt arvelig. Det er ikke dermed sagt at hvis nære familiemedlemmer har diagnosen, så vil du få det og -andre faktorer spiller også inn. Type 1-diabetes er i liten grad arvelig, i motsetning til type 2-diabetes.

Til TS, symptomene du beskriver er ikke noen som først og fremst tilsier at du har diabetes 2. De første symptomene man oppdager er gjerne hyppig vannlating (mye på do, gjerne flere ganger om natten) og tørste.

Utover dette kan man også (hos kvinner) oppleve gjentatte soppinfeksjoner i underlivet (pga sukker i urinen).

Hvis du spiser sunt og variert, trener og holder deg i form - så tror jeg ikke du har mye å bekymre deg for. Du er som du sier arvelig belastet, men du kan likevel mest sannsynlig unngå diabetes ved å opprettholde en sunn livsstil

Skrevet

Diabetes type 2 har en sterk arvelig komponent, i mye større grad enn type 1. Så du gjør rett i å være litt ekstra på vakt, spesielt siden det er snakk om dine søsken (såkalte førstegradsslektninger), selv om det at du har flere med type 2 i familien ikke i seg selv tilsier at du kommer til å få det.

Det viktigste du kan gjøre er å holde deg i form, og spise sunt. Det vil ikke ta bort hele risikoen for diabetes, men det vil redusere den. Å oppmuntre sønnen din til å gjøre det samme, vil da også redusere risikoen hans.

Symptomer på diabetes type 1 og type 2 er ulike. Type 1 utvikles raskt, og derfor får man symptomer som vekttap, tørste og hyppig vannlating. Type 2 utvikles langsomt, og derfor er ikke symptomene like dramatiske og heller ikke så lett å karakterisere (slapp, trøtt, nedstemt, lignende diffuse symptomer). Type 2 oppdages oftere ved tilfeldigheter, f.eks. hvis du er hos legen for noe annet og det tas blodsukker.

Jeg tror faktisk jeg ville gått til legen og få målt blodsukker hvis jeg var i din situasjon. Siden diabetes type 2 utvikles langsomt og ikke er så lett å få mistanke om basert på symptomer, kan man risikere å gå med sykdommen uoppdaget i mange år, og når den først oppdages kan man ha utviklet skader på organer som nyrer, hjerte og blodkar. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, for med riktig kosthold og mosjon kan dette forebygges i stor grad hvis sykdommen oppdages tidlig nok.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen og takk for svar.

Vil det si at jeg og barna heller ikke vil være unormalt disponible for diabetes 1?

TS

Anonym poster: 83f9b14cda2dd0ff1c2234670372516d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...