Alfa Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 Ja, jeg har fått hjelp av alle andre untatt deg. Nei jeg er ikke nærtagen, du er frekk. du kommer med halvspydige kommentarer om at det blir rotete når en ikke rydder og gir meg tips om at jeg må rydde. Virkelig nyttige og hyggelige svar. Jeg har takket de andre og tatt de tipsene jeg har fått av alle andre til meg og vet hva jeg skal prøve. Men du hjelper ingenting og jeg er møkk lei kjærringer på KG som bare er frekke i svarene sine og kommer med slike svar som du kom med først. Det er unødvendig, nedlatende og frekt.. Jeg skjønner ikke hva du gjør i denne tråden, du har jo ikke noe fornuftig å komme med, overhode Tabris: Nei, det vet jeg ikke. Jeg utsetter det, gjør alt annet. Begynner litt, men så stopper jeg helt med det og plutselig gjør jeg noe helt annet før jeg rekker å tenke. Det bare blir sånn. Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54 Herregud, når du ikke tåler å høre at å rydde er svaret så synes jeg det er jævlig rart at du spør her hvordan du skal klare å få det mer ryddig. Jeg gir meg og håper du får stor nytte av de "mindre kjærring-aktige medlemmene" her på KG som du har takket. Måtte leiligheten din skinne! 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 Herregud, når du ikke tåler å høre at å rydde er svaret så synes jeg det er jævlig rart at du spør her hvordan du skal klare å få det mer ryddig. Jeg gir meg og håper du får stor nytte av de "mindre kjærring-aktige medlemmene" her på KG som du har takket. Måtte leiligheten din skinne! Herregud, er du dum? JEG VET AT JEG MÅ RYDDE FOR Å FÅ DET RYDDIG, PROBLEMET ER AT JEG IKKE FÅR DET TIL. JEG GJØR ALT ANNET, UTSETTER DET OG DET BLIR ROTETE MED EN GANG. JEG TRENGER TIPS OG RÅD FOR Å GJØRE RYDDING LITT LETTERE, OG HVORDAN JEG HOLDER DET RYDDIG. ALLE ANDRE ENN DEG HAR SKJØNT SPØRSMÅLET, OG ALLE ANDRE ENN DEG HAR SVART MEG PÅ EN HYGGELIG MÅTE MED GODE SVAR OG GODE TIPS TIL HVORDAN DET GJØRES. Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54 7
Tabris Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Hva om du tar det bit for bit? Hvis det har hopet seg opp og det er en del som må gjøres, så kan det virke overveldende. Det i seg selv kan gjøre en apatisk. Si til deg selv at du skal rydde en halvtime hver dag. Det er ikke mye, og du vil fortsatt ha flere timer igjen om kvelden til å gjøre hva du vil. Mandag tar du kjøkkenbenken, tirsdag rydder du stua, onsdag støvsuger du gulvet, torsdag rydder klærne osv. Èn ting om gangen. Ellers kan du også gjøre dødtid effektivt uten at det blir stevsomt. Hvis du f.eks koker deg kaffe eller har middag i ovnen, så kan du ta en kjapp sving over kjøkkenbenken mens du venter på at det skal bli ferdig. Når du vasker hendene etter du har vært på toalettet, så kan du raskt svinge over vasken med filla. Gjør enkel rydding når du er i telefonen. Ta en runde med bretting av klær eller rydding av stuebordet før du i det hele tatt setter deg ned etter jobb - det er vanskeligere å komme seg opp når man først har satt seg. Endret 17. juni 2012 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #24 Skrevet 17. juni 2012 Skal vi slå oss sammen og bruke neste uke på å gjøre fornuftige ting i huset? Vi oppdaterer her fra i morra med hva vi har gjort så ser vi i slutten av uka hvor langt vi har kommet. Da kan vi også skryte litt av hvor fint det har blitt og hvor flinke vi er Deal? Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #25 Skrevet 17. juni 2012 Et tips: inviter familie og venner over oftere. Da må man rydde. Anonym poster: 9221302e55e4bd4366152d1ae0cb1502 2
Alfa Skrevet 17. juni 2012 #26 Skrevet 17. juni 2012 Herregud, er du dum? JEG VET AT JEG MÅ RYDDE FOR Å FÅ DET RYDDIG, PROBLEMET ER AT JEG IKKE FÅR DET TIL. JEG GJØR ALT ANNET, UTSETTER DET OG DET BLIR ROTETE MED EN GANG. JEG TRENGER TIPS OG RÅD FOR Å GJØRE RYDDING LITT LETTERE, OG HVORDAN JEG HOLDER DET RYDDIG. ALLE ANDRE ENN DEG HAR SKJØNT SPØRSMÅLET, OG ALLE ANDRE ENN DEG HAR SVART MEG PÅ EN HYGGELIG MÅTE MED GODE SVAR OG GODE TIPS TIL HVORDAN DET GJØRES. Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54 Nei jeg vil ikke si jeg er dum. 7
Samine89 Skrevet 17. juni 2012 #27 Skrevet 17. juni 2012 Som også er nevnt tidligere her oppe, så ta ting med en gang, det tar ikke mange sekundene/minuttene ekstra å gjør ting mye enklere for deg etterpå. Jeg er en smule perfeksjonist, men har hatt søsken boende hos meg som ikke visste hva å rydde hva for noe. Da lagde jeg "regler" som: kjøkkenet skulle ryddes rett etter man er ferdig å spise, så kan man heller slappe av etterpå Skittenklær puttes i skittenkurv rett etter man har dusjet osv. som nevt her oppe. Mine rotete søsken har lært seg dette med tid og stund å tatt det med seg videre da de flyttet for seg selv Jeg selv hater å rydde, men elsker å ha det ryddig og rent. Da kan man sette seg ned med go samvittighet med telys på bordet å en øl i handa etterpå ^^
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #28 Skrevet 17. juni 2012 Hva om du tar det bit for bit? Hvis det har hopet seg opp og det er en del som må gjøres, så kan det virke overveldende. Det i seg selv kan gjøre en apatisk. Si til deg selv at du skal rydde en halvtime hver dag. Det er ikke mye, og du vil fortsatt ha flere timer igjen om kvelden til å gjøre hva du vil. Mandag tar du kjøkkenbenken, tirsdag rydder du stua, onsdag støvsuger du gulvet, torsdag rydder klærne osv. Èn ting om gangen. Ellers kan du også gjøre dødtid effektivt uten at det blir stevsomt. Hvis du f.eks koker deg kaffe eller har middag i ovnen, så kan du ta en kjapp sving over kjøkkenbenken mens du venter på at det skal bli ferdig. Når du vasker hendene etter du har vært på toalettet, så kan du raskt svinge over vasken med filla. Gjør enkel rydding når du er i telefonen. Ta en runde med bretting av klær eller rydding av stuebordet før du i det hele tatt setter deg ned etter jobb - det er vanskeligere å komme seg opp når man først har satt seg. Ja, det er veldig overveldende.. Det er så mye, føler at jeg aldri blir ferdig og når jeg først begynner så kan jeg holde på en time også ser det fortsatt rotete ut hjemme. det er slitsomt. En halvtime om dagen skal jeg nok klare.. Skal vi slå oss sammen og bruke neste uke på å gjøre fornuftige ting i huset? Vi oppdaterer her fra i morra med hva vi har gjort så ser vi i slutten av uka hvor langt vi har kommet. Da kan vi også skryte litt av hvor fint det har blitt og hvor flinke vi er Deal? Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252 Det vil jeg gjerne Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #29 Skrevet 17. juni 2012 Hva om du tar det bit for bit? Hvis det har hopet seg opp og det er en del som må gjøres, så kan det virke overveldende. Det i seg selv kan gjøre en apatisk. Si til deg selv at du skal rydde en halvtime hver dag. Det er ikke mye, og du vil fortsatt ha flere timer igjen om kvelden til å gjøre hva du vil. Mandag tar du kjøkkenbenken, tirsdag rydder du stua, onsdag støvsuger du gulvet, torsdag rydder klærne osv. Èn ting om gangen. Ellers kan du også gjøre dødtid effektivt uten at det blir stevsomt. Hvis du f.eks koker deg kaffe eller har middag i ovnen, så kan du ta en kjapp sving over kjøkkenbenken mens du venter på at det skal bli ferdig. Når du vasker hendene etter du har vært på toalettet, så kan du raskt svinge over vasken med filla. Gjør enkel rydding når du er i telefonen. Ta en runde med bretting av klær eller rydding av stuebordet før du i det hele tatt setter deg ned etter jobb - det er vanskeligere å komme seg opp når man først har satt seg. Du er inne på noe veldig viktig her. Ihvertfall når det gjelder meg. Nemlig en ting av gangen! Jeg sliter litt der. Kan rydde kjøkkenet og hvis jeg må inn i et annet rom med noe, så ser jeg noe der som må gjøres. Da glemmer jeg kjøkkenet og gjør noe der istedet. Da mister jeg oversikten og syns det blir for mye. Gir litt opp og da er det lettere å stappe ting inn i skap for så å sette seg på sofaen. Da hoper det seg opp og jeg klarer kun å ha det ryddig på overflaten. Må nok bli mer strukturert der. Ta meg selv i øra, men det er ikke lett gitt. Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #30 Skrevet 17. juni 2012 Det vil jeg gjerne Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54 Fint Da poster vi her når vi har satt oss for kvelden. Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252
Gjest Twinklefart Skrevet 17. juni 2012 #31 Skrevet 17. juni 2012 Konsentrer deg om ett rom av gangen, ser du leiligheten som et stort rotete helvete så er det jo klart det blir kjett å starte, det virker jo helt uoverkommelig. Start med soverommet, vask-rydd-organiser og gjør deg ferdig der før du begynner på neste rom. Det er lettere å holde det ryddig enn å rydde så hver kveld før du legger deg så tar du en runde i leiligheten og legger på plass det som skal legges på plass. Allier deg med sabmoeren din, den som ikke lager mat den skal vaske opp, den som panter flaskene slipper å støvsuge- osv.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #32 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har sansen for lister. Jeg har ikke problemer med rydding slik som du har, men ofte er det småting som av uforståelige grunner ikke blir gjort. Det kan være å f eks bære kofferten ned i kjellerboden etter at jeg har vært ute å reist, skifte en lyspære, pusse sko osv og å kjøpe ting som de ikke har i butikker jeg går forbi til daglig. Nå er vannkokeren ødelagt og det er veldig vanskelig å få kjøpt ny (selv om jeg bor i Oslo). Jeg kan gå å tenke på det og si til meg selv at jeg skal gjøre det i ukesvis, men blir det gjort? Nei. Da lager jeg en liste. Lista er delt i to med en gjøre-del og en kjøpe-del og det som er det beste med sånne lister er å ta pennen og stryke ut ting etter som de blir gjort. Anbefales! Anonym poster: 030c1dfcb487b6b3ff20fc7843601091 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #33 Skrevet 17. juni 2012 Ha faste dager for småting: Mandag: pante flasker når man handler, rydde kjøkkenbenken når man kommer hjem Tirsdag: vaske klær og henge opp onsdag: legge sammen og på plass klær torsdag: vaske raskt over badet før man dusjer Fredag: rydde bort klær og ting som ligger strødd i stua og så støvsuge Lørdag: Passe på at stue og kjøkken er noenlunde ryddig så det er koselig til lørdagskvelden Søndag: Fridag Ellers skjønner jeg godt hvordan du har det, er nok dessverre likedann Her funker det egentlig best å ha masse besøk! kall inn til tupperwareparty, klubbkveld, spillekveld, svigers på besøk..... da MÅ en holde seg selv mer i skinnet Anonym poster: 004bad587265d4a29e263edeadbe8aae
sturedur Skrevet 17. juni 2012 #34 Skrevet 17. juni 2012 Jeg vil gjerne komme med ett lite tips til^^ Hvis du begynner med no veldig lite! Sånn at du faktisk får den mestringsfølelsen av å holde det ryddig. F.eks fra og med imorgen og ut hele uken skal du holde kjøkkenbordet ryddig, og det er det eneste du skal fokusere på! Om du ikke klarer det nei greit, du prøvde hvertfall, og du klarte det kanskje en dag? Så klapp deg selv på skuldern for det! Om du faktisk klarer hele uka å holde kjøkkenbordet ryddig, så har du klart det! :D Da kan du kanskje ta å prøve kjøkkenbordet OG stuebordet den nye uka? Begynn i det små, så det kan gå oppover :D Som sagt sliter jeg forferdelig mye med dette selv og jeg vet at det ikke er barebare! 2
Sjøgrønt Skrevet 17. juni 2012 #35 Skrevet 17. juni 2012 Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, men har som deg oppdaget at det ikke alltid er like lett å holde et hjem i en travel hverdag. For meg har det hjulpet at alle ting har sine faste plasser. Da legger både jeg og mannen tingene på plass rett etter bruk, ettersom at begge vet hvor tingene hører hjemme. Tidligere lå det ting (les: rot) over alt. For eksempel kan du ha en kurv i gangen til luer, votter ol. I boden egen plass til flasker, spesialavfall ol. Samle gjerne ledninger i en kurv, skrivesaker i en annen osv. Dersom du merker hver kurv med hva det inneholder øker det gjerne sjansen for at systemet varer over tid. I tileggg har jeg kastet og gitt bort masse! Fulle skap er for meg en stor grunn til at det blir rotete i hjemmet. Dersom skap og skuffer renner over, er det mindre fristende å legge ting på plass (særlig om en vet at det blir en kamp å lukke skuffen). Et annet tips som for min del forenkler vaskingen er å ha lite nips i vinduskarmer, på bord ol, samt lite stående på gulvet (uten om møbler selvfølgelig). Da er det enklere å moppe over gulv og å vaske/tørke støv.
Tapper Skrevet 18. juni 2012 #36 Skrevet 18. juni 2012 Hvis du ikke har problemer med å lese engelsk, så vil jeg anbefale FlyLady Lykke til 1
helenaa Skrevet 18. juni 2012 #37 Skrevet 18. juni 2012 Du har fått mange gode tips, så jeg vet ikke om jeg kan tilføre så mye. Men jeg kan si at jeg kjenner meg igjen! Jeg er også veldig rotete, og jeg synes det er deilig når det er ryddig. (og når jeg mener det er ryddig er nivået ca der som andre folk har det når de mener at det er rotete) Jeg øver. Nå for tiden øver jeg på å holde kjøkkenbenken ryddig, og helst også vasken. Når jeg lager mat, øver jeg på å sette ting på plass med en gang, vasker opp med en gang, eller setter det rett i oppvaskmaskinen (OG lukker døra på maskinen). Det går sånn omtrent greit. Neste prosjekt - når kjøkkenet har blitt en god vane - skal være stua. Målet er at det er ryddig når kvelden starter OG når den slutter. Vi har forsøkt litt tidligere, og det kan funke sånn passe når mannen og jeg fordeler ting mellom oss, og passer på hverandre. F.eks. har jeg ansvar for klær og leker (dere har vel kanskje ikke så mye av det siste), mens han har kopper og kar. Å rydde i reklamepauser har vært gull, men nå ser vi nesten aldri TV med reklame lenger... Det kan funke fint å sette på stoppeklokke, f.eks. 10 minutter, der begge skal rydde så mye som mulig. Det er faktisk ganske mye som kan gjøres på den tiden! Særlig hvis ting har sin faste plass, og man slipper å lure på hva man skal gjøre med det ene og det andre. Et siste tips fra meg er våtservitter på badet, som gjør at det er ganske kjapt å tørke over vask og do når det trengs. Det er ikke spesielt miljøvennlig, men jeg bruker det likevel. Lykke til! 1
SoftKitty Skrevet 18. juni 2012 #38 Skrevet 18. juni 2012 Det finnes egne baderom-våtservietter som kan kastes i do:)
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #39 Skrevet 18. juni 2012 Nei jeg vil ikke si jeg er dum. Du har ihvertfall rimelig tungt for det. Anonym poster: 2866662eb92076122b05a53a4d3036f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #40 Skrevet 18. juni 2012 Herregud, er du dum? JEG VET AT JEG MÅ RYDDE FOR Å FÅ DET RYDDIG, PROBLEMET ER AT JEG IKKE FÅR DET TIL. JEG GJØR ALT ANNET, UTSETTER DET OG DET BLIR ROTETE MED EN GANG. JEG TRENGER TIPS OG RÅD FOR Å GJØRE RYDDING LITT LETTERE, OG HVORDAN JEG HOLDER DET RYDDIG. ALLE ANDRE ENN DEG HAR SKJØNT SPØRSMÅLET, OG ALLE ANDRE ENN DEG HAR SVART MEG PÅ EN HYGGELIG MÅTE MED GODE SVAR OG GODE TIPS TIL HVORDAN DET GJØRES. Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54 Du er tiltaksløs og mangler ryggrad. Skaff deg en, så kan det hende du klarer å løfte den feite ræva di fra sofaen i reklamepausene på paradise hotel og rydde litt. Alle klarer å rydde, men du har bare unnskyldninger på unnskyldninger, og det er faktisk så enkelt som å RYDDE. Gidder du ikke rydde, men heller bruke tiden på å finne nye unnskyldninger, så blir det rotete. Det er vel ikke så vanskelig å forstå, selv for deg ts? Anonym poster: f5da61376e1087408b697907c3fabb97 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå