Gå til innhold

ekstremt rotete hus, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater å ha det rotete. Likevel er jeg et rotehode til de grader. Det er utrolig rotete hjemme hos oss, sko over alt, panteflasker i halve stua, full kjøkkenbenk, klær på soveromms-gulvet, klær over hele badet osv.

Jeg bor med en mann som også er et rotehode. og da blir det jo til at huset er ekstremt rotete. har ingen barn, men hund. blir lei meg av å komme hjem til et rotete hus, men klarer fortsatt ikke få meg selv til å rydde. innimellom topper det seg opp, og jeg rydder mye. kaster ting, setter sko på plass, fjerner klær på gulvet osv. men så går det en uke eller to, og det ser like bombet ut.

har aldri besøk og ringer noen på døren går jeg ut i tilfelle de ser hvordan det ser ut...

hvordan skal jeg klare å bli ryddig? få hjelp av mannen? få et hjem som ikke ser ut som om det har blitt bombet????

Jeg orker det ikke mer, men jeg klarer jo faen meg ikke å rydde.......

Anonym poster: 34e5e5a48a406283f96ace0f461c2c54

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel... hvis du ikke rydder så er det jo ikke rart det er rotete?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ansett vaskehjelp. Bli enige om at hun skal komme første gang om to uker, da har du to uker på deg til å rydde opp huset skikkelig. Og så hjelper vaskehjelpen med å holde det ryddig.

Fatter ikke at folk orker å ha det slik i hjemmene sine. Panteflasker i stua osv. Høres helt forjævlig ut.

Anonym poster: 13b84a9d0c3f86d8985455a1a5dc030a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å ta store rydderunder, må man heller rydde litt jevnlig. Har du vasket klær så legg det i skapet med en gang det er tørket. Har du tatt av deg skitne klær, legg de i skittentøyskurven med en gang du tar de av. Har du spist, rydd inn i vaskemaskinen/vask opp med en gang.

Bruk 5 min før dere legger dere på å rydde på plass ting. Gå eller kjør en kveldtur og ta med panteflaskene.

Det er ikke så vanskelig.

Anonym poster: b130c92af116c8e0b1cdaa0f5fc42497

• Liker 4
Skrevet (endret)

Er helt lik selv, skjønner ikke helt hvordan det blir sånn heller:/ Følger med her jeg.

Et par tips jeg har sett som jeg har tenkt på å gjennomføre:

- Ha en "catch all"-boks/kurv/bolle/brett i hvert rom. Her legger du all mulig småting som har en tendens til å hope seg opp. Sett dem på steder du har lett for å legge fra deg rot, for eksempel på enden av kjøkkenbenken, i entreen, på nattbordet, på skrivepulten. Rydd opp i dem med jevne mellomrom (tøm dem og legg ting på plass)

- Hver gang du går fra et rom til et annet, ta med deg noe som skal fra det ene til det andre rommet.

- Pass på at alt har en plass. Feks en stor boks til panteflasker, nok plass i skittentøykurvene til skittentøy, kurv til post osv osv.

Endret av SoftKitty
  • Liker 3
Skrevet

Hva med å sette opp en plan, litt slik man gjør i kollektiver? At en har vaskeuke, og har ansvaret for å ta ut søpla, ut av oppvaskmaksina etc. Evt. kan dere fordele pliktene slik at dere har dem fast ut fra hva dere foretrekker? Om du foretrekker å støvsuge fremfor å vaske klær, og han omvendt er det jo ganske greit:P

Husk også at det er enklere å holde reint enn å gjøre reint;)

AnonymBruker
Skrevet

Har det litt sånn selv jeg. Ikke så ille som ts da. Har det flatene ryddig. Tomflasker på vaskerom og kjøkkenet er alltid strøkent. Rydder for hver gang jeg lager mat.

Hos meg er det i skuffer, skap og roterom det er verst. Finner aldri noenting i dette huset. Ting havner på rare steder så det er umulig å finne det igjen.

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Hvor skal jeg legge alt? Hvilket system skal jeg ha? Kan finne mobilladere sammen med selvangivelse og julepapir. Har ikke system.

Noen tips?

Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det på samme måte dessverre! Gud som jeg vil ha det ryddig, kan sitte hele dagen å bare se på rotet uten å skjønner hvordan jeg skal få ut fingern. De få gangene jeg rydder derimot rydder jeg absolutt alt og det ser helt fantastisk ut :D

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her er det ikke noe annet å gjøre enn å rett og slett tvinge dere selv til å rydde. Dere må bygge opp gode rydderutiner. :)

Rydd litt hver dag. Lag dere regler og ukentlige mål som dere henger opp på kjøleskapet. Er målene nådd ved ukens slutt kan dere unne dere noe ekstra godt? :)

Eller kanskje dere kan dele målene i to, og ha en liten konkurranse om hvem som blir best? Premien kan være f.eks en skikkelig god sjokolade? ;)

Dere må iallefall begynne med å ha som regel å ALLTID legge ting på plass etter at dere har brukt dem. Alltid legge klærne i dunken når de er brukt, alltid rydde av bordet når dere er ferdige med å spise. Da er det værste gjort. Når lørdagsvasken kommer, sett på musikk eller radio så tiden går fortere.

Edit: Kanskje premien i konkurransen kan være at den som gjør det best skal slippe å ta den ukentlige dass-vasken?? Da tenker jeg det blir fart i sakene. :fnise:

Endret av iskaffe
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Limer inn noe jeg skrev i en lignende tråd:

-Musikk.

-Rydd ting sammen.

-Ta en skikkelig opprydning og jobb bevisst for å holde det rent etterpå.

-Rydd opp etter middag, sett i oppvaskemaskinen, vask opp panner, vask av kjøkkenbenk og bord, og rydd bort boss.

-Ta 15 på tidlig kveld til å rydde litt

-Bruk 5 minutter før dere legger dere på å vaske av stuebord, kjøkkenbenk, legge sammen pledd, sette brukte glass i maskina osv.

-Ha vaskeremedier lett tilgjengelig, Jif Universal er uunværlig. Sett på ny tørrmopp på moppestativet før du setter det tilbake på plass etter bruk, da er det mye lettere å ta fram og sveipe over når det trengs. Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte mopp hver gang.

-Tenk oppbevaring, kjøp noen fine bokser til oppbevaring av kvitteringer, brev, regninger o.l.

-Sorter posten hver dag og kast/resirkuler det du ikke skal ha.

-Om du ikke har vedovn, er det greit med makuleringsmaskin. Det kommer jo dritt i posten hele tiden med private opplysninger. Makuler gjevnlig.

-En gang når du har vært på toalettet i løpet av dagen, før du vasker deg på hendene, kan du ta litt dopapir og sveipe over vasken og benkeplaten. Det samler seg fort støv der og det går veldig kjapt å gå over med litt fuktet dopapir.

-Se om det er noe dere kan forbedre for å få mer oppbevaringsplass og forsøk å kaste/gi bort med "hard hånd". Ofte ligger ting vi ikke bruker/trenger/hadde glemt vi hadde og tar opp plass i skuffer og skap slik at man aldri får plass til å oppbevare ting man faktisk bruker.

-Hold kontroll på skittentøyskurven og legg på plass klær når de er tørket. Lær mannen å sortere og vaske klær!

Dette er ting vi forsøker å gjøre gjevnlig hele tiden, i tillegg har vi fast vaskedag på torsdagen slik at huset er klart til helgen. Da tørker vi støv i vinduskarm, tvbenk, hyller osv, rydder litt på soverommet og tørker støv, vasker doen og badet skikkelig og vasker gulv. Rydder litt ekstra.

Anonym poster: 13b84a9d0c3f86d8985455a1a5dc030a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vel... hvis du ikke rydder så er det jo ikke rart det er rotete?

hvorfor svarer du bare for å være frekk? jeg er faktisk ikke dum, jeg skjønner jo at det er rotete fordi det ikke blir ryddet.

ta med dritten din et annet sted, du hjelper meg mindre enn ingenting.

alle andre: Takk skal dere ha. Har ikke råd til vaskehjelp dessverre.

• Liker 12
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Les Clear your clutter av Karen Kingston!

Boka gir masse inspirasjon til å komme igang med opprydding. Ikke fordi hjemmet bør være ryddig som norm, men fordi det å ha det ryddig rundt seg skaper fred i hodet også!

Karen anbefaler å sette opp en liste over det som må ryddes. Start med det som er mest lystbetont. Kanskje et skap på kjøkkenet. Og jobb videre nedover lista. Organiser rotet slik at alt har en fast plass. Jeg har f.eks. en passe stor eske i et skap hvor panteflasker/bokse puttes. Når den er full leveres flaskene på butikken.

Jeg forsøker alltid å ha entreen og soverommet ryddig; en rotete gang får deg automatiske i dårlig humør straks du kommer hjem. Et rotete soverom kan forstyrre nattesøvnen og sexlysten.

Les gjerne litt her også.

Lykke til! Ta ett skritt om gangen så blir det rutine etterhvert.

Skrevet

Med tanke på å holde det ryddig er nok det viktigste vi gjøre å alltid sette ting rett tilbake på plass, og plukke med oss ting når vi går fra ett rom til neste. I tillegg tar jeg eller mannen en sveip hver kveld før leggetid, og rydder på plass alt som ligger utover, slik at huset er helt strøkent til neste dag.

For eksempel legger setter man alltid sko inn i skapet når man kommer hjem, legger alltid klær direkte i skittentøykurven eller tilbake i skapet, tar med seg tallerkner/glass når man går fra ett rom til kjøkkenet, og dette puttes direkte i oppvaskmaskinen uten å bli mellomlagret på kjøkkenbenken.

Det handler rett og slett om vaner og rutiner. Det hjelper også at begge synes det er mye triveligere å være hjemme når det ser fint ut, og at vi slipper at den ene er mer rotete enn den andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis dette er noe du virkelig sliter med og har slitt med i mange år,

så kunne det funket å hatt en sykepleier fra kommunen som kommer til deg en gang i uka.

Da kan dere sette opp en plan og jobbe bevist fremover.

Da vil hun ikke være der for å gjøre jobben for deg, men for å hjelpe deg å snu de dårlige vanene :)

Jeg er så heldig at jeg har får den hjelpen, og det blir bedre sakte men sikkert!

Endret av sturedur
  • Liker 2
Skrevet (endret)

hvorfor svarer du bare for å være frekk? jeg er faktisk ikke dum, jeg skjønner jo at det er rotete fordi det ikke blir ryddet.

ta med dritten din et annet sted, du hjelper meg mindre enn ingenting.

alle andre: Takk skal dere ha. Har ikke råd til vaskehjelp dessverre.

"Jeg orker det ikke mer, men jeg klarer jo faen meg ikke å rydde......."

Du skriver faktisk at du hater å ha det rotete, men at du ikke klarer å få deg selv til å rydde. Jeg er ikke frekk, men sier rett ut - om man ikke rydder så selfølgelig er det rotete. At jeg skal ta med meg "dritten" et annet sted? Du legger faktisk ut en tråd på et forum, og jeg ga deg deg et råd om å rydde - hvis du ikke vil ha det rotete. Ro deg ned.

Endret av Alfa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg orker det ikke mer, men jeg klarer jo faen meg ikke å rydde......."

Du skriver faktisk at du hater å ha det rotete, men at du ikke klarer å få deg selv til å rydde. Jeg er ikke frekk, men sier rett ut - om man ikke rydder så selfølgelig er det rotete. At jeg skal ta med meg "dritten" et annet sted? Du legger faktisk ut en tråd på et forum, og jeg ga deg deg et råd om å rydde - hvis du ikke vil ha det rotete. Ro deg ned.

selvfølgelig er du frekk. og det var da vitterlig hensikten din også.

Ja, du skal ta med dritten din et annet sted. Jeg har ikke behov for at du skal sitte der på din høye hest og sparke meg som ligger nede. Hadde det bare vært å rydde så hadde jeg gjort det. Jeg klarer ikke få meg selv til å rydde og hvis du ikke har noe fornuftig å komme med så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å svare. Slike svar lager bare kvalme og er ikke godt for noe.

Og du gav meg et råd om å rydde? Tusen takk! Det hadde ikke slått meg, tenk at jeg må rydde for å få det ryddig!! :lete: Klok jente du!

• Liker 4
Skrevet

selvfølgelig er du frekk. og det var da vitterlig hensikten din også.

Ja, du skal ta med dritten din et annet sted. Jeg har ikke behov for at du skal sitte der på din høye hest og sparke meg som ligger nede. Hadde det bare vært å rydde så hadde jeg gjort det. Jeg klarer ikke få meg selv til å rydde og hvis du ikke har noe fornuftig å komme med så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å svare. Slike svar lager bare kvalme og er ikke godt for noe.

Og du gav meg et råd om å rydde? Tusen takk! Det hadde ikke slått meg, tenk at jeg må rydde for å få det ryddig!! :lete: Klok jente du!

Sitte på min høye hest?! Er det mulig å være mer nærtagen? Hva er du ber om egentlig? Du har fått masse tips om hvordan du skal rydde! Du har også sagt at du ikke har råd til husjelp, hva er du vil høre?!

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor klarer du ikke å få deg selv til å rydde?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klarer du ikke å få deg selv til å rydde?

Jeg er ikke ts, men svarer for meg selv. Jeg er lat! Og jeg innrømmer det.

Kanskje det ligger litt der ts?

Anonym poster: b8d122456fdb7dbd6f6bc5f4e9c8c252

AnonymBruker
Skrevet

Sitte på min høye hest?! Er det mulig å være mer nærtagen? Hva er du ber om egentlig? Du har fått masse tips om hvordan du skal rydde! Du har også sagt at du ikke har råd til husjelp, hva er du vil høre?!

Ja, jeg har fått hjelp av alle andre untatt deg. Nei jeg er ikke nærtagen, du er frekk. du kommer med halvspydige kommentarer om at det blir rotete når en ikke rydder og gir meg tips om at jeg må rydde. Virkelig nyttige og hyggelige svar.

Jeg har takket de andre og tatt de tipsene jeg har fått av alle andre til meg og vet hva jeg skal prøve. Men du hjelper ingenting og jeg er møkk lei kjærringer på KG som bare er frekke i svarene sine og kommer med slike svar som du kom med først. Det er unødvendig, nedlatende og frekt..

Jeg skjønner ikke hva du gjør i denne tråden, du har jo ikke noe fornuftig å komme med, overhode

Tabris: Nei, det vet jeg ikke. Jeg utsetter det, gjør alt annet. Begynner litt, men så stopper jeg helt med det og plutselig gjør jeg noe helt annet før jeg rekker å tenke. Det bare blir sånn.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...