Gå til innhold

Frkmammatil3's vei mot et bedre liv


frkmammatil3

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for å oppdrette en dagbok her også, og tillegg til dagbok på treningsdagbok forumet. Livet er jo mye mer enn overvekten, og vektnedgangen, så greit å få ned noen av tankene man har.

Singel alenemamma for 3 barn, er hjemmeværende akkurat nå, men ser ut til at jeg blir lærling til høsten. Har vært gjennom en arbeidspraksisperiode i løpet av høsten, og vinteren, og vet hva jeg vil, men utfordringer på hjemmebane gjør ting litt vanskelig.

I fjor sommer var jeg veldig aktiv, også i høst.. men i vinter var jeg svææært lite aktiv! Det merkes både på det fysiske og psykiske, og jeg har vært veldig sliten. For å komme meg ut av denne sirkelen, måtte jeg inngå en avtale med fastlegen min, rett og slett for å komme meg opp av sofaen/senga, og ut i frisk luft, og begynne å fungere igjen.

Jeg er innom henne 3 dager i uken, skriver ned alt jeg spiser og beveger meg - og får tilbakemeldinger fra henne. Når motivasjonen er dalende, er det veldig greit å ha noen å prate med, for å se ting litt annerledes.

Det som er gjennomgående med meg er nok min evne til å se på alt som et ork.. Jeg synes husarbeid er tungt, hagearbeid enda tyngre, møter, ærend, avtaler er "slitsomt", og jeg ser mørkt på det meste før jeg begynner. Dette tankesettet ønsker jeg ikke å ha, men mye rundt meg drar meg ned, og jeg blir lite flink til å se det positive!

Siste oppgave jeg fikk fra legen min var å skrive ned 3-5 positive ting om dagen min, hver kveld. Dette skriver jeg på bloggen min, slik at hun kan se det der. Når jeg vet at jeg blir "fulgt med" er det mye lettere å gjennomføre, fordi dårlig unnskyldninger er kjipe å komme med.

Så målet med denne dagboka er å skrive litt hva jeg tenker, og hva jeg ønsker gjøre annerledes. Her kommer også rutiner inn, jeg må ha mer kontroll når jeg begynner å jobbe, enn jeg har nå, ellers blir det for mye til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg brukt 3 kvarter på å vurdere om jeg skal legge meg å sove... Skal gå tur (til legen) kl. 11, og skulle egentlig på et møte kl. 10, men det ble avlyst pga sykdom. Dermed hadde jeg plutselig mulighet til å sove en time eller to, og da jobber hodet mitt på høygir, fordi det er jo så godt å hvile...

MEN nå har jeg kommet frem til at jeg skal holde meg våken! Hehe... spørs om jeg angrer i ettermiddag, men jeg ønsker jo virkelig ikke å ha denne uvanen! Så da må jeg ha noe å henge fingrene i, for å ikke sovne. Og da hjelper det å ha en plan:

Dette skal jeg få gjort i dag!

* Brett ned 3 stativ med tørre klær.

* Rydd kjøleskapet.

* Kjellerrydding i 1 time.

* Vask to maskiner med tøy.

* Fyll oppvaskmaskin, sett den på og tøm den før middag.

* Gå tur.

* Dusje.

* Hente barn.

* Lage middag. Overlot til storesøster, mens jeg ryddet i kjeller.

* Rydde stuebord.

En grei start det tror jeg.. har bare litt over en time før jeg skal dra, så tror jeg starter på kjøkkenet :)

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste skoledag for minstemann, mens de to eldste er ferdig, så nå går vi inn i sommerferien, og rutiner kanskje blir vanskelig å fastholde. Men flere ting skal jobbes med, både for min del og barna. Nå skal vi ikke opp kjempetidlig om morgenen, noe som vil føre til at jeg ikke vil føle behov for å sove på dagen i alle fall, men vi skal IKKE snu døgne noe nevneverdig, for det slitsomt både for mor & barn.

Jeg vurderte i morges om jeg skulle sove litt, når minstemann dro på skolen. Men fikk tlf om et møte, om jeg kunne komme med en gang, og det kunne jeg jo... og da var dagen plutselig i gang :D

Etter møtet har jeg vært tankefull, pratet litt i telefon og slappa av litt. Men har forskjellig jeg må få gjort i dag også, så skriver en liste, som i går fungerte svært godt :)

* Vaske to maskiner med klær- ble 4 maskiner med klær

* Brette tørre klær, muligens bare ett stativ

* Tømme oppvaskmaskin

* Forberede middag

* Lage middag

* Hente minstemann på skolen

* 1 time kjellerrydding - har holdt på i langt over to timer

* 15 minutter rydding på rommet mitt

* Restavfalldunken skal draes ned til veien

* Legge på plass tørre klær

Ikke så mye i dag, men tror det holder. Været er ille, så formen er litt tung... skal ikke gå tur i dag, men i morgen skal jeg til legen, og da må jeg gå tur først. Driver også å motiverer meg selv til å ta en tur på styrketrening... :P

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke på latsiden, selv om jeg ikke skriver her.. Det går muligens mot salg av hus, og derfor har jeg ryddet utrolig mye i kjelleren min, kastet og gitt bort masse masse klær og ting. I helgen har jeg hatt barnefri, og har utnyttet tiden til å male. I tilfelle det går mot salg, er det forskjellig jeg må få gjort, slik at det ser best mulig ut her :)

Nå har jeg 4 timer til jeg skal dra å hente barna, så før det har jeg litt jeg ønsker å få gjort.

* Brette tørre klær

* Vasket et par maskiner klær

* Male mer på rommet, få ferdig mest mulig

* Få ut søppel

* Rydd kjøkkenet

Tviler på at jeg rekker mer enn det, men har jo noen timer etter barna kommer også, før det blir kveld :)

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg malt ferdig soverommet mitt, og gangen med litt hjelp av eldstejenta mi. Jeg har også fått malt en knaggrekke, og ser at det er en del møbler jeg har lyst til å male i samme farge. I dag tok jeg opprydding i oppussingsstæsjet, og flyttet inn på rommet mitt igjen.

Jeg synes dagene går i ræserfart, og har noe å henge fingrene i hver dag. Sommerferien har allerede vart en uke, så tiden flyr...

Planen er nå å få malt yttergangen, og helst et soverom til. Og av møbler ønsker jeg å få malt en kommode, en skohylle, en hatthylle, en vegghylle og enda en hylle som står på gulvet. Og salongbordet.... det ble plutselig veldig mange prosjekt, så vet ikke helt hvor jeg skal starte. Må nødvendigvis få i gang skohylle og hatthylle, så vi får på plass gangmøblene :)

Ellers har jeg brukt litt tid på å få orden i papirer, skrevet ukeplan og ukemeny, ukeshandlet og betalt regninger. :) Jeg er litt for dårlig til den ukeshandlingen.. jeg handler stort, men det blir allikevel altfor mange småturer på butikken, og disse skal vi luke vekk. Målet er å spare penger på å ukeshandle, og småhandlingen bidrar ikke akkurat til dette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg malt ferdig soverommet mitt, og gangen med litt hjelp av eldstejenta mi. Jeg har også fått malt en knaggrekke, og ser at det er en del møbler jeg har lyst til å male i samme farge. I dag tok jeg opprydding i oppussingsstæsjet, og flyttet inn på rommet mitt igjen.

Jeg synes dagene går i ræserfart, og har noe å henge fingrene i hver dag. Sommerferien har allerede vart en uke, så tiden flyr...

Planen er nå å få malt yttergangen, og helst et soverom til. Og av møbler ønsker jeg å få malt en kommode, en skohylle, en hatthylle, en vegghylle og enda en hylle som står på gulvet. Og salongbordet.... det ble plutselig veldig mange prosjekt, så vet ikke helt hvor jeg skal starte. Må nødvendigvis få i gang skohylle og hatthylle, så vi får på plass gangmøblene :)

Ellers har jeg brukt litt tid på å få orden i papirer, skrevet ukeplan og ukemeny, ukeshandlet og betalt regninger. :) Jeg er litt for dårlig til den ukeshandlingen.. jeg handler stort, men det blir allikevel altfor mange småturer på butikken, og disse skal vi luke vekk. Målet er å spare penger på å ukeshandle, og småhandlingen bidrar ikke akkurat til dette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Nå har vi fått unna ferieturen vår, og mange endringer skjer. Vi blir en ekstra i huset fram til august, og dermed blir det mer klesvask og mer rot, nemlig.. Nå er alle ungdommene på ferie, så bare meg og junior hjemme. Vi skal kose oss sammen, men jeg har også MYE jeg ønsker å få gjort. I dag har jeg surra fra rom til rom, og fra oppgave til oppgave, så jeg blir liksom ikke ferdig NOEN plass.... derfor har jeg bestemt at jeg skal jobbe utfra en liste i morgen, så jeg gjør meg ferdig.

Siden det blir flytting, må jeg ha en god del pappesker, og har tenkt å begynne å rydde og pakke ned etterhvert. Samtidig skal jeg gå gjennom, og kaste enda mer. Det blir jo aldri tomt... Så i morgen skal jeg bare starte, og se hvor langt jeg kommer. Jeg starter med å lage meg en liste med 10 oppgaver, så får jeg se hvor langt jeg kommer i morgen:

* Rydde i skapene på badet, og skuffene.

* Fyll opp nederste hylle på badet med toalettpapir.

* Vask søppelbøtter og dobørste.

* Tørk støv på, og flytt kommode på baddet.

* Vask badet.

* Vask minst 4 maskiner med klær.

* Brett alt av tørt tøy.

* Legg på plass tørre klær.

* Vann planter.

* Rydd i kommodeskuffene på rommet mitt.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er listen over så godt som gjennomført, mangler bare å sette på ei vaskemaskin til :) Så da lager vi en ny liste med 10 oppgaver:

* Rydd ferdig rommet mitt, ha ut alt som ikke hører hjemme.

* Støvsug rommet mitt, og rist matten.

* Rydd oppå kommode på gangen, bær ting dit det hører hjemme.

* Bær ned kurver på stua.

* Bær ned hatthylla som skal henges opp på vaskerommet.

* Rydd kurvene, og sorter dit innholdet skal.

* Gjør et forsøk på å henge opp hatthylla på vaskerommet.

* Heng opp jakker, og div som hører hjemme på hylla.

* Heng opp to maskiner med klær.

* Bær ned alt overflødig i kjellergangen.

Såh... hive seg rundt :)

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskina surrer og går, ser ut som jeg kommer ganske langt med klesvasken i dag :) Men nå 10 nye oppgaver, som ikke nødvendigvis MÅ bli ferdig i kveld, men greit å ha laget listen i alle fall:

* Skift lyspære i kjellergangen.

* Heng opp speil i yttergangen.

* På butikken en tur, og ta med glass/metall.

* Lag middag.

* Rydd kjøkkenbenkene, fyll oppvaskmaskin og sett den på.

* Tøm hjørneskap på kjøkkenet.

* Sorter, (kast, gi bort, pakk unna)

* Finn bokser som passer i skapet, og lag system.

* Bær ut søppel.

* Støvsug stue, gang, kjøkken og kjellergang.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke støvsuge i kveld, så lager en ny liste med småtteri:

* Rydd i kjøleskapet, ta ut alt, vask, kast og lag system.

* Vaske enda to maskiner med klær.

* Tøm oppvaskmaskin, og fyll inn det som står på benken.

* Rydd kjøkkenet helt, bær ned overflødig.

* Rydd kjøkkenbordet, vask og legg på duken og pynten.

* 15 minutter på vaskerommet.

* Heng opp klær.

* Brett det som er blitt tørt.

* Vask inni microen.

* Pakk en eske i kjelleren :)

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det suser og går :) Er ikke supereffektiv, men litt og litt blir gjort, og det føles godt å stryke ut på listene :) I dag skal jeg vekselvis strikke, og være husmor. :)

* 15 minutter til på vaskerommet (fungerer som bod også, så mye verktøyrot)

* Pakke enda en eske.

* Strikke litt :D

* 15 minutter i kjellergangen.

* Pakk enda en eske.

* Henge opp tøy.

* Vaske boksene jeg har satt i vann.

* Brett det som er tørt.

* Strikke litt. :D

* 15 minutter i kjellergangen.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den siste lista på søndag, pakket jeg bila full av ting jeg hadde funnet fram til tanta mi, og la i vei 16 mil på besøk til henne. Vi ble der i to netter, og kom hjem sent i går kveld. I dag har jeg vært litt tregstartet, men har holdt på litt her og litt der, det fungerer dårlig, så jeg må få laget lister:

* Rydde og vaske langskap på kjøkkenet.

* Rydde skapet med krydder.

* 15 minutter i kjelleren.

* Ta av sengetøy på senga mi.

* Vask to maskiner med tøy.

* Finn i nye sengeklær, og ha på senga mi.

* På butikken å handle.

* Rydde stuekroken med sofa.

* Vanne planter

* 15 minutter i kjelleren.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny liste på gang :) Nå har jeg pakket 10 esker i kjelleren, så det går fremover på det punktet også :D

* Brett alt av tørt tøy.

* Heng opp klær

* Finn i fiskestenger og utstyr

* Finn kantklipper og nytt bånd

* Legg på plass klær som er bretta :)

* Vask grå bokser til hobbyting.

* Rydd 15 minutter i kjellergangen

* Rydd 15 minutter på vaskerommet.

* Pakk en bag med klær til meg & O.

* Pakk ei eske fra kjellergangen.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er sånne lister jeg sku lagd meg også! Altfor flink til å begynne på en ting og slutte med en annen =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er sånne lister jeg sku lagd meg også! Altfor flink til å begynne på en ting og slutte med en annen =)

For meg fungerer det veldig fint :) Jeg får til og med gjort ting når jeg egentlig ikke er i form til å gjøre noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært i farta igjen, på hyttetur hos tanta mi. På runden fikk jeg ut enda mer av huset, og fikk samtidig kosa oss :) Nå er vi tilbake, kom på lørdag, så har gjort unna litt selv om jeg ikke har vært inne her å skrevet :)

Dette er noe av det jeg har gjort:

* Kjørt søppel

* Levert tomgods

* Ryddet rommet til klompen, brukte flere timer!!

* Pakket ned alt av playmo ++

* Har pakket ned 18 esker tilsammen nede i kjelleren.

* Fått ryddet to av cd hyllene, og lagt dem til tørk (vann på gulvet..)

* Vasket klær, og bretta alt tørt tøy

* Pakket ned masse garn, og fått litt mer orden i scrappesystemet.

* Vanlig rydding på kjøkken/stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så da er det på tide å lage en ny liste, er ikke mye guts i meg i dag, så det går ikke fort... men noe småtteri er det greit å prøve å få unna.

* Brett tørt tøy på stua.

* Lage middag (kjøttbullar i fløtesaus, potet og gulrot).

* Rydd opp på kjøkkenet.

* 15 minutter i kjellergang.

* 15 minutter i kjellerbod.

* Vaske boksene som ikke ble gjort før helgen..

* Vaske søppeldunken som står ute.

* Pakk ned garnet i skapet på stua.

* Sett på ei maskin med tøy.

* Heng opp tøy.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en følelse av at jeg har presset meg litt mye.. jeg er sliten, litt nedfor og orker ikke så mye som jeg skulle ønsket. I går ble det litt store oppgaver, og jeg klappet helt sammen... klarte ikke lage mat, eller fullføre det jeg tenkte å gjøre. Mistet matlysten også. Det er vel en sammenheng mellom alt som skjer, og at vi har fartet ganske mye i det siste. Dårlig nattesøvn, og stadige oppvåkninger pga lyder i huset.

Jeg har nå meldt meg inn på Flylady.net, og tenker å komme meg sakte men sikkert gjennom alt jeg må gjennom før visning, hussalg og flytting. Tenåringene flytter ut, så det blir bare meg og junior, og det er også en stor omveltning for oss. Eldstejenta flytter førstkommende uke, og da blir det mye roligere her, da hun har kjæresten sin her også. To turtelduer som gleder seg til å flytte sammen :) Om 1 mnd drar midtimellom til sydligere strøk, og skal være der i nesten ett år. Det kommer til å bli stille, jeg kommer til å savne dem... men samtidig ser jeg frem til mer ro i heimen. Det har vært tøffe år, og fokuset har vært opp og ned, derfor samler det seg opp av ting som må sorteres, ryddes i og kastes.

Jeg har ryddet mye, men ikke være så flink til å kaste... og gjerne litt hurtigrydding, slik at det skal gå fort, men ikke vært så flink til å gå skikkelig gjennom ting. Siden vi skal flytte fra hus til leilighet, er det mye som må ut, og i løpet av de siste ukene har jeg hatt ut MASSE. Og mer skal det bli! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det en helt basic liste, og jeg kommer til å ta det helt med ro:

* Vaske to maskiner med tøy

* Henge opp tøyet

* Brette tørt tøy

* Tømme oppvaskmaskin

* Fylle oppvaskmaskin

* Rydd kjøkkenbenken

* Vask oppvaskkummer skikkelig

* Gå med søppel

* Vann planter

* Vask toalett og håndvask på badet

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke så fort, men nå er lista ferdig i alle fall. Jeg lager en ny, men målet er ikke å bli ferdig i dag... Har god tid i morgen også :D

* Henge opp gardiner på rommet til Oliver.

* Pakk ned to esker i kjelleren.

* Fyll ut papirer til Nav

* Fyll ut papirer til vandelsattest

* Fyll ut papirer til megler

* Flytt tv

* 15 minutter rydding i papirer

* Heng opp gardiner på mitt rom.

* Pakk ned garnet i gammelskapet.

* Bær ut ekstra utstyr til støvsuger som skal kastes.

Endret av frkmammatil3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...