Gå til innhold

Er det bare jeg som har ekstrem-mensen?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hei

I alle år har jeg hatt kraftig mensen,men verst er det blitt de senere årene etter at jeg ble sterilisert.Er 36 år,så det er ikke pga overgangsalderen.

De fire første dagene er det så mye blod at jeg blir fysisk dårlig.Bruker jeg tampong er den blødd ut på 15 min(Grønn ob)Må beregne 2 pk nattbind de første dagene.Skal jeg dra noe sted de første dagene,bruker jeg både ob og bind,så det ikke skal "svømme" over.

Og det er er en voldsom tyngde,murring i underlivet like lenge.

Har ikke påvist jernmangel o.l,men kan ikke fri meg fra tanken om at dette er unormale blødninger?Hører venninner som bruker et par ob pr dag,og ikke merker noe til mensen i det hele tatt.

Vurderer å spørre legen min om å fjerne livmoren,for det er så slitsomt de 4 dagene hver mnd.

Andre med liknende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg hadde monstermens inntil for 3 år siden. Måtte alltid ha med bind, nattbind var det eneste gangbare inntil jeg begynte å bruke Tampax. Da kunne jeg klare meg med nest største bind i tillegg til tampongen, naturligvis. Inn på do annenhver time for å skifte remedier osv. osv. osv.

På ca. 25 år våget jeg aldri bruke lyse bukser eller skjørt i fall jeg skulle få mensen, eller blø gjennom når jeg hadde den.

For 3 år siden var jeg til vanlig underlivssjekk hos en vikarlege som tilfeldigvis var utdannet som gynekolog. Han hadde bare valgt å ta seg en friperiode som vikar for en allmenpraktiserende. Han rådet meg til å brenne vekk livmorslimhinnen. Jeg syntes det hørtes litt skummelt ut, men bestemte meg for å si ja til utredning. Det var i grunnen flaks for i samme slengen ble det oppdaget noen ganske solide vanncyster på eggstokkene som også burde fjernes ;)

3 måneder etter lå jeg på operasjonsbordet for "dagens trippel", fjerning av cyster, fjerning av livmorslimhinne og sterilisering (de kunne like gjerne plusse på med det mens de var der inne og rotet...)

Inngrepet med brenning av slimhinne foregår ca. som følger: de foretar først en helt vanlig utskrapning, for deretter å sette inn en "ballong" med varmt vann (tror det var ca. 80 grader?) i noen minutter. Og vips, oppdraget utført. (Vel, jeg gikk jo og småblødde og væsket i 5-6 uker etterpå så det ble lange tider med bind før alt var grodd inni der.)

Dette er ingen idiotsikker metode. 5-10% merker ingen forskjell. Ca. 5% blir helt kvitt mensen og ellers så finnes alle mulige grader av "mindre mens " mellom de to ytterpunktene.

For min del forsvant det aller meste. Jeg har fremdeles mens, men i stedet for 3 dager Niagarafoss og 4 dager "normalt" så har jeg nå 4-5 dager med amatørmens. Dvs. jeg kan i prinsippet klare meg hele dagen med et normalt bind. (Skifter naturligvis oftere av hygieniske grunner, men det ville ikke vært nødvendig pga. mengden.)

Trenger jeg si at jeg fikk et nytt og bedre liv? Hadde noen tipset meg om metoden da jeg var i 30 årene så hadde jeg hoppet på tvert, men jeg måtte altså vente til jeg vippet 40 før noen fortalte meg at det var håp om løsning.

Som du selv sier - fjerning av livmor vil jo også løse problemet, men jeg tror denne måten er generelt mer skånsom hvis det ikke er andre grunner til at livmoren bør fjernes. Nå fikk jo jeg utført tre operasjoner i en, men for meg var det altså kikkhullsoperasjon (muligens kunne de klart seg med bare den naturlige veien inn hvis det ikke hadde vært for cystene som jeg skulle fjerne i tillegg). Første kvelden etter operasjonen kreket jeg meg rundt som en gammel kjerring - lett krokete og jeg følte jeg lekket alle veier. De neste dagene tuslet jeg rundt, stadig lett krumbøyd og etter en uke var jeg tilbake på jobb.

Anonym poster: ff818e1ec8ceca6c3e9b651245e90d9d

• Liker 1
Gjest trådstarter
Skrevet

Hei

Tusen takk for utfyllende svar :jepp:

Skal ta med meg tips til legen min.

Var hos Gyn for 2 år siden som ikke fant noe unormalt i underlivet,men kanskje brenning av slimhinne kan utføres uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Tusen takk for utfyllende svar :jepp:

Skal ta med meg tips til legen min.

Var hos Gyn for 2 år siden som ikke fant noe unormalt i underlivet,men kanskje brenning av slimhinne kan utføres uansett?

AB#2 her:

Det tror jeg det kan. Var ikke noe galt hos meg heller - bare veldig mye mens. (Cystene satt jo i eggstokkene og kan neppe ha vært der siden jeg var 13...)

Her står det forresten litt mer om inngrepet. Ser at prosentene er litt annerledes der enn slik jeg husker dem, men helt på ville veier var nå ikke hukommelsen min.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk plutselig sånn mens i 33-årsalderen. Viste seg av lavt stoffskifte var årsaken.

Anonym poster: e00e5ec60aa84cfe09e24437e5172936

Skrevet

Hei

I alle år har jeg hatt kraftig mensen,men verst er det blitt de senere årene etter at jeg ble sterilisert.Er 36 år,så det er ikke pga overgangsalderen.

De fire første dagene er det så mye blod at jeg blir fysisk dårlig.Bruker jeg tampong er den blødd ut på 15 min(Grønn ob)Må beregne 2 pk nattbind de første dagene.Skal jeg dra noe sted de første dagene,bruker jeg både ob og bind,så det ikke skal "svømme" over.

Og det er er en voldsom tyngde,murring i underlivet like lenge.

Har ikke påvist jernmangel o.l,men kan ikke fri meg fra tanken om at dette er unormale blødninger?Hører venninner som bruker et par ob pr dag,og ikke merker noe til mensen i det hele tatt.

Vurderer å spørre legen min om å fjerne livmoren,for det er så slitsomt de 4 dagene hver mnd.

Andre med liknende erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

AB#2 her:

Det tror jeg det kan. Var ikke noe galt hos meg heller - bare veldig mye mens. (Cystene satt jo i eggstokkene og kan neppe ha vært der siden jeg var 13...)

Min søster fjernet cyste på eggstokken da hun var 14(!) Men det er høyst uvanlig å ha cyster på eggstokkene før man har vært gravide

Anonym poster: 2ff6f027e5d18f9dbf50ecacd0aa9422

Skrevet

Hei

jeg slet med det samme for noen år siden. Det viste seg å være muskelknuter i livmorveggen. Jeg gikk med det lenge, og det ble bare verre og verre. For knutene vokser jo. Jeg hadde det som deg, måtte være i nærheten av en do mange dager i måenden..og mensen gav seg liksom aldri. Ikke kjekt i det hele tatt.

Gynekologen tok en rask kikk og var ikke i tvil,muskelknuter. Han anbefalte å fjene livmora, noe som ble gjort noen måneder senere på Arendal sykehus. De kan sine ting der gitt!

For en lettelse. Livet er tilbake til normalen. Kun 3 uker sykemelding og et helt nyt og flott liv ventet. Jeg nyter å kunne gjøre alt det jeg vil, når jeg vil. Jeg kan gå i alt jeg vil av tøy og trenger ikke lenger ha med meg fult bukseskift til en hver tid.

Og alle som skriver negativt om sexlivet etterpå- for meg har det ikke hatt noe som helst negativ virkning. Jeg vil heller si at det er stikk motsatt. Nå kan vi når vi kose oss akkkurat når vi vil :-)Og orgasmene er ikke mindre eller vanskeligere å oppnå selv uten livmor og livmormunning.

Jeg har fått et mye bedre liv!

Lykke til - håper du blir like heldig som jeg er.

Skrevet

Min søster fjernet cyste på eggstokken da hun var 14(!) Men det er høyst uvanlig å ha cyster på eggstokkene før man har vært gravide

Jeg har (hatt) vanncyster på eggstokkene, og jeg har aldri vert gravid. Det er da vel ikke høyst uvanlig?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Trodde ikke forekomst av cyster på eggstokkene hadde noen som helst sammenheng med tidligere svangerskap eller ei. Kjenner faktisk flere som har hatt det i ung alder (aldri vært gravide) og fått dem fjernet. Derfor trodde jeg heller ikke at det var veldig uvanlig.

TS: det skal ikke være nødvendig å slite i årevis med så sterk mens, så en bør forsøke å finne årsaken til problemet eller treffe tiltak som kan avhjelpe tilstanden.

Se mer om kraftig mens på denne siden:

http://nhi.no/symptomsjekk/kvinne/kraftig-menstruasjonsblodning-veiviser-1363.html?page=4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...