Gå til innhold

Normal vekt for en 25 åring?

Fremhevede innlegg

Gjest Forever liten
Skrevet

Hei hei!

Jeg lurer på om jeg er unormal. Eller om min pubertet kom mye senere enn normalt? Hm, noe må det vel være?

Jeg er ei jente på 26 år. Jeg har i det siste vært litt bekymret for min egen vekt og vekst...

Jeg veier 50 kilo, noe som ikke er så unormalt, men roten til min bekymring er at jeg har veid det samme siden jeg gikk i 9.klasse på ungdomsskolen. Det vil si at jeg har veid nøyaktig det samme i 10 år!!!

Jeg lurer på om jeg vokser veldig seint? For jeg har prøvd å gå opp i vekt for å se mer ut som en dame og ikke en jente, men det går bare ikke :-(

Jeg fikk mensen ganske seint, gikk i 10.klasse. Kviser fikk jeg ikke før for et par år siden. Kan min vekst være veldig treg?

Dette er kanskje et pussig innlegg, men det er noe jeg virkelig tenker en del på. Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Jeg lurer på om jeg er unormal. Eller om min pubertet kom mye senere enn normalt? Hm, noe må det vel være?

Jeg er ei jente på 26 år. Jeg har i det siste vært litt bekymret for min egen vekt og vekst...

Jeg veier 50 kilo, noe som ikke er så unormalt, men roten til min bekymring er at jeg har veid det samme siden jeg gikk i 9.klasse på ungdomsskolen. Det vil si at jeg har veid nøyaktig det samme i 10 år!!!

Jeg lurer på om jeg vokser veldig seint? For jeg har prøvd å gå opp i vekt for å se mer ut som en dame og ikke en jente, men det går bare ikke :-(

Jeg fikk mensen ganske seint, gikk i 10.klasse. Kviser fikk jeg ikke før for et par år siden. Kan min vekst være veldig treg?

Dette er kanskje et pussig innlegg, men det er noe jeg virkelig tenker en del på. Håper på svar.

Jag kan fortfarande ha klæder, jeans/ trøjor etc från n ær jag var 15 så nej du ær inte ensam :)

Tror det blir værre vid 30+...?

Skrevet

Jeg er 27 år og kan fortsatt bruke klær jeg brukte på ungdomsskolen. Faktisk så bruker jeg fortsatt ridebuksen jeg fikk da jeg var 14 år. Det er nok ikke akkurat det vanligste, men det er ikke unormalt heller :)

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke så unormal som du kanskje tror, vi er flere! :klemmer:

Jeg kan ikke bruke bukser i XS/S (snakker om stoffbukser/penbukser nå, ikke jeans) fra vanlige butikker som H&M ZARA, de faller rett av meg. Men bukser i størrelse 13-15 år fra ZARAs barneavdeling passer bra! Jeg er nå 30 år og veier mellom 40-43 kg (163 cm). Bruker også truser fra ZARAs barneavdeling i størrelse 15 år. :fnise: Alle kjoler og bukser fra voksenavdelingen må legges inn/opp. Jeg kan også bruke klær fra da jeg var 14 år, bl.a en kjole. :-)

Det er en "gammel myte" som sier at jenter ikke er i stand til å få mensen før vekten tipper over 40 eller 45 kg, men selv fikk jeg mensen da jeg var kun 11 år og veide ca 36 kg. For meg føles det som om veksten min stoppet like etter at jeg fikk mensen (noe jeg tror er vanlig, jenter som får tidlig mens blir ofte lavere enn andre, så din teori om at sen pubertet hindrer veksten tror jeg ikke er en regel...)

Jeg har spurt en lege om dette, og fått det bekreftet at tidlig pubertet ofte hemmer veksten, ikke sen pubertet...

Anonym poster: 36e65d2302c237a0fb1dcad1d592180d

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke så unormal som du kanskje tror, vi er flere! :klemmer:

Jeg kan ikke bruke bukser i XS/S (snakker om stoffbukser/penbukser nå, ikke jeans) fra vanlige butikker som H&M ZARA, de faller rett av meg. Men bukser i størrelse 13-15 år fra ZARAs barneavdeling passer bra! Jeg er nå 30 år og veier mellom 40-43 kg (163 cm). Bruker også truser fra ZARAs barneavdeling i størrelse 15 år. :fnise: Alle kjoler og bukser fra voksenavdelingen må legges inn/opp. Jeg kan også bruke klær fra da jeg var 14 år, bl.a en kjole. :-)

Det er en "gammel myte" som sier at jenter ikke er i stand til å få mensen før vekten tipper over 40 eller 45 kg, men selv fikk jeg mensen da jeg var kun 11 år og veide ca 36 kg. For meg føles det som om veksten min stoppet like etter at jeg fikk mensen (noe jeg tror er vanlig, jenter som får tidlig mens blir ofte lavere enn andre, så din teori om at sen pubertet hindrer veksten tror jeg ikke er en regel...)

Jeg har spurt en lege om dette, og fått det bekreftet at tidlig pubertet ofte hemmer veksten, ikke sen pubertet...

Glemte å skrive alderen min jeg, jeg er 30 år. LITT flaut å handle på barneavdelingen, men samtidig har ZARAs barneavdeling noe av det samme som voksenavdeling, og dessuten billigere. :)

Skrevet

Glemte å skrive alderen min jeg, jeg er 30 år. LITT flaut å handle på barneavdelingen, men samtidig har ZARAs barneavdeling noe av det samme som voksenavdeling, og dessuten billigere. :)

Jeg handler også i barneavdelingen! Sparer mye penger på det :shoppe:

Gjest *Maja*
Skrevet

At du ikke ha endret vekt på 10 år er absolutt ikke noe tegn på at du vokser tregt. Det betyr bare at du har et sunt forhold til mat og har et aktivt liv :)

Har mange venninner som alltid har veid det samme uten at de er trege i vekts av den grunn.

Jeg har selv variert en del, da jeg var spikertynn frem til ungdommskolen og fikk masse former, for å så bli slankere og bedre trent enn jeg noengang har vært i en alder av 30 :popcorn:

Vær glad for at kroppen din har vært så stabil :jepp:

Skrevet

Unormal og unormal, jeg tror kanskje ikke det er så veldig normalt, men det betyr ikke at du er alene om dette. Jeg kjøpte meg en adidas bukse på klassetur til London i 8 klasse, 14 år etterpå bruker jeg den enda. Jeg pleier også å handle mange klær på barneavdelingen, vekten min har stått på stede hvil i mange år

Jeg kom tidlig i puberteten så jeg tror og at det å komme sent i puberteten = hemmet vekst, er en sannhet med modifikasjoner.

Noen må sy ut bunaden sin 3 ganger før de er 30, og andre har problemer med å finne dame klær når de er 30, ja for den saks skyld 40. Jeg tar med meg de positive tingene som billige klær (kjøpte en jakke i str 14 år og det var 700 kr billigere enn voksen str) så prøver jeg å tenke mindre på de negative (at det kan være litt pinlig å gå på barneavdeling i min alder)

AnonymBruker
Skrevet

Vekst handler vel mer om høyde. Hvor høy er du og når sluttet du å vokse i lengden?

Anonym poster: 325b94c92c6d7473dc9eff15ea13fa68

Gjest Kaxxy
Skrevet

Jeg er 18, veier 46 kg og er 163 cm. Jeg har ikke vokst siden jeg var 12 ellerno, og har aldri veid mer enn 48-49. Jeg håper på å bli litt høyere, og få mer "kvinne-kropp", om dere skjønner. Jeg ser liksom ut som en tynn 13-åring kroppsmessig, men håper at når jeg blir eldre at jeg fremdeles er tynn, men tynn voksen. Dette er ikke fordi jeg er sunn, spiser ikke sunt. Kanskje det er der det ligger, aner ikke. Er født 2 mnd for tidlig, kan ligge noe der? Fikk mens da jeg var 10 btw. Så du er ikke alene, TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...