Gå til innhold

Jaglands engelsk driter ut Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er i hvert fall bedre enn nordmenn som etterligner britisk eller amerikansk aksent. Det er skikkelig teit med nordmenn som har sånn kvasi-britisk aksent, som er ganske lik, men man hører at de ikke er britiske allikevel. Selv briter synes det blir for dumt.

Anonym poster: 2df5d1decbc4a2c6d0ad2130d6714f31

Videoannonse
Annonse
Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Tja, det er i hvert fall bedre enn nordmenn som etterligner britisk eller amerikansk aksent. Det er skikkelig teit med nordmenn som har sånn kvasi-britisk aksent, som er ganske lik, men man hører at de ikke er britiske allikevel. Selv briter synes det blir for dumt.

Dorthe Skappel foreksempel, som prøver å snakke penere og mer korrekt Oxford-engelsk enn en kostskole-oppdratt språkprofessor fra Oxford... (Hun ender opp med å høres ut som ei regelrett jåle.)

Kan hende språket til Jagland er med å menneskeliggjøre en fyr som elles kunne blitt oppfattet som litt av en håpløs, norsk nerd? Mens nå blir han ikke en høytravende, arrogant, "holier-than-thou", tåkeprater fra Norge, men en mann som har sine brister, men som har gode forsetter i politikken og opptrer strukturert og virker hardtarbeidende?

Folk liker bedre folk som strever litt og lykkes, enn en som surfer glætt gjennom alt...

Endret av notetur nomen
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Skal man enten snakke grisedårlig eller helt perfekt? Jeg stiller meg tvilende til at du snakker på vegne av alle briter.

Anonym poster: 195d521066f13ea3861f7883704026f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Skal man enten snakke grisedårlig eller helt perfekt? Jeg stiller meg tvilende til at du snakker på vegne av alle briter.

Anonym poster: 195d521066f13ea3861f7883704026f5

Jeg sier at det er bedre enn de som prøver å etterligne engelskspråklige. Jeg er fullt klar over at det finnes en mellomting, selv om jeg ikke har nevnt det spesifikt i denne tråden.

Selvsagt snakker jeg ikke for alle briter, men de britene jeg har pratet med om dette temaet har sagt det samme.

Skrevet

Jagland snakker helt greit engelsk. Problemet er at han har en helt sinnsyk norsk intonasjon, og sånn er det dessverre bare, sannsynligvis fordi han ikke lærte engelsk før han var oppi tenåra. Hvis ikke man lærer et språk før man er i puberteten vil man aldri bli helt kvitt aksenten. Jens og Jonas og alle andre enn oss som lærte engelsk allerede på barneskolen har den samme aksenten, eller norsk intonasjon, i varierende grad. Høres ikke så pent ut, men har i og for seg ikke noe å si for kvalitet på grammatikk, setningsoppbygging, ordforråd etc.

Skrevet

Jagland snakker helt greit engelsk. Problemet er at han har en helt sinnsyk norsk intonasjon, og sånn er det dessverre bare, sannsynligvis fordi han ikke lærte engelsk før han var oppi tenåra. Hvis ikke man lærer et språk før man er i puberteten vil man aldri bli helt kvitt aksenten. Jens og Jonas og alle andre enn oss som lærte engelsk allerede på barneskolen har den samme aksenten, eller norsk intonasjon, i varierende grad. Høres ikke så pent ut, men har i og for seg ikke noe å si for kvalitet på grammatikk, setningsoppbygging, ordforråd etc.

Dette tror jeg ikke noe på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier at det er bedre enn de som prøver å etterligne engelskspråklige.

Når ble det feil å etterstrebe korrekt uttale i fremmedspråk? :klo:

Ingen engelskmenn jeg har møtt har forventet perfekt engelsk, tvert i mot blir de overrasket over hvor god engelsk nordmenn har. Og siden man ikke kan sammenligne det med hvor gode de er i norsk, trekker de fleste frem sine egne franskkunnskaper, siden det er det første fremmedspråket de vanligvislærer. De sier gjerne at de aldri i verden hadde greid å kommunisere like godt på fransk, som vi gjør på engelsk, selv om de ofte lærer det fra samme alder som vi begynner med engelsk.

Anonym poster: f79515c1e80957710b5b012624479f1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med å ha øre for språk, å ha en uttale som ligger nær originalen tror jeg er noe som har med musikalitet og kunstneriske evner å gjøre mer enn intellekt. Å ta uttalen på fremmede språk er veldig enkelt for meg, men å lære språk gramatisk riktig, f.eks et gramatisk vanskelig språk som spansk er nesten umulig.

Jeg snudde helt om fra amerikansk uttale til "skikkelig engelsk" rundt tyveårsalder, så selv om jeg ikke snakket, om man vil, Oxford-engelsk før jeg var 20 ble det helt naturlig med den uttalen "over natten".

Tror det har mye med interesse for språk og vektlegging av uttale som ofte ligger i en kunstnerisk natur som antakelig er genetisk. En som Jagland vil ikke lære engelsk om han blir 100, han har ikke en kunstnerisk eller perfeksjonistisk natur nok til å kunne lære det og det er ikke nødvendigvis negativt.

Anonym poster: 023c93a88e33a4e9672b80e13e9c25f0

Skrevet

Jeg vil påstå at Jagland i grunn ikke står noe tilbake for endel av folka fra afrikanske land som han jobber sammen med.

Heldigvis har de oversettere som tolker alt som blir sagt, og tilhørerne i salen kan ha dem på øret gjennom samtlige taler.

Så jeg tviler på at Jagland drar Norge ned i søla med språkkunnskapene sine, eller mangelen på god engelsk uttale.

Det er nok av engelsktalende afrikanere som har en breial aksent som hverken engelskmenn eller skandinaver har sjans i havet til å få noe ut av. Så jeg tror Jagland havner i samme kategori som dem.

Man kan svært mye i huet selv om man ikke kan uttale det på plettfri engelsk. Og det tror jeg folka i Jaglands miljø er veldig klar over.

Gjest gjest
Skrevet

Er enig at Jagland har en veldig markant norsk uttale og tonefall, han har nok ikke veldig godt språkøre. Men at utlendinger bryr seg om dette har jeg vanskelig for å tro. Jeg har nå hørt politikere og andre i høye posisjoner fra andre land som snakker minst like gebrokkent som ham, f.eks personer fra Hellas, Spania og Frankrike, hvor man lett hører hvilket land de kommer fra selv når de snakker engelsk. For ikke å snakke om mennesker fra Asia (indere, kinesere osv.) og Afrika.

Tror ikke hverken mennesker fra engelsktalende land, eller fra andre land, forventer at en norsk politiker snakker perfekt engelsk. Aung San Suu Kui snakker uvanlig godt engelsk til å være burmeser, men så har hun jo i yngre dager bodd i England og vært gift med en engelskmann. I tillegg så finnes det mennesker fra hele verden som er utrolig flinke til å tilegne seg fremmedspråk, mens andre sliter mer. De fleste av oss er noe mere "middels".

Gjest Gagaen
Skrevet

Håper at dere som syns det var " håpløst" tar dere tid til å lese inn samme teksten og legge den ut :popcorn:

For uavhengig av at han er en topppolitiker ; ikke alle har " språkøre " og evnen til å lære språk så lett . Man er ikke automatisk god på alle felt om man kommer " høyt på strå" .

Ingen er perfekt , selv ikke Jagland :P

AnonymBruker
Skrevet

Han snakker ikke engelsk som en gris eller på nivå med en femåring. Han holder et ganske høyt og formelt nivå på språket og jeg vil tro fyren brillijerer skriftlig.

Men uttalen hans er krøkkete. Han snakker slik som ordene staves og med norsk fonetikk. Det er der feilen ligger.

Bare det å greie å uttale ordet our ville nemlig hjulpet betraktelig. Han sier nemlig konsekvent "åvvver", noe som er litt trist.

Du tror ikke han har taleskrivere?

Anonym poster: c707edd6adcac69a52c3bdcec910a496

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er så enig. Jeg krymper eg litt hver gang han kommer på talerstolen foran internasjonale gjester osv. Jeg skammer meg, rett og slett.

Og nei, dette har ikke noe med å forlange at engelskspråkelige skal kunne snakke norsk (for et absurd argument i en slik diskusjon). Jeg kan ikke annet enn å tro at noen føler seg litt truffet av dette innlegget fordi de er på samme engelsknivå som Jagland. Isåfall vil jeg oppmuntre dere til å fikse på dette.

Du har åpenbart en del å jobbe med selv - ikke minst når det gjelder å uttrykke seg på norsk. God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Engelsken er veldig fornorsket i uttalen, det høres veldig ut som en 7 klassing. Likevel har han godt ordforråd og jeg har ikke vanskeligheter med å forstå innholdet. Jeg legger merke til at han leser mye fra et skript. Jeg lurer på om han egentlig er veldig dårlig i engelsk og for manus hjelp, hvem vet.

Anonym poster: 4f662beb14f9423025df0bb52a6829db

Skrevet

Du har åpenbart en del å jobbe med selv - ikke minst når det gjelder å uttrykke seg på norsk. God bedring!

Ah, jeg antar du er en av de som føler jeg truffet? Eller liker du bare å hakke på andre uten grunn? Trist er det uansett.

Jeg kan ha en skriveleif nå og da, og slå sammen ord her og der, for dette er KG vi snakker om, og ingen akademisk avhandling om Jaglands språkøre eller whatnot. Men du skal vite at når det virkelig gjelder så slår jeg de fleste ned i støvlene når det kommer til å uttrykke seg på norsk - og engelsk - skriftlig. Sannsynligvis også deg.

AnonymBruker
Skrevet

Engelsken er veldig fornorsket i uttalen, det høres veldig ut som en 7 klassing. Likevel har han godt ordforråd og jeg har ikke vanskeligheter med å forstå innholdet. Jeg legger merke til at han leser mye fra et skript. Jeg lurer på om han egentlig er veldig dårlig i engelsk og for manus hjelp, hvem vet.

Anonym poster: 4f662beb14f9423025df0bb52a6829db

Gjest gjest
Skrevet

Jaglands engelske språk er på nivå med en norsk 5-åring, og det er skammelig at han skal få representere Norge med dette kvasispråket som nesten er umulig å forstå:

Det er rett og slett pinlig, og det er umulig å ta dette seriøst.

I motsetning til den fantastiske Aung San Suu Kyi, som har sittet i husarrest halve livet, som endelig får komme til Norge for å holde sin Fredspris-tale. Hun har utsøkt engelsk, og det oser respekt av denne kvinnen:

Nå er nå denne damen oppvokst i England,da. Bare så det er sagt.

Har stor respekt for henne, så det ikke blir noen misforståelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det med Nordmenn som forventer at man skal snakke perfekt engelsk ?

Det er ikke så mye snakk om at nordmenn forventer at man skal snakke perfekt engelsk, som at nordmenn hverken har nasjonal, kulturell eller språklig selvtillit. Hvilket ikke er annet å forvente når nordmenn, født etter 1968, fra barnsben av ikke bare har blitt lært opp til at dette er toppen av ondskap, men at det er den samme ondskapen som er deres arvesynd.

Enhver som er lært opp til å forakte sitt folk, sin nasjon, sin kultur og sitt språk, blir selvfølgelig pinlig berørt når deres representanter i internasjonale fora høres ut som de er… vel, norsk.

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Iah, mod

Skrevet

Jagland bør ikke ha en rolle der han risikerer å måtte snakke engelsk enten det er reportere eller besøkende (f.eks. Ann Sansg Suu Kyi) når han er så EKSTREMT dårlig på denne form for kommunikasjon.

Gi mannen en HELT annen jobb uten kontakt med utlendinger. Min mening er ikke politisk basert men basert på det faktum at mannen ikke kan snakke for seg på andre språk en kav norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...