Gå til innhold

Jaglands engelsk driter ut Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jaglands engelske språk er på nivå med en norsk 5-åring, og det er skammelig at han skal få representere Norge med dette kvasispråket som nesten er umulig å forstå:

Det er rett og slett pinlig, og det er umulig å ta dette seriøst.

I motsetning til den fantastiske Aung San Suu Kyi, som har sittet i husarrest halve livet, som endelig får komme til Norge for å holde sin Fredspris-tale. Hun har utsøkt engelsk, og det oser respekt av denne kvinnen:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det med Nordmenn som forventer at man skal snakke perfekt engelsk ?

Ikke en gang folk som er fra land hvor man snakker engelsk forventer at man skal snakke perfekt engelsk om man er fra et ikke engelsk talende land.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

..spør du en brite el amerikaner om de kan noe fremmedspråk så finner du sannelig ikke mange som har lært seg et annet språk. Så hvorfor skal vi?

Men nordmenn er faktisk så ivrige etter å lære andre språk at de ødelegger norsk språk ved å legge inn engelske ord og uttrykk i språket sitt, både skriftlig og muntlig. Lese- og skriveferdighetene i norsk har faktisk gått nedover de siste tiårene.

Anonym poster: e1337a9d5b6aae4356d39b09d97d9b7b

• Liker 3
Gjest foremma
Skrevet

Det er utrolig pinlig at noen som skal være så høyt på strå i en INTERNASJONAL organisasjon ikke kan snakke engelsk.

Jeg vrir meg i smerte hver gang jeg hører på dette, og jeg kan ikke skjønne meg på dere som mener det er godt nok?

Greit nok, nordmenn generelt trenger strengt tatt ikke å kunne perfekt engelsk, men han burde nok ta seg et kurs..

Skrevet

Hva er det med Nordmenn som forventer at man skal snakke perfekt engelsk ?

Ikke en gang folk som er fra land hvor man snakker engelsk forventer at man skal snakke perfekt engelsk om man er fra et ikke engelsk talende land.

Du misforstår totalt. Det er ingen som forventer og forlanger at nordmenn skal snakke perfekt engelsk. Som jeg viste i mitt eksempel så snakker heller ikk Kyi perfekt engelsk, det er jo ingen problem å høre aksenten. Men hun prater MEGET GODT engelsk og fremstår som dønn seriøs med det hun driver med.

Det som er problem er at Jagland sitter i en meget høy internasjonal stilling, og det stilles åpenbart ikke krav til engelskkunnskaper. Det er absurd, fordi i slike stillingen er nettopp dialog og muntlig "prat" en stor del av jobben. Det er faktisk slik at man bør forvente et "minstemål" av engelskkunnskap.

Jagland fremstår rett og slett som useriøs med det han driver med. Og det er jeg ikke alene om å mene. Dette har vært debattert flere ganger. Jeg klarer rett og slett ikke å ta ham seriøst. Da han holdt sin tale til Obama ifm fredsprisen, var det flere journalister som fortalte at mye av energien gikk med til å faktisk forstå uttalen, og man mistet dermed mye av innholdet i talen.

Siv Jensen er et eksempel på meget solid engelsk.

Jagland hadde jo strøket på en muntlig engelsk eksamen med glans. Fytti grisen hvor pinlig det er å høre på ham.

Når Petter Solberg snakker med sin etterhvert legendariske Spydeberg-engelsk, er dette selvsagt bare morsomt. Nettopp fordi hans jobb er å kjøre rally, og sitter ikke i en høy internasjonal stilling hvor hovedkommunikasjonen foregår på engelsk.

Det handler rett og slett om troverdighet. Jaglands engelsk er så elendig at mye troverdighet forsvinner. Min datter snakket bedre engelsk enn Jagland da hun var 6-7 år, og det mener jeg seriøst.

• Liker 3
Skrevet

Snakket Tony Blair norsk sist gang han var i Norge?

Hva med David Cameron, er han en racer i tysk?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av de tingene som er pinlig med Jagland. Verre med de fredsprisvinnerne han er med på å plukke ut.

Folk som har et språk som er lite, norsk, svensk, flamsk osv. snakker gjerne bra engelsk, verre med spanjoler, franskmenn og italienere f.eks. Få engelskmenn eller amerikanere snakker annet språk enn engelsk fordi dette språket er så stort.

Anonym poster: 023c93a88e33a4e9672b80e13e9c25f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så enig. Jeg krymper eg litt hver gang han kommer på talerstolen foran internasjonale gjester osv. Jeg skammer meg, rett og slett.

Og nei, dette har ikke noe med å forlange at engelskspråkelige skal kunne snakke norsk (for et absurd argument i en slik diskusjon). Jeg kan ikke annet enn å tro at noen føler seg litt truffet av dette innlegget fordi de er på samme engelsknivå som Jagland. Isåfall vil jeg oppmuntre dere til å fikse på dette.

• Liker 4
Skrevet

Snakket Tony Blair norsk sist gang han var i Norge?

Hva med David Cameron, er han en racer i tysk?

Prøver du å være morsom??

Er norsk hovedspråkfag i engelsk skole???

Prøv i det minste å være seriøs.

Engelsk er det internasjonale språket, enten du liker det eller ikke. Dette er språket alle nasjoner kommuniserer med når de møtes.

Det er ingen som foventer at Jagland eller andre ledere skal snakke godt tyske eller spansk eller fransk. Ja jeg forventer faktisk ikke at de forstår det. Men jeg forventer at de både forstår og kan kommunisere på engelsk. Og det svært godt.

Et annet forhold er signalet overfor barn og unge i dag. Når de sitter å ser på Jaglands taler på engelsk vitner dette om at engelsk kanskje ikke er så viktig likevel? Han prater jo engelsk som en gris, og da trenger jo ikke jeg heller å ta dette faget så tungt, man kan jo nå langt uansett.....

• Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet

Jeg vil påstå at Jagland i grunn ikke står noe tilbake for endel av folka fra afrikanske land som han jobber sammen med.

Heldigvis har de oversettere som tolker alt som blir sagt, og tilhørerne i salen kan ha dem på øret gjennom samtlige taler.

Så jeg tviler på at Jagland drar Norge ned i søla med språkkunnskapene sine, eller mangelen på god engelsk uttale.

Det er nok av engelsktalende afrikanere som har en breial aksent som hverken engelskmenn eller skandinaver har sjans i havet til å få noe ut av. Så jeg tror Jagland havner i samme kategori som dem.

Man kan svært mye i huet selv om man ikke kan uttale det på plettfri engelsk. Og det tror jeg folka i Jaglands miljø er veldig klar over.

• Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Jeg er så enig. Jeg krymper eg litt hver gang han kommer på talerstolen foran internasjonale gjester osv. Jeg skammer meg, rett og slett.

Ja, det hadde sikkert ikke skadet ham med et lite kurs i engelsk uttale, foran et speil med en logoped... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Når jeg ser dette så lurer jeg på hvorfor Petter Solberg ikke har blitt bedt om å lede Nobelkomiteen. Men han er vel opptatt med å gjøre jobben sin, som han i motsetning til Jagland mestrer ypperlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, dette er pinlig å se på.

:flau: Det er ikke SÅ grusomt vanskelig å skulle gjøre seg forstått på engelsk. Alle muligheter ligger åpne for ham om han bare hadde ønsket å forbedre seg.

Anonym poster: 195d521066f13ea3861f7883704026f5

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

Jaglands engelske språk er på nivå med en norsk 5-åring, og det er skammelig at han skal få representere Norge med dette kvasispråket som nesten er umulig å forstå:

Det er rett og slett pinlig, og det er umulig å ta dette seriøst.

Njaa.

Men la du merke til at han faktisk ender opp med å si nøyaktig det motsatte av det han garantert prøver å få fram, når han glemmer et "...out" etter et "with.." midt inni der.. :gjeiper:

Han sier "you cannot acchieve anything with having close contacts", når jeg kan banne på at han hadde tenkt å få fram et withOUT .. Det er det han prater om tett samarbeid osv. Han sier at man ikke kan få til et samarbeid ved å ha tette forbindelser.. Ehr... Jodda... Eller, neida? Eller..

Edit: Lytt nøye fra 0:58 til 1:17 i videoen. Interessant konklusjon han kom til der, ja, i takketalen sin.. :fnise:

Håper tolken sa det som stod i manuskriptet i allefall. :popcorn:

Endret av notetur nomen
Gjest notetur nomen
Skrevet

Når jeg ser dette så lurer jeg på hvorfor Petter Solberg ikke har blitt bedt om å lede Nobelkomiteen. Men han er vel opptatt med å gjøre jobben sin, som han i motsetning til Jagland mestrer ypperlig.

Nuvel..

AnonymBruker
Skrevet

:sjokkbla:

Anonym poster: 65e29c0fefeb07ac7a6fabb69d6e39cf

• Liker 1
Gjest notetur nomen
Skrevet

:sjokkbla:

Anonym poster: 65e29c0fefeb07ac7a6fabb69d6e39cf

:fnise: Pluss én fra meg.

Skrevet

Nuvel..

En mann som i hele sitt liv har hatt retorikk som levebrød, bør kunne mestre dette bedre. Det er utrolig at han har vært utenriksminister. Det er ikke å forlange for mye at en toppolitiker skal kunne prate forståelig.

• Liker 4
Gjest notetur nomen
Skrevet

Et annet forhold er signalet overfor barn og unge i dag. Når de sitter å ser på Jaglands taler på engelsk vitner dette om at engelsk kanskje ikke er så viktig likevel? Han prater jo engelsk som en gris, og da trenger jo ikke jeg heller å ta dette faget så tungt, man kan jo nå langt uansett.....

Han snakker ikke engelsk som en gris eller på nivå med en femåring. Han holder et ganske høyt og formelt nivå på språket og jeg vil tro fyren brillijerer skriftlig.

Men uttalen hans er krøkkete. Han snakker slik som ordene staves og med norsk fonetikk. Det er der feilen ligger.

Bare det å greie å uttale ordet our ville nemlig hjulpet betraktelig. Han sier nemlig konsekvent "åvvver", noe som er litt trist.

Gjest notetur nomen
Skrevet

En mann som i hele sitt liv har hatt retorikk som levebrød, bør kunne mestre dette bedre. Det er utrolig at han har vært utenriksminister. Det er ikke å forlange for mye at en toppolitiker skal kunne prate forståelig.

Enig med du. Men jeg antar han ikke har plass i timeplanen sin til logoped og språkpedagog.. Og som sagt er det simultanoversettere i salen til enhver tid fordi folk nettopp skal kunne få med seg alle taler på et språk de forstår. Så når Jagland går på talerstolen vil jeg tro de fleste går rett for den løsningen og setter de tilgjengelige øretelefonene på hodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...