MarianneHaa Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 Hei alle sammen! Jeg er veldig nysjerrig og interessert i psykiske lidelser, og vurderer sterkt å utdanne meg til noe innen det etter vgs. Det jeg lurte på er hva slags mennesker som blir innlagt på feks. en psykisk avdeling? Har du vært innlagt, og hvorfor? Har du en spesiell lidelse og hvordan er det for deg? Eller vet du noe om hvordan det er å leve med disse sykdommende? Synes det er mye mer interessant å høre egne historier, enn å lese om ting på wikipedia, der det blir for generelt.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 De vanligste psykiske lidelsene er angst og depresjon. Men de færreste av disse blir innlagt på psykiatriske avd. Anonym poster: 1da73b46363c9da0e561e0b570aa2b64
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har vært innlagt for angst og depresjon litt under 1 år da jeg var 15. Jeg fikk jo sett litt inne på avdelingen også, det er mange forskjellige mennesker der. Men forskjellige lidelser, noen veldig vanskelig å sette seg inn i hvis man ikke har opplevd det selv. F eks selvskading. Jeg sliter fortsatt mye med depresjon og tiltaksløshet. Det hindrer meg i å gå på jobben som jeg elsker, men sannsynligvis mister ganske snart pga dette.... Jeg våkner om morgenen, lukker øynene igjen, drar puta over hodet og skulle ønske jeg ikke trengte å ha kontakt med verden.. Orker ingenting, tiltak å dusje f eks... De tingene som før gjorde at man følte seg glad, gjør ikke det lengre osv... Tungt. Angsten min har gitt seg så og si fordi jeg har funnet måter å bekjempe den på Angsten min hadde ingen spesiell grunn, men kunne komme veldig plutselig uansett situasjon. Det er samme angst som du ville følt hvis du f eks stod klemt inntil en vegg med syv store tigre foran deg, og du VET at de kommer til å drepe deg. Det er denne følelsen som kommer, bare at den ikke har noen rasjonell grunn. Ganske forferdelig når det står på, og jeg blir like "tatt på senga" hver gang. På blogg.no er det mange som blogger om hvordan det er å leve med psykiske lidelser, veldig mye bra lesestoff! Anonym poster: 71cd738424d0b63fd39fb0ae98e6411a
Gjest _La Femme Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Hei alle sammen! Jeg er veldig nysjerrig og interessert i psykiske lidelser, og vurderer sterkt å utdanne meg til noe innen det etter vgs. Det jeg lurte på er hva slags mennesker som blir innlagt på feks. en psykisk avdeling? Har du vært innlagt, og hvorfor? Har du en spesiell lidelse og hvordan er det for deg? Eller vet du noe om hvordan det er å leve med disse sykdommende? Synes det er mye mer interessant å høre egne historier, enn å lese om ting på wikipedia, der det blir for generelt. Hvis du er interessert i menneskets psyke er det flere veier du kan gå etter videregående. Psykiske lidelser er en stor del innenfor både psykiatri og psykologi. De menneskene som blir innlagt på en psykisk avdeling er mennesker som har alvorlige psykiske lidelser, eller er en trussel for seg selv eller andre. En person med depresjoner som truer med å ta livet av seg selv, en person med schizofreni, en person som har ekstreme spiseforstyrrelser, osv. Jeg har ikke vært innlagt selv, men har god kjennskap til tema. Jeg vil anbefale deg nettstedet Psykisk.no. Et nettsted som omhandler psykiske vansker og lidelser, og som tar opp forskjellige temaer rundt dette.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Har vært mye innlagt. Har PTSD og personlighetsforstyrrelser. Det er ikke hva slags diagnose man har som avgjør om man blir innlagt eller, men hvor alvorlig sykdommen er. Anonym poster: 57ce2b84850b8aa450f35a755f6edb1c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Det jeg lurte på er hva slags mennesker som blir innlagt på feks. en psykisk avdeling? Psykisk avdeling faktisk... Det er først og fremst mennesker som ønsker det selv som blir innlagt. Anonym poster: 815f832499a1203c99bba85e00ab8e2b
2shy Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har en nær venn som har vært lagt inn på psykiatrisk avdeling over lengre tid, ved flere anledninger. Både akutt-psykiatrisk, vanlig avd, og DPS. Han lider av alvorlig depresjon og er tidvis psykotisk. Han er veldig redd hele tiden og har alvorlige tvangstanker. Han er et fantastisk menneske, så det er utrolig vondt å se han gå gjennom dette. Ingen behandlinger/medisineringer har hjulpet.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 Har vært innlagt noen få dager eller uker når jeg har vært suicidal. Har etter hvert fått diagnosen bipolar. Har god hjelp i medisiner og terapi, og lever stort sett godt, men har ikke jobbet de siste par åra. Anonym poster: 30dcf8c4c2543731bd6c35d9b6693b1c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Det jeg lurte på er hva slags mennesker som blir innlagt på feks. en psykisk avdeling? Mennesker med gjerne profesjonsutdanninger. Sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, barnevernpedagoger, psykologer, psykiatere, men også personer med fagbrev / helsefagarbeidere, og dessverre en hel del ufaglærte. Har du vært innlagt, og hvorfor? Aldri vært innlagt - men burde nok ha vært det. Har du en spesiell lidelse og hvordan er det for deg? Tjah. Ingen diagnose enda, men sliter med depresjon, post traumatisk stress, selvmordstanker, spisevansker, søvnvansker og mellommenneskelige relasjoner. Depresjonen - fører til mye av det som nevnes etter kommaet, Post traumatisk stress - Hjernen er i "alarmberedskap" etter et traume. Hjernen jobber på høygir for å "beskytte" kroppen/hjernen for å igjen bli utsatt / oppleve et traume. Dette ved å gjenta mareritt, reagere på lyder, lukter, smaker ol. Selvmordstankene - Vel. Go figure Søvnvansker - Vanskeligheter med å sovne - sover lite, sover sjeldent, sover dårlig, våkner tidlig og har mye mareritt Spisevansker - Depresjonen gjør mat vanskelig - og mangel på mat påvirker depresjonen. Ond sirkel. Mellommenneskelige relasjoner - Jeg inngår mange relasjoner som er veldig enveis. Mange åpner seg for meg, deler sine dypeste hemmeligheter og sorger med meg - men ikke omvendt. Også har jeg et høyt forbruk av menn. Eller vet du noe om hvordan det er å leve med disse sykdommende? Selv har jeg en profesjonsutdanning innen en av profesjonene nevnt ovenfor og ingen venner, familiemedlemmer eller kollegar er klarover at jeg selv går til behandling. Men jeg vet jo både litt om hvordan det er å leve med en psykisk lidelse - arbeide med mennesker med psykiske lidelser - eller leve i en familie / kjæresteforhold med et menneske med en psykisk lidelse. Det er krevende å arbeide med mennesker som har en psykisk sykdom. Mest på grunn av fordommene og vanskelighetene man kan se sykdommen påfører personen. Det er tungt når byråkratiet / papirmøller gjør at man ikke kan tilby de tjenester eller dekke de behov man ser at en bruker har. Men det positive er at det er utfordrende. Du får testet deg selv både faglig og personlig og lærekurven er bratt. Og det oppleves som fantastisk å arbeide med mennesker - særlig når du ser at de opplever lyspunkt i livet / eller mestrer noe. :rodmer: Anonym poster: 36ece9c93c2a61d511d8f2111261e034
Nysgjerrigper6 Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Hei. Jeg jobber på en psykiatrisk avdeling, på rehabilitering, som er en lukket avdeling. Det er mange forskjellige lidelser som er innom, det er mange mennesker som har angst, men også tilleggssykdommer i tillegg, eller så er angsten en tillegssykdom. Det er også ikke så mange som er der frivillig. De fleste sakene jeg har/er innom er det enten tvangsinnlegging eller under dom. Det er utrolig spennende å jobbe med dette, å se framgang med mennesker som har slitt en del og som kommer seg hjem igjen osv Veldig givende!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå