lolrita Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 Jeg og min britiske samboer bor i Wales, og i sommer har jeg tenkt å vise ham Norge. Dette blir hans tredje tur til Norge, men første på sommerstid og utenfor Stavanger. Vi har tenkt å tilbringe 1 uker - 10 dager på å kjøre rundt, og vi starter i Stavanger. Han ønkser å få med seg Kjerag, og jeg har også foreslått Preikestolen og Månafossen. Lurer på hvilke tips dere har? Vurderer å enten kjøre E39 via Kristiansand til østlandet, eller over Suleskard. Hadde vært gøy å få med Kristiansand, dyreparken og skjærgårdssommer, men kanskje mer spennende biltur over Suleskard? Gjerne forskjellige veier frem og tilbake? Vi vil gjerne kjøre til Sverige også, og det hadde vært gøy å få med Bergen og Voss, Jotunheimen og Jostedalsbreen, men dette blir jo en helt annen retning og kanskje noe vi burde spare til en annen annledning? Jeg har ikke reist så mye rundt i Norge selv, så jeg hadde satt pris på litt hjelp Hvor mye vi kommer til å holde oss til noen plan vet jeg ikke, men det hadde vært greit å ha et utkast! Vi er i 20 årene og ønsker å kombinere fin natur med aktiviteter som fornøyelsesparker, bading og grilling, netter i telt (på campingplasser i Sverige?) med hytter og hoteller. Vi vurderer både Tusenfryd, Bø Sommarland, Tivoli i Gøteborg, Dyreparken i Kristiansand, leie en hytte i skjærgården på Sørlandet (gjerne tips om fineste tettsted) og Oslo. Er selv lite kjent på Østlandet og vet ikke hva som er verdt å se for et par i 20 årene. Tror ikke Slottet osv er særlig interessant for min Walisiske kjæreste, og vet ikke hvor mye glede Dyreparken gir ham, som ikke er oppvokst med Kaptein Sabeltann og Kardemommeby?
kaprifolen Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Uten å ta så mye hensyn til reiseruten deres, slenger jeg ut noen forslag i hui og hast! - Hardangerfjorden, stopp gjerne i Norheimsund for å besøke Steinsdalsfossen, som man kan gå under. - Lærdalstunnelsen er jo en attraksjon i seg selv, hvis dere skal kjøre i de traktene! - Sola-strendene har dere sikkert sett på? - Akershus festning - Vigelandsparken - Fredriksten Festning i Halden - Rockheim i Trondheim - Akvariet i Bergen, ikke unikt, men koselig å rusle ut dit fra sentrum, og Bergen er en nydelig by! Ellers hadde vi en fin "random-roadtrip" i Finnskogtraktene, fin natur, mye historie hvis du er interessert, og kort vei til Sverige, med masse små, sjarmerende gårds-loppiser osv. Shoppingmuligheter, fiskemuligheter, telt/camping/hotell (montebello camping på norsk side, i nærheten av Charlottenberg er å anbefale. Rene, fine, nye dusjanlegg), dere kan besøke Morokulien, hvor du kan stå i både Norge og Sverige samtidig, og mye annen mer eller mindre sær småunderholdning!
Anneline80 Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Veien over Suleskard er veldig fin, og helt sikkert mer spesiell for en waliser Passer bra dersom dere velger Kjerag, noe jeg glatt ville gjort istedenfor Preikestolen. Kristiansand er drøyt to timers kjøring når du kommer over fjellet, så overkommelig.
Gjest Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Jeg kjørte vennina mi til stavanger fra østlandet i fjor og da valgte jeg rett og slett å ta turen om sørlandet ene veien, og over suleskaret på tilbakeveien Veldig fin tur og fikk liksom med begge deler Bare pass deg for snø over fjellet Jeg møtte på mye i slutten av juni, var litt glatt her og der, men gikk greit nok
Wednesday Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Ålesund - Geiranger - Gudbrandsdalen - Lillehammer - Oslo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå