AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #1 Skrevet 15. juni 2012 Hei, Vi reiser til Italia snart og må ha glutenfri mat til sønnen vår. Vi var der i fjor også, og da fant vi kun kjeks. Frokost er ok når vi bor på hotell, men vi skal bo i leilighet også. Er det noen som kan hjelpe og har tips om hvordan vi finner glutenfri mat? Sist var det ingen hjelp å få på matvare butikkene. Han kan ikke leve på kun egg feks heller. Det er også store problemer med mat ute på restaurant. Anonym poster: 2b02a225e981173802dee0bdca554d85
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #2 Skrevet 15. juni 2012 Hvis dere skal bo i leilighet er det da bare å kjøpe inn masser av ferske upreparerte varer og lage selv. Lær dere de italienske ordene for det han ikke tåler, så bør restaurantbestillingene gå fint. Rask googling viser også den italienske cølikaiforeningens oversikt over restauranter som tilbyr glutenfri kost: oversikt Anonym poster: 8236772ef1552438aebb49da22c7a0d8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Du missforstår. Problemet er å finne feks brød, tilsvarende knekkebrød, frokostblanding etc. som kan spises av noen med cøliaki. Og om dette kanskje selges på spesielle butikker. Problemet er ikke å tilberede mat på egenhånd i leiligheten. Det er bare det at vi ikke kommer til å gidde å lage så mye mat selv. Vi hadde med et brev på italiensk vi lastet ned på cøliakiforeningens hjemmesider i fjor. Det hjalp ikke det, når de ikke serverte noe glutenfritt. Anonym poster: 2b02a225e981173802dee0bdca554d85
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Å spise glutenfritt på restaurant i Italia kan da virkelig ikke være noe problem, det enkleste vil være å unngå "andrerett", dvs pasta etc (men risotto er jo fint). Hovedrettene er jo typisk kun et stykke kjøtt eller fisk, og så evt en siderett (salat, grønnsaker), man bestiller selv. Mer glutenfritt får man det ikke. Og ren frukt til dessert, eller is/sorbet er feks heller ikke uvanlig. Anonym poster: d3a0fe9271eee036548cf1e8a5ddbc33 2
Jerle Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Vi hadde litt av samme problem på ferie i fjor. Det er ikke helt lett å sette seg inn i alle nye matvarer. vi tok faktisk med oss litt hjemmefra, slik at datteren vår fikk feks knekkebrød til frokost. Det som sies om risotto her oppe er også feil, det er ofte hvetemel i risotto. Det fikk i alle fall vi beskjed om. Rent kjøtt og fisk med salat og grønnsaker er ok. Det beste vi kunne finne var en restaurant med glutenfri pasta og pizza, da det faktisk var det barnet vårt helst ville ha. Vi spurte om hjelp på hotellet.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #6 Skrevet 15. juni 2012 Du missforstår. Problemet er å finne feks brød, tilsvarende knekkebrød, frokostblanding etc. som kan spises av noen med cøliaki. Og om dette kanskje selges på spesielle butikker. Problemet er ikke å tilberede mat på egenhånd i leiligheten. Det er bare det at vi ikke kommer til å gidde å lage så mye mat selv. Vi hadde med et brev på italiensk vi lastet ned på cøliakiforeningens hjemmesider i fjor. Det hjalp ikke det, når de ikke serverte noe glutenfritt. Anonym poster: 2b02a225e981173802dee0bdca554d85 Skjønner ikke hva som er så vanskelig? Jeg vet riktignok ikke hvor i Italia dere skal bo, men det finnes som oftest et større supermarked i området? Der finnes egne hyller for glutenfrie varer og andre varer for allergikere. Samt at dere vil finne varer i de andre hyllene som er merket glutenfrie. Som i Norge. På restauranter er det da massevis av glutenfritt! Kjøtt, fisk, grønnsaker. Verre er det hvis dere "må" ha glutenfritt brød, glutenfri pasta o.l. Da må dere nok gå på egne restauranter. Selv i Norge er det vel ikke vanlig at alle resturanter tilbyr f.eks. glutenfritt brød og pasta? Anonym poster: 10b7c428d05376b8883f7e379e1bec0e 1
Topplue Skrevet 15. juni 2012 #7 Skrevet 15. juni 2012 Glutenfrie produkter selges sjeldent i vanlige supermarkeder har jeg erfart. Man må på helsekost og der er det gjerne enda dyrere enn i Norge. Mitt tips er å ta med pasta, kjeks og brød, men også sjekke på nett hvor nærmeste helsekost er sånn i tilfelle. Når dere skal spise ute må dere være ekstra påpasselig med å forklare hva gluten er og at man ikke kan bruke samme skjærefjøl osv. Cøliaki er tradisjonelt uvanlig i Italia, men det blir mer og mer vanlig nå. God tur
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #8 Skrevet 15. juni 2012 Vi hadde litt av samme problem på ferie i fjor. Det er ikke helt lett å sette seg inn i alle nye matvarer. vi tok faktisk med oss litt hjemmefra, slik at datteren vår fikk feks knekkebrød til frokost. Det som sies om risotto her oppe er også feil, det er ofte hvetemel i risotto. Det fikk i alle fall vi beskjed om. Rent kjøtt og fisk med salat og grønnsaker er ok. Det beste vi kunne finne var en restaurant med glutenfri pasta og pizza, da det faktisk var det barnet vårt helst ville ha. Vi spurte om hjelp på hotellet. Risotto med hvetemel???? Hvilket område av Italia var dette? Jeg bor i Italia og har aldri hørt om hvetemel i risotto. Et søk på Google.it for oppskrifter på risotto med hvetemel gir 0 treff. Anonym poster: 10b7c428d05376b8883f7e379e1bec0e 2
marsy Skrevet 15. juni 2012 #9 Skrevet 15. juni 2012 Ta med f.eks knekkebrød hjemmefra, så har dere til frokost/kveldsmat. Hvis dere kan, bestill bord på restaurant på forhånd, og forklar allergien da. Jeg spiser mye fisk/sjømat/kjøtt med grønnsaker der, og det bør han kunne spise? Og is, sorbet eller frukt til dessert?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #10 Skrevet 15. juni 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1339756277' post='11133953] Glutenfrie produkter selges sjeldent i vanlige supermarkeder har jeg erfart. Man må på helsekost og der er det gjerne enda dyrere enn i Norge. Mitt tips er å ta med pasta, kjeks og brød, men også sjekke på nett hvor nærmeste helsekost er sånn i tilfelle. Når dere skal spise ute må dere være ekstra påpasselig med å forklare hva gluten er og at man ikke kan bruke samme skjærefjøl osv. Cøliaki er tradisjonelt uvanlig i Italia, men det blir mer og mer vanlig nå. God tur
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #11 Skrevet 15. juni 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1339756277' post='11133953] Glutenfrie produkter selges sjeldent i vanlige supermarkeder har jeg erfart. Man må på helsekost og der er det gjerne enda dyrere enn i Norge. Mitt tips er å ta med pasta, kjeks og brød, men også sjekke på nett hvor nærmeste helsekost er sånn i tilfelle. Når dere skal spise ute må dere være ekstra påpasselig med å forklare hva gluten er og at man ikke kan bruke samme skjærefjøl osv. Cøliaki er tradisjonelt uvanlig i Italia, men det blir mer og mer vanlig nå. God tur
Topplue Skrevet 15. juni 2012 #12 Skrevet 15. juni 2012 Jeg burde nevne at mine erfaringer kun er fra bygda og ikke fra større byer eller typiske turiststeder. Tenker meg at utvalget er bedre i større byer.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #13 Skrevet 15. juni 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1339757045' post='11133988] Jeg burde nevne at mine erfaringer kun er fra bygda og ikke fra større byer eller typiske turiststeder. Tenker meg at utvalget er bedre i større byer.
Uglen Skrevet 15. juni 2012 #14 Skrevet 15. juni 2012 Hei! Mange av de største matvarekjedene i Italia har egne produkter uten gluten Let etter noe merket "senza glutine". Coop i Italia (ja, den samme Coop som du finner i Norge) har en egen linje "Senza Glutine". Min lenke, dessverre bare på Italiensk. Carrefour har også en linje "senza glutine": Min lenke, også denne på italiensk) Du kan jo printe ut disse sidene og vise i butikken når du handler De fleste andre matkjeder har gjerne også et visst utvalg (kommer selvsagt an på størrelsen og beliggenheten) av glutenfrie matvarer, selv om de ikke fører sine egne linjer.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #15 Skrevet 15. juni 2012 Det er ikke hvetemel i risotto altså, hjelpe meg. Ikke spre misinformasjon! (Jeg er AB som foreslo risotto, noe jeg trygt gjorde fordi jeg har et visst minimum av matlagingskunnskap). Anonym poster: d3a0fe9271eee036548cf1e8a5ddbc33
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #16 Skrevet 15. juni 2012 Det er ikke hvetemel i risotto altså, hjelpe meg. Ikke spre misinformasjon! (Jeg er AB som foreslo risotto, noe jeg trygt gjorde fordi jeg har et visst minimum av matlagingskunnskap). Anonym poster: d3a0fe9271eee036548cf1e8a5ddbc33 Hehe, det samme sa jeg i tidligere innlegg. Ikke mel i risotto, og Google.it fant ingen - 0 - treff på kombinasjonen. Men Jerle sier at "de fikk beskjed om at det ofte var mel i risotto". Så de kan jo ha vært i en helt spesiell del av Italia? Aner ikke. Jeg bor i Italia, og vet mer enn mye om italiensk mat. Derfor vet jeg også at det finnes regionale spesialiteter. Så kanskje Jerle har vært i en (liten) del av Italia der de bruker dette?? Jerle, hvor har du vært? Anonym poster: 10b7c428d05376b8883f7e379e1bec0e
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #17 Skrevet 15. juni 2012 Hei, Jeg er overrasket over erfaringene her, da de er helt motsatte av mine! Vi ferierer i Italia hvert år (forskjellige steder), og jeg opplever det som et mekka med tanke på glutenfri mat. Ser det er en som kommenterer her at cøliaki ikke er vanlig i Italia. Det er helt feil!! I Italia blir spedbarn testet for cøliaki, og derfor er det meget vanlig der. Kokker har visstnok også tilberedning osv av glutenfritt på skolen. Jeg har alltid fått spise deilig glutenfri mat uansett restaurant, og har aldri opplevd uhell der heller. Har aldri med forklaringen/oversettelsen, men peker på matretter og spør om senza glutine. Har da alltid opplevd at de har forstått meg Hvor i Italia er det du skal, TS? Vi har vært en del steder og har kanskje noen tips Når det gjelder type brødmat, så har jeg alltid med en boks knekkebrød. Har funnet kjeks osv på supermarkeder. Noen apotek har også en del, så det er verdt å prøve! Anonym poster: 9fe35b44c91dbc6adbdeb9597db4cb71
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #18 Skrevet 15. juni 2012 Hei, Jeg er overrasket over erfaringene her, da de er helt motsatte av mine! Vi ferierer i Italia hvert år (forskjellige steder), og jeg opplever det som et mekka med tanke på glutenfri mat. Ser det er en som kommenterer her at cøliaki ikke er vanlig i Italia. Det er helt feil!! I Italia blir spedbarn testet for cøliaki, og derfor er det meget vanlig der. Kokker har visstnok også tilberedning osv av glutenfritt på skolen. Jeg har alltid fått spise deilig glutenfri mat uansett restaurant, og har aldri opplevd uhell der heller. Har aldri med forklaringen/oversettelsen, men peker på matretter og spør om senza glutine. Har da alltid opplevd at de har forstått meg Hvor i Italia er det du skal, TS? Vi har vært en del steder og har kanskje noen tips Når det gjelder type brødmat, så har jeg alltid med en boks knekkebrød. Har funnet kjeks osv på supermarkeder. Noen apotek har også en del, så det er verdt å prøve! Anonym poster: 9fe35b44c91dbc6adbdeb9597db4cb71 Samme her, AB. Jeg skjønner jo heller ikke problemstillingen, og reagerer på rare svar - f.eks. at det er vanlig at det er hvetemel(!) i risotto(!). Og at man må kjøpe glutenfritt i dyre helsekostbutikker. Og at det er sjeldent med cøliaki i Italia. Jeg har bodd i Italia i flere år, og det er ikke uvanlig med cøliaki. Jeg opplever vareutvalget som betydelig bedre enn i Norge, og også at menyene på restauranter er bygget opp enklere slik at det ikke skal være noe problem å unngå gluten. Men igjen, oppsøker man en liten lokal matbutikk kan man nok regne med at det er dårlig utvalg av glutenfritt. Og må man ha pasta og brød på restaurant, er det nok ikke mange restauranter som tilbyr glutenfritt brød og glutenfri pasta. Men det samme gjelder vel Norge? TS, hvis du stikker innom her: Nå er vi minst 3 stk. her som har tilbudt oss å hjelpe deg med å finne butikker m.m. Så hvor i Italia skal dere bo? Anonym poster: 10b7c428d05376b8883f7e379e1bec0e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå