AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Er det noen som har noen oppskrifter på middagspaier uten egg/forslag til hvordan jeg kan justere en oppskrift hvor det er brukt egg? Anonym poster: c83bbb6bdd850a10c619d15cb59d0019
NullHull Skrevet 15. juni 2012 #3 Skrevet 15. juni 2012 Tacopai, som feks. denne, eller annen type pai med kjøttdeig/karbonadedeig e.l., er også kjempegodt, og kan helt fint lages uten egg.
venus_ Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Er det pga allergi? Det finnes noe som heter No-egg i allergihyllene i vanlige dagligvarebutikker, denne funker nok fint i pai!
dobby Skrevet 15. juni 2012 #5 Skrevet 15. juni 2012 Veganmisjonen har fleire oppskrifter på eggfri pai. Eg har laga pai etter denne framgangsmåten fleire gonger, og synest resultatet blir bra. Oppskriftenen er også utan mjølkeprodukt og kjøt, men om du ikkje er oppteken av slikt, er det berre å bruke vanleg fløyte i staden for soyafløyte, og tilsetje litt bacon i fyllet...
Susa Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Indisk kyllingpai 250 g hvetemel 1 ts gurkemeie 1 ts spisskummen 125 g smør kaldt vann til passe deig Bland det tørre og smuldre i mel, ha i vann tilslutt. Sett kaldt mens du lager fyllet. 3 kyllingfileter smør til steking 1 hakket løk 2 ss karri, gjerne hot... 1 ts spisskummen 1 ss hvetemel 3,75 dl kyllingbuljong 1,25 dl kremfløte 1-2 ss mangochutney Stek kyllingen i biter og sett til side. Fres løken myk i smør og tilsett karri og spisskummen. La frese i 1 minutt (for å få frem smaken i krydderne..). Rør inn hvetemelet og ha over buljong, fløte og chutney. bland godt, ha i kyllingbitene, og la putre i 4 minutter. Smak til med salt og pepper. Avkjøl mens du kjevler ut/kler paiformen. Del deigen i to, og kle en paiform, ha i kyllingfyllet og kjevle et lokk av den andre deigdelen. Pensle lokket med melk og stek på 190 gr i 40 minutter. 1
venus_ Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Tofu skal også være bra som erstatter for egg i pai har jeg lest. Silken tofu tror jeg det er.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Tusen takk for svar!! Det er pga allergi ja. Har prøvd No Egg i bl.a. Toro brownies, og det ga NULL effekt Ser særlig for meg at det ikke fungerer så godt der egget liksom er en ingrediens i seg selv (som i paifyll, der er vel fyllet ofte nærmest litt "omelettaktig"?), og ikke bare et hjelpemiddel (feks som bindemiddel). Men korriger meg gjerne om jeg tar feil Anonym poster: c83bbb6bdd850a10c619d15cb59d0019
dobby Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Tusen takk for svar!! Det er pga allergi ja. Har prøvd No Egg i bl.a. Toro brownies, og det ga NULL effekt Ser særlig for meg at det ikke fungerer så godt der egget liksom er en ingrediens i seg selv (som i paifyll, der er vel fyllet ofte nærmest litt "omelettaktig"?), og ikke bare et hjelpemiddel (feks som bindemiddel). Men korriger meg gjerne om jeg tar feil Anonym poster: c83bbb6bdd850a10c619d15cb59d0019 Eg har same erfaring med No Egg sjølv. I nokre ting fungerer det bra, medan i andre ikkje. (Har også dårleg erfaring med No Egg i brownies.) Etter kvart har eg slutta å bruke det, og bruker heller andre råvarer som erstatning for egg, til dømes polenta (maismjøl) i fyll til middagspai og potetmjøl som bindemiddel i karbonadar, fiskekaker og slikt. Om du vil lære meir om å bake utan egg, kan du sjekke ut vegetarbloggen sin guide. Om ein leitar litt, går det også fint å finne oppskrifter utan egg. Lykke til! Endret 19. juni 2012 av dobby
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå