Gå til innhold

Kjappe, enkle og gode måltider

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om noen kjappe, enkle og gode måltider?

Som feks lunsj til å ta med på skolen( må være ganske kjapt å lage eller kunne lages dagen før, men alle tips tas i mot med stor takk) Middag, mellommåltid, kvelds og frokost osv?

Er blitt skikkelig matlei, fordi jeg spiser det samme hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest _La Femme
Skrevet

Til frokost liker jeg godt hjemmelaget frokostblanding med litt yoghurt/kesam og friske bær eller frukt. Eller rugbrød med godt pålegg. Kanskje en omelett.

Til lunsj spiser jeg mye salat. Salat er fint fordi man kan bruke det man har, og tilsette rester fra gårdagens middag f.eks. Vi har jo typisk pastasalat, salat med skinke, salat med noe kjøtt, salat med laks, salat med reker, salat med kylling, osv. Så kan man ha i fetaost, vanlig ost, krutonger, oljer, krydder eller dressing, eller alt mulig annet man ønsker. Til lunsj kan man også spise horn (ost- og skinkehorn eller horn med syltetøy) eller calzone. Kanskje matmuffins. Eller horn med pesto?

Raske, enkle middagsretter kan være:

- Ovnsbakt laks i foliepakke med masse gode grønnsaker og urter

- Chili con carne, eller andre gryteretter (kan spises til lunsj dagen etterpå om man har en micro tilgjengelig)

- Baconsurret kylling med kremet pasta

- Grønnsakssuppe/betasuppe (du får kjøpt ferdig lapskausblanding i frysedisken på butikken som er utmerket til dette bruket)

Osv, osv!! Alle oppskrifter finner du med et kjapt googlesøk.

For å ikke bli matlei kan det være lurt å se etter inspirasjon, og la øynene påvirke matlysten. Se på matblogger, matprogrammer på TV, les i bøker om oppskrifter og engasjer deg i hva andre på din alder spiser og kokkelerer med. :) Kos deg på kjøkkenet. Prøv nye smaker, ny mat du ikke har spist før!!

Skrevet

mm! det må jeg prøve!! riktig det med salaten, den kan man jo gjøre hva man vil med! :D

Takk for fine tips!

Skrevet

lagde meg noe lunsj til skolen; kjøpte sånne halvstekte rundstykker. tok på tacokjøtt, jalapenos og ost og putta det i ovnen. Så pakka jeg de inn og putta de i fryseren. Varma de i mikroen på skolen til lunsj :) Kjempegodt! Tok en stund å lage 12 rundstykker av det, men så har man jo hvertfall en stund med enkel lunsj etterpå ;D Og man kan jo lage færre rundstykker om gangen.

Pata er jo alltids ganske enkelt og greit. Det kan du ha med alt mulig egentlig. Pasta, kyllingfilet og pesto. Pasta carbonara; enten lag din egen sau eller kjøp ferdig. Blande det med pølsebiter eller bacon.

Og restene etter middagen kan du jo ta med til lunsj på skolen dagen etter:)

Skrevet (endret)

lagde meg noe lunsj til skolen; kjøpte sånne halvstekte rundstykker. tok på tacokjøtt, jalapenos og ost og putta det i ovnen. Så pakka jeg de inn og putta de i fryseren. Varma de i mikroen på skolen til lunsj :) Kjempegodt! Tok en stund å lage 12 rundstykker av det, men så har man jo hvertfall en stund med enkel lunsj etterpå ;D Og man kan jo lage færre rundstykker om gangen.

Pata er jo alltids ganske enkelt og greit. Det kan du ha med alt mulig egentlig. Pasta, kyllingfilet og pesto. Pasta carbonara; enten lag din egen sau eller kjøp ferdig. Blande det med pølsebiter eller bacon.

Og restene etter middagen kan du jo ta med til lunsj på skolen dagen etter:)

Hihi, måtte le litt av denne :skratte:

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd å komme med, for jeg leter etter litt inspirasjon selv. Men jeg har en rett som er veldig lett å lage (om ikke så veldig sunn da..):

-kok tagliatelle

-stek litt smårettbacon i en panne, ha i matfløte, og la det tykne litt til det blir en saus (ha gjerne i litt løk eller lignende også), ha i kvernet pepper og litt salt

-tilsett pesto på pastaen, og hell sausen over pastaen

Litt grapsete mat kanskje, men jeg synes iallefall det er veldig kjapt å lage. Godt med rundstykker på siden også.

Endret av aglaea
  • Liker 1
Skrevet

Pitapizza! Det er genialt! Stek pitabrødene i ovenen i ca 2 min, ta dem ut og legg på tomatsaus og ost samt det fyllet du ønsker, og legg dem inn igjen i ovnen til osten er gylden. SUPERT å ha med som lunsj på skolen :) Jeg bruker å ha på biter av spekeskinke som fyll, og ha med ruccola som jeg stapper inni pitapizzaen (brødet er jo hult) når jeg skal spise. Ellers bruker jeg også karbonadedeig og løk som fyll. Har du micro på skolen kan du jo varme dem før du spiser, men jeg synes de funker kalde også.

Gjest _La Femme
Skrevet

Pitapizza! Det er genialt! Stek pitabrødene i ovenen i ca 2 min, ta dem ut og legg på tomatsaus og ost samt det fyllet du ønsker, og legg dem inn igjen i ovnen til osten er gylden. SUPERT å ha med som lunsj på skolen :) Jeg bruker å ha på biter av spekeskinke som fyll, og ha med ruccola som jeg stapper inni pitapizzaen (brødet er jo hult) når jeg skal spise. Ellers bruker jeg også karbonadedeig og løk som fyll. Har du micro på skolen kan du jo varme dem før du spiser, men jeg synes de funker kalde også.

Jeg vil bare påpeke at man på ingen måte trenger å forhåndssteke pitabrødene i 2 min før man har på fyllet! :) Man kan selvfølgelig gjøre det om man vil, men det trengs ikke altså. Enig i alt det andre Honeydew sier, derimot. Pitapizza er genialt og godt! Min favoritt er biffkjøtt, rødløk, Järlsberg og frisk basilikum.

Skrevet

Mmm! mye godt her! Synd det er sommerferie i morgen, jeg har lyst å lage lunsj nåå!! Men kan jo alltids ta med på sommerjobben! :-)

Tusen takk for gode tips!

Skole lunsj trenger IKKE være seigt brød med svett ost på merker jeg! Så mange kreative mennesker!

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at man på ingen måte trenger å forhåndssteke pitabrødene i 2 min før man har på fyllet! :) Man kan selvfølgelig gjøre det om man vil, men det trengs ikke altså. Enig i alt det andre Honeydew sier, derimot. Pitapizza er genialt og godt! Min favoritt er biffkjøtt, rødløk, Järlsberg og frisk basilikum.

Vet ikke om du kanskje bruker pitabrød som ikke er frosne, men jeg bruker den typen som ligger i fryseren, og da opplever jeg at det funker best å "tine" dem litt før jeg legger på fyllet. Men det gjelder jo ikke de som ikke har ligget i frysen :) Forslaget ditt hørtes supergodt ut!!

Gjest _La Femme
Skrevet

Vet ikke om du kanskje bruker pitabrød som ikke er frosne, men jeg bruker den typen som ligger i fryseren, og da opplever jeg at det funker best å "tine" dem litt før jeg legger på fyllet. Men det gjelder jo ikke de som ikke har ligget i frysen :) Forslaget ditt hørtes supergodt ut!!

Jeg mener (og bruker) frossne, ja :) Både hjemmelaget og kjøpt i butikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...