Gå til innhold

er de usosiale som meg i mindretall?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg trives godt i eget selskap og føler sjelden noe behov for å møte venner mer enn en gang i uken. De andre i min vennegjeng er gjerne sammen 3-4 ganger i uken. Jeg blir fort sliten og synes ikke det å gå på kafe, kino eller å gå ut er like gøy som vennene mine tydeligvis synes. Overalt leser man jo at det å være sammen med andre skal virke så godt inn på den psykiske helse, hva hvis man føler det andre veien, at man har nødt til å være mye alene? Er de usosiale som meg i mindretall? det føles som om det er et "must" å skulle elske å henge sammen med folk hele tiden

Anonym poster: 3690aeda9c1803c6fc10e3f7dfdfa51c

Videoannonse
Annonse
Gjest virveldyr
Skrevet

Jeg er heller ikke veldig sosial. Samtidig føler jeg meg ensom hvis jeg er for mye alene, men synes det er vanskelig å få skikkelig gode venneforhold fordi jeg ikke orker å møte folk alt for ofte.

Jeg tror det er mange som føler det sånn, men det kan av og til virke som om det å være utadvendt og supersosial er idealet for mange.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er introvert, ikke usosial. Det er ikke så veldig uvanlig, det er vel mellom 1/3 og 1/4 av oss som er introverte. Det høres ut som alle er så veldig ekstroverte fordi ekstroverte har en tendens til å uttale seg mer enn introverte, ergo vil ekstroverte synspunkter dominere i media og få oss introverter til å fremstå som syke og rare.

Anonym poster: 4d81cdad7f2e013e6ece92f527480a7a

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du er introvert, ikke usosial. Det er ikke så veldig uvanlig, det er vel mellom 1/3 og 1/4 av oss som er introverte. Det høres ut som alle er så veldig ekstroverte fordi ekstroverte har en tendens til å uttale seg mer enn introverte, ergo vil ekstroverte synspunkter dominere i media og få oss introverter til å fremstå som syke og rare.

ok, da er vil jeg si at jeg er i klart i mindretall, ut ifra de tallene du gir:-) Hva er forskjellen på usosial og introvert? i det introverte, ligger det også at man synes det er ofte nokså slitsomt å forholde seg til andre ofte, og at grensen for det ligger lavere hos andre?

AnonymBruker
Skrevet

ok, da er vil jeg si at jeg er i klart i mindretall, ut ifra de tallene du gir:-) Hva er forskjellen på usosial og introvert? i det introverte, ligger det også at man synes det er ofte nokså slitsomt å forholde seg til andre ofte, og at grensen for det ligger lavere hos andre?

Jeg vil ikke si mindretallet er så overveldende. 25-33% er ikke så ille.

Usosial er når man ikke følger de sosiale spillereglene som er til det beste for samspillet mellom folk. F.eks. om man er egoistisk, grådig, ufyselig, osv. Det er ikke det samme som at man ikke er begeistret for sosiale sammenkomster.

Hovedtrekket ved de introverte er at man blir sliten av å være med folk. Introvert = blir sliten av å være sosial, trenger alenetid for å lade opp. Ekstrovert = får energi av å være med folk, blir sliten og deppa av for mye alenetid.

• Liker 1
Skrevet

...hva hvis man føler det andre veien, at man har nødt til å være mye alene?

...da gjør du akkurat det som du kjenner at du har bruk for, min venn.

Noen av oss mennesker har bruk for andre ting enn de som svømmer midt i den store strømmen.

Jeg tror at det å være tro mot seg selv og sine egne behov, gir den beste gevinsten. :dagens-rose:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

da er jeg en introvert person med en vennekrets som er ekstroverte, og her kan det nok bli en del misforståelser:-) Men får en klar følelse fra de og andre at det er det ekstroverte som er det normale, og som bør følges, og at det introverte ofte blir litt sykeliggjort

AnonymBruker
Skrevet

da er jeg en introvert person med en vennekrets som er ekstroverte, og her kan det nok bli en del misforståelser:-) Men får en klar følelse fra de og andre at det er det ekstroverte som er det normale, og som bør følges, og at det introverte ofte blir litt sykeliggjort

Flesteparten av mine venner er introverte. Det kan bli litt slitsomt med ekstroverte venner om de ikke skjønner og respekterer hva det er å være introvert, og at det er akkurat like sunt og rett som å være ekstrovert. Jeg har "dumpet" noen venner som rett og slett slet meg ut med mas om at jeg måååttte være med å finne på noe, og nærmest prøvde tvangssosialisere meg fordi de mente det var sykt og galt å sitte inne og lese en lørdagskveld ;) De ekstroverte vennene jeg har nå har null problemer med å respektere at folk er forskjellige, og at det ikke er noe galt i å velge å være i sitt eget selskap.

AnonymBruker
Skrevet

trenger introverte mer hvile? har dette noe med måten hjernen arbeider med inntrykk på?

AnonymBruker
Skrevet

har jo i flere år tvunget meg til å være mer sammen med venner enn jeg har lyst til, siden jeg alltid har hørt at det er "så bra å være sosial og at man bør være sosial selv om man ikke har lyst, fordi da får man mer lyst etterhvert". etter flere år med dette å presse seg selv, uten at lysten har blitt noe større, så vet jeg jammen ikke

Skrevet

Jeg tror det å være introvert, eller det å trives best i eget selskap, egentlig er mer vanlig enn man tror. På ungdomsskolen trodde jeg at jeg hadde et problem, var totalt annerledes eller at noe var galt med meg siden jeg ikke virket like snakkesalig og sosial som de andre. Tenkte til og med at "det KAN ikke finnes noen som er mer usosiale enn meg..." Både familie og lærere signaliserte bekymring ovenfor mitt forhold til det sosiale. Men jeg hadde det greit i eget selskap, hadde ting å gjøre og sysle med.. :sjenert:

PÅ vgs ble jeg mye mer åpen og snakkesalig. Men jeg er heller ikke i mange sosiale sammenhenger med andre i løpet av uka. Sånn av og til, og det fungerer fint for meg. Og det er akseptert av andre.

Vi er flere :Nikke:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...