Gå til innhold

Deformert mann vil ha deformert barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel en grunn til at de aller fleste av oss får egne barn, i stedet for å adoptere fra den tredje verden??

De fleste er gravide i ni mnd, mens de venter på adopsjon i flere år ETTER at de har brukt lang tid på å bli godkjent for prosessen, noe som kan ta gyven fra noen og enhver - og det er slik at enhver idiot kan lage barn, men desverre ikke ta vare på barnet...

Det er mange som ønsker seg barn dypt og inderlig som ikke godkjennes i prosessen selv om de helt sikkert ville blitt veldig gode foreldre for eksempel fordi de er "for gamle" mens andre på samme alder kan gå hen å få barn naturlig og forsømme dem...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Noen som har sett dokumentarene om Jono Lancaster på BBC/NRK?

http://samedifference1.com/2011/04/18/jono-lancaster-follow-up-so-what-if-my-baby-is-born-like-me/

Jeg synes det er kvalmende hvordan det å få barn liksom skal være en rettighet du har uansett om du har alvorlige sykdommer som barna også vil få (50% sjanse). En mann som ham bør selvsagt ha vett til ikke å få barn. Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann?

Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76

For en egoistisk dritt. Bare fordi han ønsker seg barn så skal et barn vokse opp og slite med arvelige deformiteter og kanskje bli utsatt for mobbing og whatnot? Nei. enkelte folk burde tenke lenger enn sine egne egoistiske behov og se hva som ville vært best for et barn.

• Liker 1
Skrevet

Les hva jeg skriver før du slår vilt rundt deg: Det er heller ikke gitt at man kan bli fosterforeldre, og dette er heller ikke som å få egne barn.

Jeg snakker ikke om adoptanter, som jeg da virkelig håper elsker sitt adopterte barn som om det skulle ha vært biologisk, men om fosterforeldre. Som fosterforeldre kan man få et annet følelsesforhold til barnet da man ofte har flyttespøkelset hengende over skulderen. Man er også et offentlig hjem, noe som kan vanskliggjøre tilknyttningen.

Anonym poster: e74ae15a1457b342e5f2e155fe711439

Okej, eftersom du svarade direkt till mitt inlägg trodde jag du menade adoptiv situation. Jag håller med dig i det om fosterföräldrar. I en sådan situation blir det annorlunda men det hör till en annan diskussion så förstår egentligen inte varför du tar det upp.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg har fulgt med på serien, og det jeg har oppfattet så er det HUN som vil ha biologiske barn og HAN som vil adoptere. Han ønsker ikke å sette til verden et barn som får det like vanskelig eller verre enn han. Men, han synes det er feil å bruke genteknologi for å luke ut sædceller som inneholder genet.

• Liker 1
Skrevet

De kan jo gå for IVF PGD da, og få ett friskt barn. Det er jo ikke hugget i stein at de SKAL frembringe ett barn på naturlig måte, og dermed risikere å få ett sykt barn. Men det er vel ikke så rart at de tenker over de ulike valgene de har? Jeg har sett dokumentaren og syntes han virker som en oppegående og meget reflektert fyr. Og jeg tror ikke det er så mange her som kan sette seg inn i den problemstillingen de står ovenfor, det må være en utrolig vanskelig situasjon.

Og helt til slutt må jeg bare si at enkelte av komentarene her inne gjør meg bare oppgitt....

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

De kan jo gå for IVF PGD da, og få ett friskt barn. Det er jo ikke hugget i stein at de SKAL frembringe ett barn på naturlig måte, og dermed risikere å få ett sykt barn. Men det er vel ikke så rart at de tenker over de ulike valgene de har? Jeg har sett dokumentaren og syntes han virker som en oppegående og meget reflektert fyr. Og jeg tror ikke det er så mange her som kan sette seg inn i den problemstillingen de står ovenfor, det må være en utrolig vanskelig situasjon.

Og helt til slutt må jeg bare si at enkelte av komentarene her inne gjør meg bare oppgitt....

det er ingen menneskerett å få barn

Skrevet

Nei det er ikke en menneskerett å få barn. Men det er da ikke unaturlig at de vurderer de ulike mulighetene de har alikevel? Om den kunstige måten er etisk riktig eller galt har jeg ennå ikke gjort meg opp noen formening om. Muligens hadde adopsjon, som han sier han gjerne hadde gjort, det beste. Selv om jeg personlig aldri kunne tenke meg å adoptere.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man har sett serien så ser man at det er barn som hverken kan snakke eller spise selv, og som har helt deformerte hoder. Og at sjansen for at barna blir slik at veldig stor. Likevel har de laget et helt langt program med den provoserende tittelen "hva så om barnet mitt ser ut som meg?" Her signaliseres det veldig tydelig at det å med vilje sette ekstremt handikappede barn til verden er greit.

so what if my baby is born like me, kan like gjerne oversettast til kva om banet mitt blir som meg.

eg synest dei virkar fornuftige begge to. dei vurderar alle måtane dei kan få barn på, dei ville ikkje gort det om dei synest det var heilt greit å få eit sjukt barn.

• Liker 1
Skrevet

Barn med downs kan ha helt friske foreldre. Barn kan bli multihandikappet uten at noen av foreldrene var det. Friske foreldre kan få barn som er psykisk utviklingshemmet.

Tror er stort flertall av disse elsker barna sine som de er, og innretter seg etter det å ha et barn med spesielle behov. Man kan ikke la være å få barn fordi det er en risiki for at barnet ikke er feilfritt.

Hvorvidt mannen bør velge adopsjon framfor egne barn er vel egentlig et personlig valg som vi ikke har noe med.

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei det er ikke en menneskerett å få barn. Men det er da ikke unaturlig at de vurderer de ulike mulighetene de har alikevel? Om den kunstige måten er etisk riktig eller galt har jeg ennå ikke gjort meg opp noen formening om. Muligens hadde adopsjon, som han sier han gjerne hadde gjort, det beste. Selv om jeg personlig aldri kunne tenke meg å adoptere.

jeg tenker så lenge det barnet kommer til verden uten å ha blitt unnfanget av han så er det greit. 50% sjanse for å få et sykt barn er ganske mye og det syns jeg ikke er en risiko de bør ta.. for barnets del. Adopsjon er jeg for i denne situasjonen.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Barn med downs kan ha helt friske foreldre. Barn kan bli multihandikappet uten at noen av foreldrene var det. Friske foreldre kan få barn som er psykisk utviklingshemmet.

Tror er stort flertall av disse elsker barna sine som de er, og innretter seg etter det å ha et barn med spesielle behov. Man kan ikke la være å få barn fordi det er en risiki for at barnet ikke er feilfritt.

Hvorvidt mannen bør velge adopsjon framfor egne barn er vel egentlig et personlig valg som vi ikke har noe med.

jamen når risikoen er 50-50? De eksemplene du kommer med er ikke relevante her. Og det spiller ingen rolle hvor mye kjærlighet de gir et barn med store skader. Greia er at ungen skal leve med dette her og ha det bra med seg selv. Man kan bli elska utrolig mye og likevel ha det jævlig med seg selv. Foreldrenes kjærlighet kan ikke beskytte de mot omverdenen.

Gjest Mildrid
Skrevet

Så det er egoistisk når mennesker med en genfeil ikke vil adoptere, men når vi "normale" vil ha egne barn så ses det på som helt naturlig?

• Liker 1
Skrevet

Så det er egoistisk når mennesker med en genfeil ikke vil adoptere, men når vi "normale" vil ha egne barn så ses det på som helt naturlig?

Han har vel en relativt mild versjon av syndromet, men hva om barnet hans arver syndromet og får en mer alvorlig versjon? Feks Julianna Wetmore.

Skrevet

Noen som har sett dokumentarene om Jono Lancaster på BBC/NRK?

http://samedifference1.com/2011/04/18/jono-lancaster-follow-up-so-what-if-my-baby-is-born-like-me/

Jeg synes det er kvalmende hvordan det å få barn liksom skal være en rettighet du har uansett om du har alvorlige sykdommer som barna også vil få (50% sjanse). En mann som ham bør selvsagt ha vett til ikke å få barn. Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann?

Å bevisst unnfange barn som får alvorlige defekter burde vært straffbart!

• Liker 1
Skrevet

Å bevisst unnfange barn som får alvorlige defekter burde vært straffbart!

Problemet blir hvor grensen skal gå da. Hvem skal ha rett til å få barn? Nesten alle mennesker lider av ett eller annet som barna kan arve..

• Liker 1
Skrevet

Problemet blir hvor grensen skal gå da. Hvem skal ha rett til å få barn? Nesten alle mennesker lider av ett eller annet som barna kan arve..

Ingen har RETT til å få barn!

Når det er sagt så er det å unnfange barn en VET vil få alvorlige defekter så uforskammet at jeg knapt har ord.

Personlig har jeg en drøm om at vi skal kunne garantere FØR unnfangelsen at barnet vil bli født funksjonsfriskt. Samtidig vil det være en stor fordel om vi klarer å garantere høy IQ, EQ og fysisk styrke. Lavere ambisjoner en dette er meningsløst.

AnonymBruker
Skrevet

Når sjansen er 50% for at barnet vil få en alvorlig ansiktsdeformitet (se ut som et misfoster) og kanskje i tillegg fungere dårlig (noen kan ikke engang svelge og puste normalt), er saken klar. Alle skjønner forskjellen på 50% sjanse for å få noe så alvorlig som Treacher Collins og den normale risikoen som er på 1 av 50 000. Og selv om barnet er friskt, hvor morsomt er det å vokse opp med foreldre som ser såpass påfallende ut? Å få barn er ingen rett. Ikke alle trenger å få barn. Personer med alvorlig sykdom bør betenke seg før de får barn.

En hel episode i denne serien gjorde masse drama ut av at det var så viktig at dette mannen skulle få biologiske barn. Hvorfor er det viktig? Hvorfor setter han ikke hensynet til barna foran hensynet til seg selv?

Gjest BettyBoop
Skrevet

ingen har da rett til dette...

Skrevet

Er det ingen av dere som så hele episoden?

Det hele konkluderes jo med at til tross for at de moralske sidene ved han er motstander av et utvelgelsessamfunn hvor barn med funksjonshemninger, syndromer o.l blir valgt bort, så tenker han på sine egne erfaringer med treacher collins og tar derfor valget at dersom de skal ha barn blir det med prøverør hvor det velges ut et friskt foster.

Her er det ikke snakk om 50/50 sjanse, men heller 100% sjanse for et barn uten treacher collins. Når det gjelder adopsjon var dette noe kjæresten hans ikke var komfortabel med (trolig på grunn av alle følelsene han har hatt rundt foreldre som ikke ønsket han) og det er da en ærlig sak som er opp til den enkelte. Når det gjaldt det å unfange naturlig ble det tilbudt å teste fosteret i 6. uke og deretter avgjøre om de ville beholde det eller ikke dersom det hadde syndromet. For Jono var ikke dette aktuelt ettersom han synes det ikke var et alternativ å abortere et foster etter at det hadde gått såpass med tid!

• Liker 3
Skrevet

Har ikke lest artikkelen eller sett dokumentaren, men jeg kjenner til personen. Jeg skjønner at mange synes han har rett på å få sine egne barn, og jeg synes du er litt brutal(kvalmende blir litt i overkant), men jeg ser poenget ditt.

Jeg vil tro at han som selv vet hvor hardt det kan være å ha denne sykdommen ønsker å skåne et barn for det. Regner med at han ikke fikk mye fred under oppveksten. Jeg forstår selvsagt at han vil ha sine egne barn, men jeg tror i dette tilfellet det kunne ha vært lurt med adopsjon eller lignende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...