AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #1 Skrevet 14. juni 2012 Noen som har sett dokumentarene om Jono Lancaster på BBC/NRK? http://samedifference1.com/2011/04/18/jono-lancaster-follow-up-so-what-if-my-baby-is-born-like-me/ Jeg synes det er kvalmende hvordan det å få barn liksom skal være en rettighet du har uansett om du har alvorlige sykdommer som barna også vil få (50% sjanse). En mann som ham bør selvsagt ha vett til ikke å få barn. Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann? Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 2
Gjest Mandalas Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Jeg har sett nesten hele dokumentaren. Og den er langt fra så kvalmende som jeg opplever deg. Hvordan kan du skrive slik? Er det ikke fantastisk at noen ser forbi det ytre og kan elske denne mannen for sitt indre? Og det jeg så hvertfall, så vurderte de virkelig frem og tilbake ang barn. De hoppet ikke bare i det helt bekymringsløst.
Edvarda Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Noen som har sett dokumentarene om Jono Lancaster på BBC/NRK? http://samedifference1.com/2011/04/18/jono-lancaster-follow-up-so-what-if-my-baby-is-born-like-me/ Jeg synes det er kvalmende hvordan det å få barn liksom skal være en rettighet du har uansett om du har alvorlige sykdommer som barna også vil få (50% sjanse). En mann som ham bør selvsagt ha vett til ikke å få barn. Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann? Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 Jeg synes også det er kvalmende. Av deg. Du sier at livet hans ikke er verdt å leve? Hvem i all verden er du til å mene det? Han synes tydeligvis selv at livet er mer enn sykdommen, og såvidt jeg vet har han en søt kjæreste også. Du burde ha vett til å skamme deg. 9
Ambivalent Skrevet 14. juni 2012 #4 Skrevet 14. juni 2012 Jeg synes han sier mye fornuftig i den artikkelen, han virker veldig reflektert og har tenkt hardt og lenge på dette. Likevel mener jeg at man i slike tilfeller bør se bort i fra sine egne behov, og tenke på hvordan barnet vil oppleve det om det skulle bli født med en slik sykdom. Sykdommen kan jo også være livstruende, leste jeg. 12
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #5 Skrevet 14. juni 2012 “But Laura thinks she will have those instincts of really wanting to carry a child, and she’s worried that she might find it hard to look after someone else’s child" Det der er det som er kvalmende. Makan til holdning til adopsjon og adoptivbarn. Anonym poster: f732cf18eb3d84e82b38663b03dfaa5a 4
Margit25 Skrevet 14. juni 2012 #6 Skrevet 14. juni 2012 Hva mener du med "Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann?" Det sjokka meg! Mange ser på innsiden til en person og ikke det ytre.. 2
Gjest juppsi Skrevet 14. juni 2012 #7 Skrevet 14. juni 2012 Så mange friske barn som ikke har foreldre.. Hvorfor ikke ta til seg en av dem? Det hadde jeg iallefall gjort om jeg var han. 5
Gjest Mandalas Skrevet 14. juni 2012 #8 Skrevet 14. juni 2012 “But Laura thinks she will have those instincts of really wanting to carry a child, and she’s worried that she might find it hard to look after someone else’s child" Det der er det som er kvalmende. Makan til holdning til adopsjon og adoptivbarn. Anonym poster: f732cf18eb3d84e82b38663b03dfaa5a Er ikke det ganske naturlig å reflektere over det også før man hiver seg på og prøver å få adoptere? Det er jo nå slik at vi føler noe helt annet for egne barn enn nabobarna. Selvsagt blir det å adoptere mer som egne barn enn det å se nabobarna, men det er en helt, helt naturlig frykt/ tanke/ refleksjon syns nå jeg.
Sugerøret Skrevet 14. juni 2012 #9 Skrevet 14. juni 2012 Noen som har sett dokumentarene om Jono Lancaster på BBC/NRK? http://samedifference1.com/2011/04/18/jono-lancaster-follow-up-so-what-if-my-baby-is-born-like-me/ Jeg synes det er kvalmende hvordan det å få barn liksom skal være en rettighet du har uansett om du har alvorlige sykdommer som barna også vil få (50% sjanse). En mann som ham bør selvsagt ha vett til ikke å få barn. Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann? Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 Du høres litt deformert ut i meningene dine.Han har en genetisk sykdom som har gjort at han ser slik ut. Fulgte hele programmet (dvs miniserie) om han og må si han er en flott mann med mange tanker som flere skulle ha gjort seg før de fikk barn. At damen ikke kan se for seg å elske et adoptivbarn på samme måte som et biologisk,sier meg en ting ; Hun skal ikke adoptere. Mangler det vesentlige,kjærlighet for barn. 3
Nusseli Skrevet 14. juni 2012 #10 Skrevet 14. juni 2012 Han vill ju inte ha barn som är som honom och de kollade upp vilken gen det var fel på och kan alltså välja frisk säd. Han var väldig ledsen i dokumentären och kände ett stort moraliskt dilemma. Han lever ett bra men ibland svårt liv, han har människor som älskar honom men han har fått en lindrig version. Väljer han att få barn på konstgjort sätt så känner han att han sviker andra handikappade och han "väljer" ju bort barn som honom. Samtidigt så vill han att sitt barn ska få en så enkel uppväxt som möjligt och vara frisk. Paret i dokumentären var väldigt äkta och goda människor. Han grät pga de svåra valen de stod framför. Det var inte alls ett "monster" som ville skapa fler "monster". Din syn på temat däremot, DET kan skapa monster! Öppna ditt hjärta min vän, det är i den delen du hittar det allra viktigaste både hos dig själv och andra, inte i ett annorlunda yttre! 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #11 Skrevet 14. juni 2012 Hva mener du med "Og hvem vil egentlig få barn med en sånn mann?" Det sjokka meg! Mange ser på innsiden til en person og ikke det ytre.. Når sjansen er 50% for at barnet blir alvorlig deformert må man være helt kokt i hodet for å utsette barnet sitt for dette. Hvorfor er denne mannen besatt av å få biologiske barn? Sånn biologisme finner jeg usympatisk. Selv har jeg gitt avkall på biologiske barn av langt mindre alvorlige grunner. Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 3
Nusseli Skrevet 14. juni 2012 #12 Skrevet 14. juni 2012 Når sjansen er 50% for at barnet blir alvorlig deformert må man være helt kokt i hodet for å utsette barnet sitt for dette. Hvorfor er denne mannen besatt av å få biologiske barn? Sånn biologisme finner jeg usympatisk. Selv har jeg gitt avkall på biologiske barn av langt mindre alvorlige grunner. Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 Det är kvinnan i förhållandet som bara vill ha "egna" barn. Tycker också att det är väldigt egoistiskt av HENNE att vägra adoptera. Finns många barn som behöver föräldrar... 2
kirstiJ Skrevet 14. juni 2012 #13 Skrevet 14. juni 2012 “But Laura thinks she will have those instincts of really wanting to carry a child, and she’s worried that she might find it hard to look after someone else’s child" Det der er det som er kvalmende. Makan til holdning til adopsjon og adoptivbarn. Anonym poster: f732cf18eb3d84e82b38663b03dfaa5a Det er vel en grunn til at de aller fleste av oss får egne barn, i stedet for å adoptere fra den tredje verden?? Når det er sagt så skal det også sies at Jono selv er adoptert, og han sliter en del med dette. Han er veldig glad i adoptivmoren sin, men har en del issues med at han ikke var ønsket av sine egne foreldre. Kan vel hende de har noen tanker rundt det å adoptere på grunn av dette...? 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #14 Skrevet 14. juni 2012 Det är kvinnan i förhållandet som bara vill ha "egna" barn. Tycker också att det är väldigt egoistiskt av HENNE att vägra adoptera. Finns många barn som behöver föräldrar... Jeg må bare rette litt på denne påstanden om at det finnes mange barn derute som behøver foreldre. Det er ikke slik at det er nok adoptivbarn til antall adoptanter. Faktisk er det skrikende mangel på adoptivbarebarn i forhold til adoptanter. Det er heller ikke gitt at man kan bli fosterforeldre, og dette er heller ikke som å få egne barn. Anonym poster: e74ae15a1457b342e5f2e155fe711439 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #15 Skrevet 14. juni 2012 Blir så lei meg når jeg leser det her. Nå har jeg ikke sett bilde av mannen (finner ikke det på bloggen hans). Jeg vet ikke om det kan sammenliknes, men jeg er selv født med et litt annerledes utseende. Jeg vil ikke gå i detaljer om hva det innebærer, men det hender ofte at folk stirrer etter meg på gaten. Jeg har ingenting i ansiktet, men bena og ryggen er deformert i så stor grad at folk legger merke til det. I tillegg har jeg et digert, lilla fødselsmerke på magen. Jeg har vært sinnssykt mye på sykehus pga sykdommen min. Det gjør meg SÅ trist at noen faktisk mener at mennesker som meg ikke har et godt liv pga en sykdom. Man lærer seg faktisk å leve med det. Jeg er ikke vant til å være noen andre enn meg, og det vil jeg heller ikke være. Sykdommen har gjort meg mentalt sterk, og det er jeg veldig glad for. Anonym poster: ffceb1213fb68058417824437cf67fd3 6
Nusseli Skrevet 14. juni 2012 #16 Skrevet 14. juni 2012 Jeg må bare rette litt på denne påstanden om at det finnes mange barn derute som behøver foreldre. Det er ikke slik at det er nok adoptivbarn til antall adoptanter. Faktisk er det skrikende mangel på adoptivbarebarn i forhold til adoptanter. Det er heller ikke gitt at man kan bli fosterforeldre, og dette er heller ikke som å få egne barn. Anonym poster: e74ae15a1457b342e5f2e155fe711439 Anledningen till att det "inte finns tillräckligt" med barn är för att de flesta föräldrar vill ha barn under tre år. De andra barnen är minst lika mycket barn. Vem är du som kan säga att det inte är samma sak som att "ha egna" barn? Jag har alltid drömt om, sedan jag var väldigt liten, att adoptera. Ska min dröm då inte räknas? Jo, jag har eget barn och vet att jag kommer älska vårt framtida adoptiv barn lika mycket! Det känns som om du tar bort lite av rätten att få lov att älska sitt eget barn genom den kommentaren. Alla har inte tillräcklig kärlek osv för det men låt oss som har det åtminstonde få RÄKNA DET LIKA MYCKET. Tack
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #17 Skrevet 14. juni 2012 Vem är du som kan säga att det inte är samma sak som att "ha egna" barn? Jag har alltid drömt om, sedan jag var väldigt liten, att adoptera. Ska min dröm då inte räknas? Jo, jag har eget barn och vet att jag kommer älska vårt framtida adoptiv barn lika mycket! Les hva jeg skriver før du slår vilt rundt deg: Det er heller ikke gitt at man kan bli fosterforeldre, og dette er heller ikke som å få egne barn. Jeg snakker ikke om adoptanter, som jeg da virkelig håper elsker sitt adopterte barn som om det skulle ha vært biologisk, men om fosterforeldre. Som fosterforeldre kan man få et annet følelsesforhold til barnet da man ofte har flyttespøkelset hengende over skulderen. Man er også et offentlig hjem, noe som kan vanskliggjøre tilknyttningen. Anonym poster: e74ae15a1457b342e5f2e155fe711439 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #18 Skrevet 14. juni 2012 Blir så lei meg når jeg leser det her. Nå har jeg ikke sett bilde av mannen (finner ikke det på bloggen hans). Jeg vet ikke om det kan sammenliknes, men jeg er selv født med et litt annerledes utseende. Jeg vil ikke gå i detaljer om hva det innebærer, men det hender ofte at folk stirrer etter meg på gaten. Jeg har ingenting i ansiktet, men bena og ryggen er deformert i så stor grad at folk legger merke til det. I tillegg har jeg et digert, lilla fødselsmerke på magen. Jeg har vært sinnssykt mye på sykehus pga sykdommen min. Det gjør meg SÅ trist at noen faktisk mener at mennesker som meg ikke har et godt liv pga en sykdom. Man lærer seg faktisk å leve med det. Jeg er ikke vant til å være noen andre enn meg, og det vil jeg heller ikke være. Sykdommen har gjort meg mentalt sterk, og det er jeg veldig glad for. Anonym poster: ffceb1213fb68058417824437cf67fd3 Hvis man har sett serien så ser man at det er barn som hverken kan snakke eller spise selv, og som har helt deformerte hoder. Og at sjansen for at barna blir slik at veldig stor. Likevel har de laget et helt langt program med den provoserende tittelen "hva så om barnet mitt ser ut som meg?" Her signaliseres det veldig tydelig at det å med vilje sette ekstremt handikappede barn til verden er greit. Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76
Margit25 Skrevet 14. juni 2012 #19 Skrevet 14. juni 2012 Når sjansen er 50% for at barnet blir alvorlig deformert må man være helt kokt i hodet for å utsette barnet sitt for dette. Hvorfor er denne mannen besatt av å få biologiske barn? Sånn biologisme finner jeg usympatisk. Selv har jeg gitt avkall på biologiske barn av langt mindre alvorlige grunner. Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76 Var ikke dette jeg mente heller da. Jeg mente at h*n u det hele tatt ville si noe sånt? Det ts ville ha fram var mer om hvilken person ville ha barn med EN SLIK PERSON. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #20 Skrevet 14. juni 2012 Var ikke dette jeg mente heller da. Jeg mente at h*n u det hele tatt ville si noe sånt? Det ts ville ha fram var mer om hvilken person ville ha barn med EN SLIK PERSON. Det TS – dvs jeg. – ville få frem, var hvilken kvinne vil med vitende og vilje risikere å få et ekstremt handikappet barn gjennom å få barn med en person med en genetisk sykdom med 50% sjanse for at barnet får samme sykdom, i stedet for å gjøre det som er fornuftig og anstendig og ikke-egoistisk, bruke friske donorer eller adoptere f.eks. Anonym poster: bfc0f2aad3c76ff9a041b7dae53d3f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå