Gå til innhold

16-18 åringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser på det som en selvfølge, enten barna er under eller over 18 år, at de sier ifra om de ikke kommer hjem på kveldene eller om de får overnattingsbesøk, sålenge de bor i foreldrenes hus. Selv har jeg bodd sammen med venninner siden jeg var 16, og vi har alltid hatt en usagt avtale om å si ifra om overnattingsbesøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

16åringen her skal være inne om natten.Har avtalt innetid og jeg går ikke i seng før han er hjemme.

Ingen på 16 skal reke ute om natta. Overnatting avtales i forkant,ikke kl.01 om natta.

Synes ikke dere er strenge i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, den synest jeg var god! Skal ta denne til henne :sjenert: Anonym poster: bac6fc76868d4f2d8430403d3c3ce80f

Nå er det ikke så alt for lenge siden jeg var på den alderen selv, men jeg syntes deres regler er absolutt rimelig og har all forståelse for dem. Syntes hun har liten forståelse for deres situasjon.. Det burde hun lære seg før hun skal ut i den store verden på egenhånd!

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har vi en lei tendens til at et av barna ikke gir beskjed når hun overnatter hos venner. Ergo er det mang en gang vi har våknet og funnet sengen tom...

I tillegg har det hendt at det plutselig er en fremmed mann på badet.

Dette liker vi som foreldre IKKE og har gitt klar beskjed om at hun må gi beskjed (sende sms) om hun ikke kommer hjem, uansett når på døgnet det er. Og at vi har lyst å hilse på de som skal overnatte FØR de overnatter... Det er vårt hus og våre regler!?!

Hun synes selvsagt at vi er latterlig streng...

Hva synes dere?

Anonym poster: bac6fc76868d4f2d8430403d3c3ce80f

Så lenge hun bor i foreldrenes hus har hun ingenting med å ta med fremmede menn hjem uten foreldrenes samtykke. Det er deres hus.

Anonym poster: 08189551f696419b3b18a96483d662ad

Skrevet

Nå er jeg 25, men husker godt hvordan det var hjemme hos oss når det gjaldt slike ting. Kjæresten min fikk lov å sove over for første gang da jeg var 17 (hadde vært kjærester i ett år), men da i hver vår seng første gangen :fnise: Jeg hadde aldri turt å ta med meg en tilfeldig gutt hjem til å sove over, det hadde vært uaktuelt. Besøk og overnatting av venninner sa jeg alltid i fra om på forhånd, og spurte om det var greit. Er jo ikke bestandig det passer med overnattingsgjester.

Jeg bodde hjemme til jeg var litt over 20 og sa alltid ifra om jeg kom hjem eller ikke, hvem jeg eventuelt skulle sove over hos og når jeg kommer hjem igjen. For meg var det en selvfølge, slik at foreldrene mine ikke skulle bekymre seg over hvor jeg er eller om jeg lever.

Jeg synes absolutt ikke dere er urimelige. Det er deres hus og deres regler!

AnonymBruker
Skrevet

Men Ts, du må jo også huske på at ungdommer som er surrehoder og ikke bestandig husker å sende melding om ditten og datten. Min mor vist godt at jeg var et surrehode, så istedet for å sitte hjemme å arge seg for at jeg ikke hadde gitt beskjed om noe, så gjordet hun det så lett at hun bare ringte meg. (Mener ikke middager å sånn, heller sånn vist jeg enda var borte på besøk og klokken begynte å tippe midnatt.)

Men jeg har bestandig kunnet hatt overnattingsgjester. Ofte flere. Og de kan komme når de vil på natten. Flere ganger har vi ligget fire stk i min 1.80 seng. Og enda til blanding på gutter og jenter;o Hadde jeg hatt noen av dere som foreldre så hadde vel ingen av mine hybel venner kunnet kommet springende noen plass når de ikke ville være alene lenger. Trenger jeg å understreke at man ikke nødvendigvis har sex når man ligger i seng? Og at det finnes pyjamaser?

Anonym poster: 693fb565f322e02fecc1bca5eb58ee23

Gjest Surrehodet
Skrevet

Men Ts, du må jo også huske på at ungdommer som er surrehoder og ikke bestandig husker å sende melding om ditten og datten. Min mor vist godt at jeg var et surrehode, så istedet for å sitte hjemme å arge seg for at jeg ikke hadde gitt beskjed om noe, så gjordet hun det så lett at hun bare ringte meg. (Mener ikke middager å sånn, heller sånn vist jeg enda var borte på besøk og klokken begynte å tippe midnatt.)

Men jeg har bestandig kunnet hatt overnattingsgjester. Ofte flere. Og de kan komme når de vil på natten. Flere ganger har vi ligget fire stk i min 1.80 seng. Og enda til blanding på gutter og jenter;o Hadde jeg hatt noen av dere som foreldre så hadde vel ingen av mine hybel venner kunnet kommet springende noen plass når de ikke ville være alene lenger. Trenger jeg å understreke at man ikke nødvendigvis har sex når man ligger i seng? Og at det finnes pyjamaser?

Anonym poster: 693fb565f322e02fecc1bca5eb58ee23

Så fint at du har ett så åpent hjem.

Jeg vil gjerne at mine barn skal føle seg trygge på at de kan ta med folk hjem, men jeg vil vite om det på forhånd. Og helst hilse på vedkommende også, før de overnatter. Det har noe med respekt for meg og mitt hjem (selv om det også er barnas hjem) å gjøre. Og ingen har sagt noe om sex i denne tråden vel? Det handler mest om at fremmede folk er inne i huset ditt uten din viten.

Jeg informerer mine barn om at vi får besøk/overnattingsgjester og forventer at de gjør det samme uansett alder, så lenge de bor hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet

De som eier huset bestemmer.

Selvsagt skal man se på andres behov også, men lovmessig bestemmer de som eier huset.

Hvis man har en 18-årig jente som kommer hjem med ukjente menn og som deretter bruker badet på morgenen, da har man vel en annen type problem. *grøss*

Skrevet

Når jeg bodde hjemme så anså jeg det faktisk som en selvfølge å gi beskjed dersom jeg ikke kom til å komme hjem til natten, og å eventuelt vekke mamma for å gi beskjed om at jeg var hjemme dersom det ble sent.

Dra med uavtalt besøk hjem natten over tror jeg bare at jeg gjorde et par ganger, men det var venninner av meg, og i de tilfellene så var det aldri noe alternativ å ikke ta dem med hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg bodde hjemme så anså jeg det faktisk som en selvfølge å gi beskjed dersom jeg ikke kom til å komme hjem til natten, og å eventuelt vekke mamma for å gi beskjed om at jeg var hjemme dersom det ble sent.

Dra med uavtalt besøk hjem natten over tror jeg bare at jeg gjorde et par ganger, men det var venninner av meg, og i de tilfellene så var det aldri noe alternativ å ikke ta dem med hjem.

Nå er det jo forskjell på å ta med seg venninne, kamerat, kjæreste uten å si ifra, og på å ta med en fremmed hjem for ONS.

Anonym poster: ce34d45586dc98c1b998f2aa3536a3a9

Skrevet

Jeg er 23, og når jeg er hjemme hos foreldrene mine i to måneder om sommeren må jeg alltid si i fra når jeg sover borte og når noen sover over hos meg. Jeg bor sentralt og det er ofte at venner som bor utenfor byen overnatter på et av våre mange gjesterom. For at mamma og pappa ikke skal få sjokk sier jeg i fra om at vi har gjester, enten ved å banke på på soverommet deres eller ved å sende en sms. Når jeg selv sover borte sender jeg sms fordi jeg vet at de bekymrer seg hvis de står opp til tom seng (de har aldri vært sånne som sitter våken og venter til barna er trygt i seng).

Når jeg resten av sommeren bor sammen med kjæresten er det en selvfølge at vi sier i fra til hverandre hvis vi har med oss overnattingsgjester og hvis vi sover borte.

Skrevet

Syns ikke det er for strengt. Man tar ofte ting på sparket i den alderen, men jeg syns ikke det er noen selvfølge at man får bo hjemme og det er ikke så vanskelig å fortelle hvor man er osv.

Skrevet

Jeg synes reglene deres er fornuftige frem til de blir myndige.

Anonym poster: a13d8342443664463bc51805bbf52e0c

Enig..

Jeg er 16 år selv, og det hender jeg overnatter osv uten å si ifra. Faktisk er det skjeldent jeg sier ifra i det heletatt hva jeg driver med. Men hvis moren min hadde bedt meg om å gjøre det så hadde jeg gjort det hun hadde bedt meg om, med mindre jeg hadde tatt det på sparket og glemt det helt. Men å ha med fremmede menn inn i huset uten å si ifra syns jeg blir litt drøyt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...