Gjest GjestGjest Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Jeg har slitt med tilbakevennende depresjoner i noen år nå. I de periodene jeg har det verst klarer jeg ikke å gjøre så mye, har egentlig nok med å stå opp. Kan sove 10-15 timer i døgnet uten å bli uthvilt,orker ikke være sosial, gjøre husarbeid e.l. Dette synes jeg er ganske forferdelig, jeg er en person som normalt er ganske aktiv. Men samme hvor mye jeg prøver å ta meg sammen, klarer jeg det ikke. Ikke nok med at jeg selv synes jeg klarer altfor lite i disse verste periodene mine, jeg mangler støtte fra de rundt meg også. Foreldrene mine sier jeg må ta meg sammen, at jeg ikke er syk osv. Har prøvd å forklare dem at jeg faktisk ikke klarer, men jeg når ikke frem. Moren min har sågar sagt opptil flere ganger at hun blir flau av å se meg kaste bort livet mitt med å ikke gjøre noenting. Venner skjønner ikke når jeg plutselig "forsvinner" i kortere og lengre perioder. Blir enda mer fortvilet over situasjonen min når ingen forstår meg. Flere som har opplevd dette?
louisefa Skrevet 14. juni 2012 #2 Skrevet 14. juni 2012 Har du en helsesøster eller noe lignene på skolen din da? Vet mye om psykisk lidelser, så ta gjerne kontakt om du trenger:) Lykke til!
membla Skrevet 14. juni 2012 #3 Skrevet 14. juni 2012 Jeg har ikke vært deprimert, men jeg tror at mye stigmatisering kommer av at folk har en (veldig feil) formening om hvordan det er å være syk. De fleste har følt seg nedstemt og hatt dårlige dager, og tror derfor at de vet hvordan det er og kan sette seg inn i situasjonen. Tror det beste er å forklare hva sykdommen din går ut på. Be pårørende å lese seg opp på hva det går ut på. Har opplevd stigmatisering av sykdom selv, og det hjalp veldig å forklare og beskrive sykdommen skikkelig. God bedring:)
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2012 #4 Skrevet 15. juni 2012 Noe å tenke på dersom man frykter stigmatisering pga psykisk sykdom er at de som er ivrige med å stigmatisere, enten nær eller fjern, er ikke folk som er så mye å bry seg om hva måtte mene. "Be as you are for those who mind dont matter and those who matter dont mind". Anonym poster: 40febb012138d78f7020e3ef00f25188
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå