Gå til innhold

Stigmatisering

Fremhevede innlegg

Gjest GjestGjest
Skrevet

Jeg har slitt med tilbakevennende depresjoner i noen år nå. I de periodene jeg har det verst klarer jeg ikke å gjøre så mye, har egentlig nok med å stå opp. Kan sove 10-15 timer i døgnet uten å bli uthvilt,orker ikke være sosial, gjøre husarbeid e.l. Dette synes jeg er ganske forferdelig, jeg er en person som normalt er ganske aktiv. Men samme hvor mye jeg prøver å ta meg sammen, klarer jeg det ikke.

Ikke nok med at jeg selv synes jeg klarer altfor lite i disse verste periodene mine, jeg mangler støtte fra de rundt meg også. Foreldrene mine sier jeg må ta meg sammen, at jeg ikke er syk osv. Har prøvd å forklare dem at jeg faktisk ikke klarer, men jeg når ikke frem. Moren min har sågar sagt opptil flere ganger at hun blir flau av å se meg kaste bort livet mitt med å ikke gjøre noenting. Venner skjønner ikke når jeg plutselig "forsvinner" i kortere og lengre perioder. Blir enda mer fortvilet over situasjonen min når ingen forstår meg.

Flere som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en helsesøster eller noe lignene på skolen din da?

Vet mye om psykisk lidelser, så ta gjerne kontakt om du trenger:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke vært deprimert, men jeg tror at mye stigmatisering kommer av at folk har en (veldig feil) formening om hvordan det er å være syk. De fleste har følt seg nedstemt og hatt dårlige dager, og tror derfor at de vet hvordan det er og kan sette seg inn i situasjonen.

Tror det beste er å forklare hva sykdommen din går ut på. Be pårørende å lese seg opp på hva det går ut på.

Har opplevd stigmatisering av sykdom selv, og det hjalp veldig å forklare og beskrive sykdommen skikkelig.

God bedring:)

AnonymBruker
Skrevet

Noe å tenke på dersom man frykter stigmatisering pga psykisk sykdom er at de som er ivrige med å stigmatisere, enten nær eller fjern, er ikke folk som er så mye å bry seg om hva måtte mene. "Be as you are for those who mind dont matter and those who matter dont mind".

Anonym poster: 40febb012138d78f7020e3ef00f25188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...