Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Siden 2008 har jeg kjent meg stadig slappere, og har siden da hatt feber minst 1gang i uken. I 2008 begynte jeg å merke prikking i kroppen, spesielt i armer og ben. Da begynte jeg også å bli unormalt trøtt, og følte meg aldri uthvilt. I høst (2011) ringte jeg akutt til lege. Da sovnet føttene av mens jeg gikk eller løp, armene sovnet mens jeg kjørte eller spilte piano. Når jeg sier sovnet mener jeg at det prikket i armer og ben slik at det er ubehagelig å ta i noe eller trå på noe. Begynte også å kjenne at jeg ble svakere i armene og synet forverret seg kraftig. Fikk time hos nevrolog, og har tatt en prøve av hodet, uten å få svar. Siden da har smertene forverret seg kraftig, det prikker nesten konstant i hendene og bena i tillegg til at jeg har fått kraftige smerter i skjelett i armer og ben. Noen gang kan jeg ikke gå, og andre gang kan jeg ikke løfte min 3 år gamle datter. Har ofte problemer med å trå ned på høyre hel. Muskeltap i hender har blitt verre, og begynner å bli vanskelig å ta tak i små ting. Har også hatt kraftige ansikts smerter, noen ganger har jeg ikke klart og spise, og andre ganger ikke klart og snakke. Har ofte kraftig hodepine, og synet forverrer seg gradvis hele tiden, ser til tider tåkete, har også opplevd å miste synet i sekunder. Merker at jeg den siste tiden har blitt glemsom og har vansker for å få frem ord. Er også konstant sliten og klarer ikke store folkemengder. Er det noen som kjenner igjen disse symptomene?? Er redd og får ingen hjelp fra lege! - Jente 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 høres ut som du er hypokonder. Anonym poster: dbb8ac65544fad07c6b1fed3bf211839
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Takk for useriøst svar. Har en i familien med samme symptomer, som har fått en rekke diagnoser. Bor på en veldig, veldig liten plass med UTROLIG dårlig lege tilbud, derfor får jeg ikke lege time. Skriver her og ønsker seriøse svar fordi dette går utover min livskvalitet. Må legge til at jeg hele mitt liv har vært normalt sunn og glad i aktivitet, normalt mye syk, og har aldri tidligere hatt alvorlige sykdommer eller skader.
Sinner Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Det er ganske kraftige symptomer du skriver her så mitt forslag er å skifte lege, kreve MR av hodet og ny nevrologtime. /evt.privat, går raskere men selvsagt dyrere) Ser du har vært hos nevrolog tidligere, hva sa han/hun da? Symptomene kan være alt fra B12 mangel til noe alvorligere.
isbiten. Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Høres ut som noe nevrologisk. Jeg ville dratt til legen og fått bestilt nye bilder og en skikkelig nevrologisk utredning.
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Har tatt MR av hodet og venter på svar, men pga dårlig legetilbud har jeg ventet lenge. Nevrologen ga egentlig ingen svar, bortsett fra at han bestilte time til MR Legen som henviste meg til nevrolog satte meg egentlig opp for en del andre prøve også. Takk for svar, skal sjekke ut mer om b12!
Sinner Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Har tatt MR av hodet og venter på svar, men pga dårlig legetilbud har jeg ventet lenge. Nevrologen ga egentlig ingen svar, bortsett fra at han bestilte time til MR Legen som henviste meg til nevrolog satte meg egentlig opp for en del andre prøve også. Takk for svar, skal sjekke ut mer om b12! Du kan ringe legen og høre om svaret er kommet. Det er ofte det skjer at legen glemmer å gi beskjed, særlig om prøvesvaret er ok. Ang B12 så er referanseområdet 140 -650 (tror jeg) og du kan være i den nedre grensen men likevel få beskjed om at alt er ok. Krev å få vite hvilke verdier du har, B12-mangel kan gi sterke symptomer uten at det blir fanget opp.
Hirondelle Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Forferdelig trist at ingen av dere mistenker borreliose? Flåttsykdommen altså. mammas venninne hadde disse symptomene, og etter en LANG KAMP mot helsevesenet endte hun opp med å gå til en privat klinikk som sender prøvesvar til Tyskland. Sykdommen legene i alle år hadde sagt var angst, panikkanfall og sosial angst? BORRELIA. Kom deg til legen og ta en test. Les deg opp på sykdommen og STÅ PÅ KRAVA. LYKKE TIL!
Hirondelle Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 Vet at mange er "lei" av sykdomsmaset om borrelia fra VG og DB, og at de fleste mener at dette bare er hysteri. Det er IKKE sant, for denne sykdommen er faktisk så farlig som avisene skriver om. Det har jeg lært på kloss hold, da både mor og venninner i etterkant har fått diagnosen etter sykdomsforløpet til mammas venninne. TS, har du vært mye langs kysten på sørlandet eller østlandet, eller generlt sett mye i skogen? Problemet med å fastslå diagnosen borrelia/borreliose er at "sykdommen" ikke alltid er i omløp i blodet, og derfor skal man ha GRISEFlAKS om det slår ut på blodprøven. Det er ordentlig håpløst og en farlig sykdom. Skjønner godt at disse symptomene setter ned livskvaliteten din.
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #10 Skrevet 13. juni 2012 Vet at mange er "lei" av sykdomsmaset om borrelia fra VG og DB, og at de fleste mener at dette bare er hysteri. Det er IKKE sant, for denne sykdommen er faktisk så farlig som avisene skriver om. Det har jeg lært på kloss hold, da både mor og venninner i etterkant har fått diagnosen etter sykdomsforløpet til mammas venninne. TS, har du vært mye langs kysten på sørlandet eller østlandet, eller generlt sett mye i skogen? Problemet med å fastslå diagnosen borrelia/borreliose er at "sykdommen" ikke alltid er i omløp i blodet, og derfor skal man ha GRISEFlAKS om det slår ut på blodprøven. Det er ordentlig håpløst og en farlig sykdom. Skjønner godt at disse symptomene setter ned livskvaliteten din. Bor ikke i et område med flått, tror ikke det er flått her i det hele tatt, men har reist og vert i områder med flått de siste årene. Skal lese om det og ta det opp med legen!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #11 Skrevet 13. juni 2012 Som en som er høyt utdannet innen helse vil jeg si at du ikke skal la noen spekulere i en diagnose over nettet. Du trenger utredelse hos en spesialst, og dette kan du få ved å oppsøke fastlegen din! Dette er ikke stedet til å få hjelp. Anonym poster: 0b1ddfc67032948e8d731b804105e8e4
Sinner Skrevet 13. juni 2012 #12 Skrevet 13. juni 2012 Som en som er høyt utdannet innen helse vil jeg si at du ikke skal la noen spekulere i en diagnose over nettet. Du trenger utredelse hos en spesialst, og dette kan du få ved å oppsøke fastlegen din! Dette er ikke stedet til å få hjelp. Anonym poster: 0b1ddfc67032948e8d731b804105e8e4 Nå er det vel det hun har fått til svar , at hun bør kreve mer hos lege og nevrolog.
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #13 Skrevet 13. juni 2012 Er fult klar over det, og har det klart i hodet når jeg leser det som skrives her. Poenget mitt med å skrive her er at når man går til legen hvor jeg bor må man ha lest seg opp på symptomer og kommet med diagnoser selv, de avkrefter eller bekrefter om de gjør noe annet enn å sykemelde. Er utallige historier fra "mitt" helsesenter hvor feil diagnosering har ført til dødsfall, ofte ved kreftsaker. Derfor er det viktig å komme "forberett" og være innstilt på å kjempe for å få svar.
Gjest amanda Skrevet 13. juni 2012 #14 Skrevet 13. juni 2012 mener ikke å skremme deg nå, men en venninde av meg hadde en del av disse symptomene ... hun begynte å se veldig tåkete/blurete, og noen deler av kroppen hennes bli lam/dovnet bort. etter masse prøver fant de ut at hun hadde Multippel sklerose (MS). det er en kronisk sykdom i det sentrale nervesystem (hjerne og ryggmarg). det kan være arvelig, er det noen i slekten din som har dette ? håper alt ordner seg for deg !! drit i folk som kaller deg hypokonder ! jeg slet selv i mange år uten at legene fant ut hva som feilet meg, tilslutt følte jeg meg som en hypokonder.. men etter my om og men fant de ut at jeg hadde en sjelden sykdom! hadde jeg ikke vært å pushet på så mye til legen hadde jeg nok ikke vært her idag ! stå på !!
Gjest Sol Jenta Skrevet 13. juni 2012 #15 Skrevet 13. juni 2012 Er det en mulighet for deg å bytte fastlege? Det hadde jeg gjort uten å blunke!
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #16 Skrevet 13. juni 2012 Har en i familien med MS. Hun har samme symptomer som meg. Første legen jeg var hos nevte dette. Har tatt prøver for å få svar. Blir godt å finne ut om det er det, for da kan jeg få behandling for det, eller finne ut at det ikke er det og forsette å ta prøver for å finne ut hva som er galt!
Gjest anonym Skrevet 13. juni 2012 #17 Skrevet 13. juni 2012 Er det en mulighet for deg å bytte fastlege? Det hadde jeg gjort uten å blunke! Har prøvd det, men er ingen ledige i min kommune. Har veldig lyst å bytte til nabokommunen, men den er en time unna, og jeg får ikke dekt transport og har ikke førekort, så det blir også en utfordring! Ender nok med at jeg bytter dit. Bor i Finnmark og finnnes ikke kollektivtransport ..
Gjest Sol Jenta Skrevet 13. juni 2012 #18 Skrevet 13. juni 2012 Jeg tror nok jeg hadde byttet da hadde jeg vært deg. Hvis det er mulig at noen kan kjøre deg. Synes symptomene dine hørtes veldig skumle ut og ville ikke "gamblet" på å gå til legen du beskriver.
Hirondelle Skrevet 14. juni 2012 #19 Skrevet 14. juni 2012 Jeg ville også byttet fastlege. Skjønner at du ikke tenker borrelia om du bor så langt Nord, flåtten trives jo ikke så godt der. Men sjansene er der allikevel. Bytt fastlege, evt ring borrelioseklinikken som ligger i Nydalen og fortell sykdomsforløpet ditt så kan de vurdere om det kan være noe der. De er flinke, seriøse og hjelpsomme!!! Håper dette ordner seg for deg, for disse symptomene er virkelig ikke særlig artige. Forstår deg godt når du føler deg "tapt" i helsevesenet, for det er det jaggu emg mange som gjør. Føles umulig å bytte fastlege osv. Håper du finner ut av det, også følger jeg med her, så ikke stopp og fortelle og beskrive! Stor klem og god bedring <3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå