Gå til innhold

blodgiver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har meldt meg opp som blodgiver, og skal på sykehuset på mandag.

Noen som vet om jeg må ha en lapp i frontruten på bilen for å parkere på parkeringsplassene som er reservert for blodgivere? De sa at jeg skulle parkere der og at jeg ikke skal betale. Men må jeg ha en lapp eller noe?

Hva annet skjer første gangen? Gir jeg blod eller tar de bare noen få prøver for å teste meg for diverse ting?

Er det lov å ha meg seg en venninne? (som ikke kan gi blod pga. sykdom)

Hva får man å drikke?

Annet jeg burde vite?

Takker for all hjelp!

Anonym poster: 105e10db76fae648db35027e50fe6234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller første ganger skal du fylle ut et skjema (som man fyller ut hver gang) og inn til samtale der man går gjennom skjemaet. Svar ærlig. Når det er gjort og du er godkjent, tar de blodprøver av deg. Jeg er ikke sikker på hvor mange glass de tar, men det er ikke så mange. Blodet blir sendt til analyse. Tre måneder etter dette blir du innkalt til tapping.

Som regel kan du velge mellom diverse brus, vann med kullsyre og eplemost, noen har også ingefærøl.

Ja, du kan ta med en venninne, men jeg vil tro hun ikke kan være med inn til samtale, og når de tar blodprøvene (som for øvrig går ganske fort) vil hun nok bare være i veien.

De som jobber i blodbanken er vant med å stikke, og de er dyktige. Ingenting å grue seg til :)

Som blodgiver kan du også melde deg som beinmargsdonor. Det de gjør da er å ta en blodprøve av deg som blir sendt inn og analysert. Mest sannsynlig blir du aldri kontaktet for å gi beinmarg, men det er også mulig at du kan redde et liv ved å donere beinmarg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...