the sun always shine Skrevet 6. februar 2004 #1 Skrevet 6. februar 2004 Noen som har feriert på Island? Jeg har planer om å ta ferien der i år, men har lite peiling på hvordan det lønner seg å reise dit på en rimelig måte, hvordan det er best å bo? Hørt at det er mange vandrehjem der, men er litt skeprisk til den formen å bo på.... Har tenkt litt på Smyril-line sin båt som går fra Bergen en gang i uken, noen som har tatt den og som mener det er en god måte å reise på?? Da får en jo også oppleve Færøyene.....
Grooo Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Jeg spurte også om dette for litt siden, og fikk ett svar her. Kanskje noen flere slegner seg på nå???
Nette Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Vil bare si en ting ang offentlige bad - de koster kun 10 kr! (i tilfelle man ikke ønsker å kjøpe et slikt dagspass som en annen her nevnte). Vi var på Laugardalaug, som er kjempebra!! Her har de stort basseng, sklier, fire "kulper" med forskjellige varmegrader, badstu og steam bad. Et annet tips er å leie bil isteden for å bli med på ferdig-turer. Det er mye billigere og selvfølgelig mye bedre! Man kan fint reise ut og se Geysir og Gullfoss på egenhånd. Ellers så går det an å forhåndsbestille buss fra Flyplassen og inn til Reykjavik med stopp på Den blå lagune. Dette kan lønne seg da det liksom ikke er så mye annet å gjøre der ute. (spesielt hvis man bare er der for en langhelg) God tur!
Modesty Skrevet 7. februar 2004 #4 Skrevet 7. februar 2004 Har tatt Smyrilline til Færøyene,tok litt over ett døgn,tror det tar dobbelt så lang tid til Island.Syns turen ble litt lang og kjedelig,men det kan godt være det er kjekkere nå!Tror de har fått ny båt siden jeg reiste! Du får også sett Shetland om du tar Smyrilline. Anbefaler alle å reise til Færøyene!!Kjempe nydelig! :kgsmil:
Gunilla Skrevet 7. februar 2004 #5 Skrevet 7. februar 2004 Du kan glede deg hvis du skal til Island. Har vært der et par ganger, anbefaler selvsagt severdighetene som gullfoss, geysir, thingvellir og blå lagune! Lei bil! Bodde på vandrerhjem for mange, mange år siden, syntes ikke noe særlig om det.
Bertha Skrevet 8. februar 2004 #6 Skrevet 8. februar 2004 Vandrehjem og hotell er to vidt forskjellige standarder, så det kommer helt an på hva du liker. Hvor mye er du villig til å betale pr natt, og hvor mye tid har du tenkt å tilbringe innendørs på overnattingsstedet? Vær obs på at de fleste stedene på Island utenfor Reykjavik og Akureyri kun har mer spartanske overnattingssteder å by på, slikt som vandrehjem eller 1-2 stjerners hotell. Det meste er uansett rent og pent på Island, dessuten finnes ikke kriminalitet. Dersom du sjekker litt nå på forhånd, kan du få ganske greie priser på flybilletter til Island. Da snakker jeg om ca 3000,- t/r. Følg med i avisene, det kommer stadig kampanjer. Dersom du ikke har så mange dager på deg, så er det nok best å kjøpe ferdige utflukter med buss til de største severdighetene. Derimot er det å anbefale leie av bil, siden det gir størst frihet. Veiene er helt greie å kjøre på (dog grus mange steder), skiltingen er god og det er så godt som umulig å kjøre feil. I tillegg til området rundt Reykjavik, kan det anbefales å ta en titt på Vestmannaeyar og Nord/Nord-Øst Island med blant annet Akureyri, Myvatn og Dimmuborgir.
Fakse Skrevet 9. februar 2004 #7 Skrevet 9. februar 2004 På Icelandair sine hjemmesider kan du melde deg på en mailingliste der du får beskjed når de har billige billetter og kampanjer. Er du ikke avhengig av å reise på et bestemt tidpunkt kan du få utrolig billige billetter. Vi leide bil og kjørte til Gullfoss og Geysir. Starta tidlig på morran (*gruff*), men det var virkelig verd det da vi fikk geysir for oss selv i formiddagssol og lav spredt tåke. Skikkelig trollsk. En halvtime seinere kom en turistbuss, stedet var overfyllt, og vi dro videre for å ha Gullfoss for oss selv. Jeg bodde privat, så jeg kan ikke si noe om hotellene der. Har hørt at prisene er stive... Ha med godt med klær dersom du skal ri på hest. Du får låne regnklær, men noe varmt under er et must. Husk lue og votter! Den blå lagune er helt fantastisk i solnedgang og etter at det har blitt mørkt, en av de store fordelene med å reise om vinteren (en reiser uansett ikke til Island fordi været er så fint der!). Husk å spise hummer mens du er der, og ta med ekstra penger til å kjøpe klær som blir moderne her om et halvt år til et år :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå