AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Leier for tiden ei overprisa leilighet ,har leid den i 1 år. Nå har vi kjøpt hus og har 1 mnd igjen av oppsigelsestid på 3mnd. Med overpriset mener jeg att den ligger høyt i pris i forhold til andre leiligheter/hus til leie i denne byen. Og med tanke på str og standard. Han bor selv på østlandet som er 8 timer unna her. Han spurte om og få bilder av leilighet,som vi da har tatt og sendt. Vi spurte om og få flytte ut 14 dager før tiden og betale halve husleia den siste måneden ,men det gikk overhode ikke. Nå har han satt opp husleia med 1000 kr mer når han la den ut på finn. Han forventer att vi skal holde visning for potensielle leietakere! Synes dette er litt frekkt og kreve, da vi gjør han en stor tjeneste!? Hadde tenkt litt annerledes på det om det hadd vært en trivelig huseier, men når han er så arrogant og kravstor så blir vi litt forbannet. Så til deg/dere som leier og skal flytte, holder dere visning for huseiers potensielle leietakere? Ble vell helst en liten utblåsningtråd dette nå men.. Anonym poster: 44722e473dde962585b830947978da0d
Pentu Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Nei, men du kan jo si til han at dere kan holde visning mot at dere betaler mindre den siste mnd. 2
Gjest juppsi Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 Nei, det har aldri jeg gjort. Det kan han gjøre selv . Du burde si kraftig ifra. Dere kunne gjort det for å slippe å betale den siste måneden, men ikke ellers. Du får si at han aldri får leid ut til den prisen og at det er overpriset forhold til standard, så det kommer ikke til å skje. Han prøver seg nok fordi han vet selv at det ikke blir leid ut. Senere kan det hende han har tenkt at om han gir dere skyld i å ikke få leid det ut, så skal han kreve flere måneders leie. 1
skrue Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Det skjer vel helst fordi det ikke er spesielt praktisk å leie ut og holde visning når man må reise 8 timer. Men, krev isåfall penger for jobben det er å utføre dette.
@Maja Skrevet 13. juni 2012 #5 Skrevet 13. juni 2012 Han kan ikkje kreve at de skal holde visning. Det er vanlig å ha med i kontrakt at leiligheten skal vere tilgjengelig for visning x antal dager i ein viss periode av oppseiingstida, men det blit noko heilt anna. Men gå gjerne med på visning mot redusert leie i forhold til innsatsen 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #6 Skrevet 13. juni 2012 Hmm ja. Forklarte han att leilighet var overpriset. De som eier tilsvarende leiligheter i samme bygget fikk sjokk når de hørte hva vi betaler i husleie, og nå skal han ha tusen kroner mer. Om vi skulle slippe litt husleie måtte vi sørge for og få leiligheten utleid fikk vi til svar.. men ble rett og slett bare provosert av det der, så tenker meg og sende han en mail i morgen og fortelle hvor lande ligger henn altsåå.. Anonym poster: 44722e473dde962585b830947978da0d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #7 Skrevet 13. juni 2012 Sånn jeg har forstått det så er dere faktisk pliktig til å la folk komme på visning i oppsigelsestiden. Dere skal ha rimelig varsel i forkant uten at jeg vet ekstakt hva rimelig innebærer. Anonym poster: 677335df50c523145c19465b199b8e08
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #8 Skrevet 13. juni 2012 Det er eiers ansvar å holde visninger, ikke leietaker. Dette har han ingen myndighet til å kreve av dere, snarere tvert imot burde mannen være sjeleglad for at dere tilogmed har tilbudt dere å flytte ut tidligere og allikevel betale halv leie, da det potensielt kan gi ham høyere leieinntekter den aktuelle måneden. Men er man utleiehai.. Jeg mener imidlertid at det er slik at du/dere kan "flytte ut" feks 1. juli selv om du teknisk sett har leiligheten til 1. august - så lenge du betaler ut oppsigelsestiden og innehar nøklene til den opprinnelig satte datoen har han ingenting han skulle ha sagt. Du kan vaske deg ut NÅ hvis du vil det, og la leiligheten stå tom til han skal ha visning (som er hans anliggende, ikke noe dere skal trøbles med). Han har ingen myndighet til å "sjekke at det bor noen der", og det foreligger heller ingen klausul i kontrakten (vil jeg anta, har hvertfall aldri vært borti det før) om at leietager må befinne seg i leiligheten x dager per måned eller lignende. Pass hvertfall på at du får tilbake depositumet!! Anonym poster: b11a154f80782d77f108f6cdae5cb52e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 @AB #7 Det er riktig at eier har rett til å holde visninger mens TS fortsatt bor der, men han har ingen rett til å kreve at hun skal stå for visningen. Det er hans leilighet, ergo hans problem. Anonym poster: b11a154f80782d77f108f6cdae5cb52e 2
Gjest Doh Skrevet 14. juni 2012 #10 Skrevet 14. juni 2012 Hvis du vil være skikkelig vanskelig holder du visning men advarer alle mot å leie leiligheten siden den er overpriset 4
Blondyp Skrevet 14. juni 2012 #11 Skrevet 14. juni 2012 (endret) Han mener att vi er pliktig til og holde visning ifølge kontrakten.. Men gjorde vi det ikke, skulle han få noen andre til og gjøre det med han sin nøkkel sa han.. Men får vell lese over denne kontrakten tenker jeg. Er det vanlig att leier er pliktig til og ha visning? Og kan han bare gi folk nøkkel for å dra å se selv når vi bor der? Endret 14. juni 2012 av Blondyp
Gjest Armule Skrevet 14. juni 2012 #12 Skrevet 14. juni 2012 Han mener att vi er pliktig til og holde visning ifølge kontrakten.. Men gjorde vi det ikke, skulle han få noen andre til og gjøre det med han sin nøkkel sa han.. Men får vell lese over denne kontrakten tenker jeg. Er det vanlig att leier er pliktig til og ha visning? Og kan han bare gi folk nøkkel for å dra å se selv når vi bor der? Det er ikke vanlig nei, spesielt ikke hvis man bruker slike standardkontrakter som ligger på forbrukerportalen. Og han har overhode ikke rett på å ha nøkkel til boligen overhode. Å gi andre den er virkelig ikke lovlig. 2
Blondyp Skrevet 14. juni 2012 #13 Skrevet 14. juni 2012 Takker for svar Er 2 innganger til leiligheten her, og den 2.nøkkelen til den 2.inngangen her fikk vi aldri, den er det vistnokk naboen oss som har. + att en venn av han her i byen har 1 nøkkel også..
Gjest Armule Skrevet 14. juni 2012 #14 Skrevet 14. juni 2012 Takker for svar Er 2 innganger til leiligheten her, og den 2.nøkkelen til den 2.inngangen her fikk vi aldri, den er det vistnokk naboen oss som har. + att en venn av han her i byen har 1 nøkkel også.. Dette høres veldig dodgy ut. Utleier har ingen rettigheter som sier at han skal ha nøkkel. At dere ikke har nøkkel til alle inngangene er hårreisende! Forferdelig at hvem som helst kan ta seg inn i leiligheten deres. Jeg hadde ikke klart å bo slik. 3
Blondyp Skrevet 14. juni 2012 #15 Skrevet 14. juni 2012 (endret) nei er ikke kjekt å tenk på att det er flere nøkkler og går nei:/ leste igjenom kontrakten nå, og der står det att vi er pliktig til og holde visninger 3 dager i uka fra 12-20.00. og dette: Fornyelse av tapet, veggbelegg, maling og annen istandsetting eller opppussing som følge av forringelse ved slit og elde er leietakers ansvar. Det samme gjelder innvendige dører. Leietaker skal også vedlikeholde og om nødvendig skifte ut låser, nøkler, sikringer, vindusruter, vannklosettskåler med sete, lokk og sisterne, lamper, kraner samt foreta oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Leietaker skal vedlikeholde ledningsnett innenfor leieobjektet (strøm, vann, varme, avløp, luft, TV/radio ect.) og alle installasjoner, utstyr og gjenstander som leieobjektet er forsynt med. Så får vell bare bite i det sure eplet og ta konsekvensene av og ha skrevet under på kontrakten uten og lest den skikkelig.. Gla vi aldri skal på leiemarkedet igjen,for denne husverten har vært ett mareritt fra dag 1.. Sier litt når de andre som eier leilighet i samme bygget håper han ikke får leid ut pga att han er en stor idiot.. gla jeg aldri har møtt fyrn tenker jeg.. Endret 14. juni 2012 av Blondyp
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2012 #16 Skrevet 14. juni 2012 Hadde glatt holdt visninger hvor jeg hadde påpekt feil og mangler ved denne utleieren, samt vist fram kontrakten, og advart mot å leie av ham. Anonym poster: 6196a0988cfa07938c1528dec049170f
Alice123 Skrevet 14. juni 2012 #17 Skrevet 14. juni 2012 (endret) Ta visningen, og snakk så fælt om prisen på leiligheten og hvor forferdelig utleier er, at ikke en kjeft tør å leie der. Nevn alle problemer som er i leiligheten (dørene knirker, vifta på badet skrur seg bare på om du kutter hovedsikringen til hele bygget og venter i tre timer, etc) Det å sørge for at ingen overtar leiligheten direkte etter dere, må vel være god hevn? edit: Og kontrakten! Vis til absolutt alle jævlige punkter mot kontrakten, fortell om alle de kjipe episodene dere har hatt med utleier. Endret 14. juni 2012 av Alice123 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2012 #18 Skrevet 14. juni 2012 Helt ærlig så forstår jeg ikke en pøkk av holdningen din trådstarter. Du har selv valgt å leie denne leiligheten som du griner over prisen på. Du har selv valgt å flytte før oppsigelsestiden er ute, og griner over at du må betale leie hele oppsigelsestiden. Istedenfor å lese hva kontrakten din sier, sitter du her og griner over vanskelig husvert - men det er ikke akkurat sånn at du fremstår som den hyggelige samarbeidspartneren selv. F.eks., istedenfor å være så opptatt av at du ikke vil holde visning, hva med å heller gå inn for det med liv og lyst slik at du får tak i en leieboer som er villig til å betale for den halve måneden du selv helst vil slippe? Og dere er forpliktet til å stille leiligheten til disposisjon for visning i hht husleieloven. Hva er den store og vesentlige forskjellen på å stille leiligheten til disposisjon til visning og holde visningen? Nesten ingen. Det er slett ikke så uvanlig som du vil ha det til at en leietaker holder visning på vegne av husvert. Jeg har opplevd å bli vist en leilighet av en leieboer og jeg har selv holdt visning for en annen husvert. Hva er problemet?
Blondyp Skrevet 14. juni 2012 #19 Skrevet 14. juni 2012 kansje vi får gjøre det ja Trenger ikke og lyge for å si noe negativt om den eller akkurat . Naboen under røyker hasj som lukter i hele huset + musikkstøy, ventilasjon på bad fungerer ikke,så må dusje med åpen dør om du ikke skal få pusteproblemer nesten(knøttlite bad), og att huseier er som han er ja , så har da litt og si:) Tror ikke det hjelper på att leiligheten ligger i 4.etasje med ei lang smal trapp, og du må helt ned i kjellern for og vaske klær eller
Blondyp Skrevet 14. juni 2012 #20 Skrevet 14. juni 2012 Helt ærlig så forstår jeg ikke en pøkk av holdningen din trådstarter. Du har selv valgt å leie denne leiligheten som du griner over prisen på. Du har selv valgt å flytte før oppsigelsestiden er ute, og griner over at du må betale leie hele oppsigelsestiden. Istedenfor å lese hva kontrakten din sier, sitter du her og griner over vanskelig husvert - men det er ikke akkurat sånn at du fremstår som den hyggelige samarbeidspartneren selv. F.eks., istedenfor å være så opptatt av at du ikke vil holde visning, hva med å heller gå inn for det med liv og lyst slik at du får tak i en leieboer som er villig til å betale for den halve måneden du selv helst vil slippe? Og dere er forpliktet til å stille leiligheten til disposisjon for visning i hht husleieloven. Hva er den store og vesentlige forskjellen på å stille leiligheten til disposisjon til visning og holde visningen? Nesten ingen. Det er slett ikke så uvanlig som du vil ha det til at en leietaker holder visning på vegne av husvert. Jeg har opplevd å bli vist en leilighet av en leieboer og jeg har selv holdt visning for en annen husvert. Hva er problemet? Ja vi har selv valgt og leie den til den prisen som var satt da, og var av den grunn att vi ikke hadde annet valg der og da. Men nå har han gått opp 1000 kr mer i leie. Har ikke hatt noe imot og holdt visning i leiligheten om ikke hadde oppført seg sånn som han gjør. Vi har holdt visning på de tidligere leilighetene og, og fått dem utleid . Så lenge huseier er grei så er jo selfølgelig vi grei å!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå