Gå til innhold

angst for å fly

Fremhevede innlegg

Gjest engstelig
Skrevet

Neste uke skal jeg ut å fly, og jeg føler allerede kvalmen i kroppen stige. Tanken på å sitte innelåst i flyet mange meter oppi luften uten muligheter til å komme meg ut når jeg blir redd... :bond:

Dette ødelegger alltid ferien, for jeg gruer meg hele tiden til flyturen. om jeg flyr lengre turer må jeg dope meg helt ned, og jeg skal reise alene neste uke og da kan jeg ikke sitte der helt høy på piller heller.

Magen min velter seg rundt i angst, alle de rare lydene flyet lager, når det er turbulens begynner jeg nesten å gråte, jeg tror hver gang at vi skal falle ned.. det er så ekkelt å sitte i den uendelige angsten i flere timer alene..

Statistikk betyr ingenting for meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :unsure:

Videoannonse
Annonse
Gjest showhoe
Skrevet

Det er ikke bare bare å overkomme en frykt. Det tar tid og tolmodighet. Som du sier så må du enten dope deg ned... eller bare face it.

dersom du ikke beroliges av statistikk heller, så får jeg dessverre ikke betrygget deg :)

Gjest engstelig
Skrevet

Statistikk glemmer jeg helt ut når jeg sitter der på flyet, om det er 0,00000001% sjangs for å styrte så tror jeg alltid at den ene lille prosenten er det flyet jeg sitter på.. jeg skal fly i 4 timer og jeg har med det der teite spillet der du skal fiske fisker med magned på en liten stang, så snurrer dem rundt og du skal fiske dem opp.. det holder meg litt opptatt og folk rundt meg får noe og le av men jaja :sjenert:

Mannen sitt største ønske er å reise til new zealand...jeg bare :scorpis:

Gjest Gjest
Skrevet

Du rekker det kanskje ikke til den første reisen, men har du tenkt på flyskrekkurs?

Alternativt må man rett og slett vurdere ferieturer til steder man ikke trenger å fly.

Skrevet

Jeg fikk bukt med kraftig flyskrekk ved hjelp av tankefeltterapi/hypnoterapi (teraputen brukte begge deler). 2 behandlinger og jeg satte meg på flyet til California. Litt sent å gjøre dette nå siden du drar snart, men greit å ha i tankene til senere. Det som også hjelper meg, er å gi slipp på det som er utenfor min kontroll, og ha tillit.

Skrevet

Her er noen ting som hjalp meg da jeg skulle fly (Har også flyskrekk) :) For det første:

1. Flyet har enten to eller fire motorer. Det skal MYE til om bare EN motor blir ødelagt, da kan du tenke deg hvor liiiiiten sjans for at begge blir ødelagte.

2. Flyet kan fly med bare en motor om det sjer.. Som sagt; liten sjans.

3. Om flyet styrter kan det seile i 20 mil før det treffer bakken.

4. Flere folk blir drept av esler i året enn fly styrt.. Hehe :D

Det går fint! Tenk på alt dette og du kommer ikke til å styrte - Kan jeg love deg! Bare tenk at det er så veldig veldig veldig liten sjans for at EN motor går.. Og flyet klarer å fly med en ;)

Lykke til!

Skrevet

En ting til:

Om en gutt som blir født og skal bo på et fly.. Og da kan han leve til han er 70 år før det styrter ;) Da kan du tenke hvor liten sjans det er.

Gjest engstelig
Skrevet

Ja men flystyrt SKJER jo i sjeldne tilfeller, skjedde nettopp en i nigeria, hvorfor kan det ikke skje her da? air france styrtet, hvorfor kan da ikke mitt fly styrte? det KAN styrte, selv om sjangsene er uhyggelig små, MEN det er alikevell en sjangse, og det er den sjangsen jeg er livende redd for :tristbla:

Skrevet

Ja men flystyrt SKJER jo i sjeldne tilfeller, skjedde nettopp en i nigeria, hvorfor kan det ikke skje her da? air france styrtet, hvorfor kan da ikke mitt fly styrte? det KAN styrte, selv om sjangsene er uhyggelig små, MEN det er alikevell en sjangse, og det er den sjangsen jeg er livende redd for :tristbla:

Hvis du tenker på hvor mange fly som faktisk letter/lander daglig, så er sjansen for flystyrt svært svært liten. Sjansen for at du blir kvestet i en bilullykke eller togulykke er mange ganger større. Det dreier sg ikke om statistikk, men frykten for noe som er så utenfor vår kontroll, og følelsen av å ikke ha kontroll blir større fordi vi befinner oss i lufta.

Snu tankegangen din. Hvorfor i all verden skulle nettopp ditt fly styrte?

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til legen og få tak i Valium. Dette hjalp meg! Var døsig under hele flyturen og hadde ikke lenger bekymringer og stress-anfall om hva som kunne skje osv.

Lykke til, og kos deg! :)

Anonym poster: 1f1ac6be949b8cd4b9da4f0b6faf45c9

Gjest Rosaleen
Skrevet

Du må bare leve i nuet. Når du setter deg opp i flyet, er det uansett ingenting du kan gjøre fra eller til. Det er ingen som liker å fly.

Gjest Gjest
Skrevet

Har det presist som deg, flyr innenlands gjer eg men dog med 180 i puls... Skal på min første sydentur no og har vært hos legen allerede å fått valium.. Forstår din redsel. Statistikker hjelper lite når man er redd...desverre.

Skrevet

Jeg har flyskrekk! Det hele dreier seg om mangel på kontroll, men liker ikke heiser eller høyder heller. Etter mange år og MANGE flyturer har jeg fått en rutine som hjelper meg veldig.

For det første tar jeg sobril. Brukte valium før, men med den følte jeg meg full. Jeg synes sobril virker mer avslappende men at jeg samtidig har mer kontroll over meg selv.

Jeg er ALLTID ute i god tid på flyplassen. Nå er det lettingen jeg synes er verst.. og da løser jeg rett og slett med sudoku... gjør en forferdelig jobb, men det gjør at jeg må fokusere på noe helt annet enn at jeg er redd... Ved turbulens, eller at flyet går opp og ned setter jeg fingrene i ørene.. det gjør at det ikke kribler i magen! Jeg sitter også så langt frem som mulig for å slippe lyder og ved midtgangen for å slippe å føle meg inneklemt!

Men det som gjorde at jeg klarte å slappe av er dette kurset her... i begynnelsen leste jeg dette kvelden før jeg skulle fly... det er rett og slett fakta og informasjon om fly og lyder... når man da hører noen lyder kan man tenke at ja nå skjer dette, eller når det er turbulens så vet man hvordan flyet jobber!!

http://www.fearofflyinghelp.com/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...