Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Hei jeg er en 17 år gammel jente som sliter veldig med hodepine.

Jeg tror det selv er migrene jeg sliter med men er ikek sikker.

Skal dra til legen i morgen , men hvis det er noen der ute som ser dette og har migrene vil jeg gjerne at de skal svare på det.

Jeg kan ofte ha hodepine 1-2 dager i strekk men også bare noen få timer.

Hvis jeg har hodepine og tar smertestillende hjelper det nesten aldri.

Hvis jeg får hodepine og må legge meg litt ned, slapper jeg best av hvis jeg har hånden foran øynene sånn at det blir mørt selvom det er lyst i rommet.

Jeg kan plutselig bare få hodepine hvis jeg sitter på skolen eller hjemme.

Har slitt med sånn hodepine i over 1 år. Men fast legen min sier at det ikke er det.

Håper noen der ute har svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest wahaj
Skrevet

Har du sjekket synet ditt?

Intensiteten på hodepina?

Gjest Anonym
Skrevet

Har du sjekket synet ditt?

Intensiteten på hodepina?

Ja jeg har skjekket synet mitt og det er ikke noe gærent med det.

Intensiteten på hodepinen er veldig intens. Jeg får skikkelig vondt når jeg først får hodepine

Skrevet

Når jeg har migrene tror jeg at "nå dør jeg". Synet mitt forsvinner, følelsen forsvinner i fingre, tær, nese, tunge.. Ingenting hjelper, men å få kastet opp og sove har en liten virkning. Det er så vondt at jeg vrir meg i smerter og gråter.

For å få stadfestet migrene må du ta mange kontroller av hodet for å utelukke andre ting. Jeg har tatt ulike rønkten og målt spenningsnivå i hjernen bl.a.

Smertestillende, selv de som er for migrene har ingen effekt. De som er for migrene kan forkorte anfallet noe, men de fjerner ikke anfallet eller smerten.

Jeg merker GOD forskjell på migrene og bare hodepine.

Gjest Anonym
Skrevet

Når jeg har migrene tror jeg at "nå dør jeg". Synet mitt forsvinner, følelsen forsvinner i fingre, tær, nese, tunge.. Ingenting hjelper, men å få kastet opp og sove har en liten virkning. Det er så vondt at jeg vrir meg i smerter og gråter.

For å få stadfestet migrene må du ta mange kontroller av hodet for å utelukke andre ting. Jeg har tatt ulike rønkten og målt spenningsnivå i hjernen bl.a.

Smertestillende, selv de som er for migrene har ingen effekt. De som er for migrene kan forkorte anfallet noe, men de fjerner ikke anfallet eller smerten.

Men tror du jeg har det?? Det er det som er spørsmålet.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Er ikke nødvendig å ta mange prøver for og få bekreftet at man har migrene.

Og det finnes mange som har god virkning av migrenemedisin. Kan virke slik at migrenen og smerten slipper taket.

Er viktig å huske på at ikke alle har like kraftige anfall.

Skrevet

Er ikke nødvendig å ta mange prøver for og få bekreftet at man har migrene.

Og det finnes mange som har god virkning av migrenemedisin. Kan virke slik at migrenen og smerten slipper taket.

Er viktig å huske på at ikke alle har like kraftige anfall.

Jo, det er mange prøver som skal tas for å utelukke andre ting..

Gjest GetOverIt
Skrevet

Javel, jeg vet om flere som ikke måtte det.

Skrevet

Men tror du jeg har det?? Det er det som er spørsmålet.

Om du har migrene eller ikke er det kun legen som kan svare deg på. Det kan tyde på at det er det, men det behøver ikke være det for det. Derfor blir det helt umulig for folk her å gi det noe ordentlig svar.

Jeg har har migrene men har aldri tatt noen tester. Jeg fortalte legen hvordan jeg hadde det og at smertestillende ikke hjalp, da fikk jeg resept på migrenemedisiner. Legen sa at hvis de hjalp, hadde jeg migrene.

Mine smerter er ikke så ille som mange andre sine, men de er ille nok for det ;) Hos meg starter det gjerne med at jeg ser lynglimt, da klarer jeg hverken å se på tv eller data. Etter hvert får jeg smerter i tinningen, på den ene siden. Jeg må ta medisiner så fort jeg kjenner smerter for ellers så varer de i mange timer, gjerne en hel dag. Før jeg begynte med medisiner varte de som regel i 3 dager.

Jeg blir veldig følsom for lys og lyd. Hos meg går det veldig opp og ned hvor ofte jeg får anfall, noen ganger kan det gå flere uker mellom hver gang, andre ganger har jeg det flere ganger i uken.

Skrevet

Det er iallefall vanlig at man blir sjekket for andre tilstander som kan gi symptomer som likner migrene. Vet om flere som har måttet dette, inkludert meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye migrene da jeg var 16-17 år, og mye av det var utvilsomt stressrelatert. Klarte ikke å se på skjermer av noe slag (det bare "flimret"), måtte skru av alt lys, orket ikke høre en eneste lyd, og det kjentes ut som om hodet skulle eksplodere hvert øyeblikk. Men jeg merket også at etter at jeg sluttet med de hersens p-pillene har jeg nesten ikke hatt noe migrene i det hele tatt, selv ikke nå i eksamensperioden.

Tror det varierer fra person til person hvordan migrenen oppstår og hvilke effekter den har på den enkelte, jeg kjenner f.eks. noen med migrene som får "anfall" ganske plutselig, og blir helt slått ut et par dager i strekk, mens min migrene bygger seg mer opp over tid (og er dermed mer forutsigbar).

Håper du finner ut av det! :klemmer:

Anonym poster: af49f04f69374914547bed319a1fbbd4

Skrevet

Når jeg har migreneanfall MÅ jeg legge meg i et helt mørkt og stille rom, gjerne med en kald klut på panna. Det kan ta et døgn før jeg blir bra, men etter at jeg fikk Brexidol utskrevet av legen går det fortere over. Men ingen piller kan ta det uten å kombinere det med hvile/søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også migrene men jeg dør ikke av det, som alle andre her sier.

Jeg kan få det på jobb, hjemme, når som helst. hvis jeg sover 30 min lenger enn vanlig, under mensen, og under veldig stress. Jeg har brukt blodtrykksdempende hver dag for å forebygge men synes ikke det hjalp. Den eneste medisinen som fungerer for meg er migrenemedisin som heter Relpax, men det betyr ikke at det fungerer for deg. Jeg har også forsøkt alle de andre merkene uten stor suksess, men heldigvis fungerer denne.

Jeg har ikke tatt noen tester, jeg har sjekket synet og det er perfekt visstnok.

1-2 ganger i året får jeg det så ille at jeg i ren desperasjon kan banke hodet i veggen. Da lurer jeg på om jeg har blitt gal. Vanligvis, når jeg er på jobb og får det, så går jeg på toalettet....tar en pille...sitter og venter i ro og stillhet i 10-15 minutter før pillen hjelper. Eneste er at jeg blir litt daff i et par timer etterpå.

Det som er veldig distinktivt med migrene er at man som oftest kun har smerten over eller rundt et øye. NORMALT SETT får man det også kun alltid på en side. jeg er enig at diagnosen misbrukes, "å herregud dette får jeg migrene av". Folk med migrene hadde aldri sagt dette. Det er ikke bare av egen erfaring, men også i dokumentasjon. Hvis man tar paracet og det fjerner smerten så er det ikke migrene. Migrene har med utvidelse av blodårene å gjøre, og derfor kan kun ekte migrenemedisin hjelpe for smerten, fordi det gjør at blodårene stiller seg tilbake i normal tilstand igjen og smerten opphører.

Mange som har migrene ønsker å ha en spesiell diagnose og at nei, du har nok ikke migrene da må du teste slik og slik. Sånn er det ikke.. MEN hodepine er så mye. Veldig mye. Det kan være clusterhodepine også. Hvis legen din ikke engang vil gå videre med dette, hvordan skal det bli på jobb for deg? Be ham bare gi deg 1 pakke piller slik at du kan se om det hjelper ved neste anfall. Hvis det fjerner hodepinen vet du jo...

Anonym poster: 11066a33e2a83c63bc9233dc2abd3946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...