AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Hvordan skal et vanlig bord dekkes opp i følge gamle normer / det som er ansett som riktig og mest "sivilisert". Kniv på høyre side av asjetten. Gaffel på venstre side av asjetten. Glass på høyre side av asjetten. Skje? Serviett? Hva er det som ansees som rett måte å holde bestikket på? I hvilken hånd skal man holde kniven for eksempel? Noen som vet hva som er riktig oppsett?
Sunshower Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Google er min venn http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=42
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Hva er den mest korrekte / dannede måten å holde bestikket på? Gaffelen i venstre hånd, og kniven i høyre hånd? Hva med skjeen, skal den holdes i venstre eller høyre hånd? Og til slutt, hva med glasset? Skal glasset holdes i venstre eller høyre hånd når man drikker? Jeg vil bare lære den korrekte måten, hehe.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Hva er den mest korrekte / dannede måten å holde bestikket på? Gaffelen i venstre hånd, og kniven i høyre hånd? Hva med skjeen, skal den holdes i venstre eller høyre hånd? Og til slutt, hva med glasset? Skal glasset holdes i venstre eller høyre hånd når man drikker? Jeg vil bare lære den korrekte måten, hehe. Tror du kan holde med hva du vil. Men tror normen for kvin og gaffel er kniv i høyre og gaffel i venstre. Er du forresten venstrehendt? For mange venstrehendte bytter kniv og gaffel. Jeg selv spiser med gaffel/skje i venstre hånd om jeg ikke må bruke kniv eller noe annet rett og slett fordi jeg er sånn..
hermoine Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 (endret) bordet er dekt så det skal være enkelt å spise. ikke verre enn det. Bestikket for forretten er plassert ytterst, også går det innover til hovedretten. Gaffel på venstre og kniv på høyre ja. Skje skal ligge over tallerkenen med skaftet mot høyre. Glasset over kniven. Vannglass ytterst til høyre, så hvitvin (som pleier å være til forett) til venstre for vannglasset. Og rødvinsglass til venstre for det igjen. Men man kan gjerne sette de i en "ring" så det ser litt penere ut. servietten kan du sette som du vil egentlig. men om du skal brette den og ha den på tallerkenen eller i glasset må den "stygge" siden (altså der enden av servietten er... hvis du skjønner) vende inn mot bordet og vekk fra inngangen. men, selvfølgelig, du gjør det jo akkurat som du vil. Men dette er den formelle måten å gjøre det på! Endret 12. juni 2012 av hermoine
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Jeg regner med at det "formelle" er å bruke høyre hånd når man skal drikke fra glasset? Jeg bruker vanligvis å ha kniven i venstre hånd, men hvis den korrekte måten er å ha gaffelen i høyre hånden, så skal jeg vende meg til det.
^me^ Skrevet 13. juni 2012 #9 Skrevet 13. juni 2012 (endret) den siden glasset står på skal du bruke til å drikke med. hvis du skal være skikkelig fin på det lar du lillefingeren stikke ut når du drikker andre gamle bordmanerer er å ikke ha albuene/armene på bordet når du spiser. Endret 13. juni 2012 av ^me^
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå