AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Hei. Jeg har aldri vært hos legen før for å sjekke meg for kjønnssykdommer, for jeg har kun hatt en partner. Det er kanskje veldig dumt av meg å ikke ha gjort det, så da gjør jeg det nå. Men jeg vet ikke hvor jeg skal dra eller hvordan det foregår? Jeg vil gjerne sjekke meg for alle sykdommer, hvis det er mulig. Ringer jeg fastlegen eller må jeg kontakte en gynekolog? Og er det noen som kan forklare meg litt hvordan det foregår? Er det blodprøver, urinprøver, må jeg kle av meg osv. ? Føler meg dum som ikke kan noe om det, så beklager for rare spørsmål..
Gjest wahaj Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Jeg bruker fastlegen, han tar gu, og da er det undersøkelse av underlivet, og prøver derifra. Aner ikke om man også må ta urinprøve, men kan hende.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Du kan ringe fastlegen din. Noen sykdommer kan sjekkes ved urinprøver, andre må man ta prøver fra skjeden/livmorhalsen. HIV test er blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Sist jeg var hos fastlegen fikk jeg testa meg for diverse. Tok urinprøve og blodprøve, i tillegg til en prøve fra skjeden. Den tok jeg selv sammen urinprøven. Det er altså ikke nødvendig å kle av seg eller gjennomføre en gynekologisk undersøkelse, med mindre du ønsker det... Anonym poster: a4e898c5daaf9705a75f9643c2a129e9
Gjest Spils Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Det kommer veldig ann på hvilke sykdommer du skal teste deg for. HIV, Hepatit, syfilis o.l. testes med blodprøver. Gonorè, herpes og klamydia kan tas ved en underlivsundersøkelse (penselprøve i skjede/urinrør) Klamydia (og Gonorè tror jeg) kan tas ved en vanlig urinprøve Du kan teste deg hos fastlegen, private legekontor, eller på helsestasjonen for ungdom om du er i den alderen Endret 12. juni 2012 av Spils
Kattakitty Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Hei, jeg har heller ikke tatt test på dette. Jeg har også bare hatt en partner, og jeg endrer ikke på det. Han har sjekka seg så, å han har ikke kjønssykdommer. Men da jeg spurte hvordan man sjekka. Så var det noen som sa: Du må ringe fastlegen. Så må du ta av deg klærne, det vil si man må være naken.. Så tar de å setter inn en sånn greije som lager litt åpning. Så tar de en qutips og "skraper". Dette er for å få tatt prøver, kan også hende man må ta urinprøver i tilegg. Jeg tørr ikke en gang å ringe fastlegen min for å spørre om det, han er jo mann. Å jeg er jente... SÅ PINELIG... Hvordan skal jeg få sjekket det da ? Endret 18. juni 2012 av Kattakitty
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå