Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tidssone
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å finne informasjon om dette middelet?

Synes det er vanskelig å finne fram i jungelen på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Wikipedia er jo en fin plass å begynne. ;) Stevia har 40% av søtningsmarkedet (inkludert sukker) i Japan! 40%!
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Stevia er en plante som er søtere enn sukker. Steviapulver er framstilt av tørre blader fra planten, og påvirker ikke blodsukkeret. Det er tilnærmet ingen kalorier i stevia.

Det er ingenting farlig med stevia, men for et par år siden var det noen som TRODDE det kunne være farlig for menns sædproduksjon, men dette ble fort trukket tilbake, fordi man måtte spise abnormt store mengder stevia (flere kilo om dagen ellernosånt)

Det er egentlig ikke så vanskelig å "finne frem i jungelen", de fleste store norske aviser har skrevet artikler om stevia, det er et greit sted å begynne. Dessuten er det sikkert en million tråder på lavkarbo.no om det? :)

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg fant en ok side via næringsmiddeltilsynet.

Takk for hjelp!

• 2 uker senere...
Skrevet

Korleis smakar stevia, eigentleg? Eg skulle gjerne hatt eit alternativ til sukker, sidan eg elskar alt søtt, men synest ofte søtning gjev "feil" smak (til dømes Sukrin) eller svært oppblåst mage. Etter det eg har lese, verkar det som stevia er betre, er det nokon som har synspunkt?

Gjest _Blomsten_
Skrevet

Korleis smakar stevia, eigentleg? Eg skulle gjerne hatt eit alternativ til sukker, sidan eg elskar alt søtt, men synest ofte søtning gjev "feil" smak (til dømes Sukrin) eller svært oppblåst mage. Etter det eg har lese, verkar det som stevia er betre, er det nokon som har synspunkt?

Søtt og litt lakrisaktig. Men søtsmaken er litt "tom" i likhet med en del kunstige søtstoffer. Synes stevia smaker utrolig godt i te, men i mange matvarer er sukrin bedre. Noen ganger blander jeg stevia og sukrin for å slippe å bruke så store mengder sukrin.

Skrevet (endret)

Honning er også naturlig. Men det er likevel ett udmerket stoff for å lage hull i tennene. Det er vel faktisk enda mer egnet enn vanlig sukker.

Naturlig er i mange (alle?) tilfeller synonymt med nyttestoff + urenheter.

Virker som mange har en oppfatning av at noe som er "kjemisk", automatisk er giftig i varierende grad. I realiteten er det ofte stikk motsatt, man har kvittet seg med diverse urenheter, som kan ha en utilsiktet og ukjent virkning.

Folk skjønner at drikkevann fra nærmeste søledam er mindre gunstig, enn vann filtrert for eksempel gjennom ett kullfilter. Men er det noe "kjemisk noe" i maten, er det plutselig dritfarlig. :sukk:

Slettet sitat fra slettet innlegg, Kosemose, mod

Endret av Kosemose
  • Liker 3
Skrevet

Stevia har en litt bitter ettersmak. Synes den er grei i kaffe, bakverk og desserter som skal ha et snev av bitterhet (inneholder sitronskall f.eks.)

Det er ikke godt på grøt, sammen med kanel.

Er ikke verdens største investering, så prøv, da vel?

Skrevet

Honning er også naturlig. Men det er likevel ett udmerket stoff for å lage hull i tennene. Det er vel faktisk enda mer egnet enn vanlig sukker.

Naturlig er i mange (alle?) tilfeller synonymt med nyttestoff + urenheter.

Virker som mange har en oppfatning av at noe som er "kjemisk", automatisk er giftig i varierende grad. I realiteten er det ofte stikk motsatt, man har kvittet seg med diverse urenheter, som kan ha en utilsiktet og ukjent virkning.

Folk skjønner at drikkevann fra nærmeste søledam er mindre gunstig, enn vann filtrert for eksempel gjennom ett kullfilter. Men er det noe "kjemisk noe" i maten, er det plutselig dritfarlig. :sukk:

OK, så er raffinert sukker helsekost. Skjønner. :duskedame:

Skrevet

Ser du har fått svar på hvorvidt det er farlig eller ikke, så da kommer jeg bare med min subjektive mening om at stevia er genialt :) Sukrin og. Har alltid begge produktene på kjøkkenet ettersom de utfyller hver sin rolle i matlagingen. Stevia er godt i f.eks. te og smoothie, mens sukrin som regel er bedre til baking eller til å ha på grøten.

Bruker aldri sukker lenger. Får så klart i meg sukker fra ferdigprodukter da, som f.eks. godteri eller om jeg bestiler dessert når jeg spiser ute, men det blir veldig lite alt i alt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kjøper man stevia?

Anonym poster: a1c21666783948bf577352e6fee0fd59

Skrevet

Synes hverken stevia eller erythritol er noe særlig som strøsukker, og heller ikke om man skal bake kaker med store mengder sukker. Man kan alltids bytte ut en del av det vanlige sukkeret med en erstatning, det fungerer fint.

...men virkelig, ingenting smaker like godt som sukker.

• Liker 3
Skrevet

Synes hverken stevia eller erythritol er noe særlig som strøsukker, og heller ikke om man skal bake kaker med store mengder sukker. Man kan alltids bytte ut en del av det vanlige sukkeret med en erstatning, det fungerer fint.

Det er jeg dessverre delvis enig i. Ingenting slår ekte sukker. Men stevia og sukrin er for meg gode nok erstatninger til at jeg bytter bort litt smak mot sunnere mat. Hadde alt vært like sunt/usunt hadde jeg glatt valgt sukker hver gang.

Skrev forresten delvis ettersom jeg synes sukrin er supert som strøsukker på f.eks. grøt, og jeg har fått til å lage god sjokoladekake med kun sukrin. Smaker så klart litt annerledes, da. Men alle som smakte den likte den.

Skrevet

Hvor kjøper man stevia?

Anonym poster: a1c21666783948bf577352e6fee0fd59

Hvis du vil bestille på nett så er www.iherb.com en bra plass :)

Skrevet

Vel, det er en vaklende sannhet.

Jeg har tro på å bruke naturlige produkter, og utelukker aspartam og liknende.

Da sitter jeg igjen med, i prioritert rekkefølge: stevia, honning, lønnesirup, uraffinert sukker, sukker.

Nå har jeg ikke et hysterisk forhold til raffinade, men har fått med meg den økte helserisiko det kan medføre i en viss mengde. Derfor finner jeg det fornuftig å velge det bort der jeg kan. Men har det fortsatt på grøten.

Sukkerposen i kjøkkenskapet er halvfull. Den har stått der i snart to år. Den forrige kasta jeg, også halvfull, fordi den hadde stått så lenge at jeg følte den var nedstøvet og uappetittlig.

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet (endret)

Jeg synes sukrin smaker litt kunstig når den ikke er rørt utt i noe, så på grøt bruker jeg heller palmesukker. Det smaker veldig godt :)

Endret av _Blomsten_
Skrevet

Tråd ryddet for personhets

Kosemose, mod

Skrevet

Jeg synes sukrin smaker litt kunstig når den ikke er rørt utt i noe, så på grøt bruker jeg heller palmesukker. Det smaker veldig godt :)

Hva er palmesukker? Jeg vet jeg kan google, men føler jeg får lite ut av å google når det eneste jeg får opp er nettbutikker som selger det osv. ;)

Jeg syns ofte sukrin kan få en litt "kald" smak i store mengder, så jeg foretrekker stevia til enkelte ting, f.eks når jeg lager is. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at Stevia har vært ulovlig i Norge (noe som heldigvis blir opphevet nå, hurra!) var en studie gjort på rotter som viste at det kunne ha negativ effekt på de mannlige rottenes forplantnignsevne. Dessverre gjorde man ikke gode nok undersøkelser på rotter kontra mennesker. Det viser seg at overført til mennesker må menn innta over 32 KG DAGLIG for at det skal ha negativ effekt... Så du kan nok trygt ta deg en t-skje på grøten ;)

For mye stevia smaker bittert. For mye sukrin smaker kaldt. Blanding av stevia og sukrin = gull. Litt vanlig sukker må dog til for å få bollene til å heve ordentlig.

Anonym poster: d45992695b9a24e1ef01d8434a519acd

• Liker 1
Gjest _Blomsten_
Skrevet

Hva er palmesukker? Jeg vet jeg kan google, men føler jeg får lite ut av å google når det eneste jeg får opp er nettbutikker som selger det osv. ;)

Jeg syns ofte sukrin kan få en litt "kald" smak i store mengder, så jeg foretrekker stevia til enkelte ting, f.eks når jeg lager is. ;)

Palmesukker er det samme som kokkosblomstsukker. Det er uraffinert og inneholder en rekke næringstoffer. Lavere GI enn sukker, men ikke kalorifritt som sukrin og stevia, så bør brukes med måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...