AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #1 Skrevet 12. juni 2012 Sitter nå hjemme med ett "sykt barn" som ikke finnes syk... I helgen hadde barnet litt løs mage, men ikke noe voldsomt. Ingen andre har merket noe heller, så vi sendte henne i bhg i går. Før lunch ble jeg ringt og fikk beskjed om å komme å hente henne med en gang, for da hadde hun hatt 2 løse bleier og var litt sår i stumpen... Når vi gikk, fikk jeg beskjed om at hun ikke får komme tilbake før etter 48 timer minst, altså til torsdag. Jeg mener detter er totalt idioti, og sløsing med sykt-barn dager. Hun fikkes ikke syk, spiser og drikker bra og kjeder livet av seg hjemme med meg i regnet. Er der virkelig nødvendig å holde de hjemme i flere dager når de bare er løs i magen????
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #2 Skrevet 12. juni 2012 Barnehager er hysteriske på diaré, kvalme og oppkast. Med god grunn. Akkurat det eksempelet du sier her har jeg vært borti selv flere ganger og det blir håpløst. For barnet er ikke sykt, men avføringen er ikke helt fast. Men ta disse 48 timene denne gangen og snakk med barnehagen om det skjer flere ganger, kanskje hun har spist noe hun ikke har tålt? 6
Mafalda Skrevet 12. juni 2012 #3 Skrevet 12. juni 2012 Jeg har av og til tatt meg små friheter mer "feber"-regelen, når jeg ser og vet at barnet er friskt nok (gjerne i etterkant av sykdom, inkubasjonstid godt og vel forbi). For at reglene er ganske stivbeinte, er ikke til å komme forbi. Men når det gjelder omgangssyke/oppkast/diare vet jeg at dette til tider har store, smittsomme utbrudd, og jeg har lite lyst til å være den forelderen som setter i gang en slik runde jeg tenker også at ved å alltid følge reglene når jeg har mulighet til det, opparbeider meg litt goodwill til den dagen det virkelig er krise og jeg er nødt til å jukse litt, eller ikke kan løpe midt i et møte. Enig med AB over om at du kan ta det opp dersom det skjer flere ganger og det begynner å minke med sykedagene, eller dersom barnet ditt viser seg å være spesielt utsatt. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #4 Skrevet 12. juni 2012 Klart det er lov! Vi har det samme på vår jobb blandt de ansatte, ingen kan komme tilbake før etter 48 timer hvis de har hatt oppkast/og eller diare/løs mage. Syns det er helt greit, du vet ikke hva som er i emning, og fordi om ditt barn ikke er det sykeste betyr ikke det at hun ikke kan smitte andre til å bli mye mer dårlig. 3
Gjest Annaires Skrevet 12. juni 2012 #5 Skrevet 12. juni 2012 Selvfølgelig overdriver de ikke. Diaré er veldig smittsomt. Det er foreldre som deg, som ikke tar 48-timers regelen alvorlig, som gjør at oppkast/diaré blir et stort problem, og som gjør at slike "perioder" i bhg pågår i månedsvis. 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #6 Skrevet 12. juni 2012 Spørs hva du mener med "litt løs mage". Hvis avføringen faktisk er bare litt løs og ikke flytende, så synes jeg barnehagen overdriver ja. Mine får lett løs mage når de spiser mye frukt og bær eller spiser dårlig, helt typisk når det er varmt og sommer f.eks. Reaksjoner på mat er jo ikke smittsomt og jeg vet jo hva ungene har spist og ser godt om løs mage skyldes mat eller det kan være sykdom. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Jeg synes det høres ut som om barnehagen overdriver kraftig, det er jo forskjell på litt løs mage, som noen hver har innimellom, og ordentlig diare. En venninne av meg har et barn som generelt har løs mage, h*n er frisk som en fisk, men har rett og slett litt løsere avføring enn de fleste. Hun har hatt store problemer med å få barnehagen til å skjønne dette. Er barnet sykt, og har tydeligere tegn på diare enn et par løse bleier er det selvsagt noe helt annet, og da mener jeg man bør være nøye på 48-timersregelen. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Man må jo bruke skjønn. Hvis oppkast/diaré skyldes noe barnet har spist, er det ikke smittsomt. Barn har ofte løs avføring, så man kan ikke bare se på konsistens, men må også vurdere hyppigheten. Ti bæsjebleier på en dag er jo opplagt diaré, mens to bleier til vanlig tid, med litt løs konsistens, like opplagt ikke er det. 4
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 Jeg er ikke uenig i at man må se an barnet og vurdere om det kan være noe annet enn omgangssyke. Sentrale helsemyndigheter og folkehelsa er egentlig ganske tydelige på dette: de sier at noen barn generelt er løsere i magen enn andre, og at foreldrene her må kunne avgjøre om barnet har normal avføring. (48-timersregelen gjelder fra barnet er symptomfritt etter "akutte diaretilstander".) Samtidig kan jeg også godt forstå at de sier fra når barnet har hatt to løse bæsjebleier allerede før lunsj. Regner med de kjenner barnet såpass godt i barnehagen også, at de vet litt om hva som er vanlig frekvens og konsistens for hvert enkelt barn. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 TS Ser det er litt forskjellige svar her. Jeg vil understreke at når det gjelder oppkast/omganssyke er jeg nøye med 48 timers regelen!! Men når hun har hatt litt løs mage som i 2-3 bleier om dagen hele helgen, ville jeg anta at andre symptomer på omganssyke ville ha dukket opp om det var det, evt. at flere i familien hadde blitt syke. Jeg tror hun bare har spist noe "rart" og bhg la i grunn mest vekt på at hun var sår i stumpen, men det er vel ikke god nok grunn til ikke å være i bhg?? De har vann og sinksalve der også. Og nei, det er ikke først gangen de sender henne hjem "uten grunn" Jeg synes de burde vurdere almentilstanden litt nøyere. De sa jo også når jeg hentet henne i går at "hun virker jo ikke syk" Var vel bare max uflaks at begge bleiene kom i bhg.
Gjest Gjesten Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 Sitter nå hjemme med ett "sykt barn" som ikke finnes syk...I helgen hadde barnet litt løs mage, men ikke noe voldsomt. Ingen andre har merket noe heller, så vi sendte henne i bhg i går.Før lunch ble jeg ringt og fikk beskjed om å komme å hente henne med en gang, for da hadde hun hatt 2 løse bleier og var litt sår i stumpen...Når vi gikk, fikk jeg beskjed om at hun ikke får komme tilbake før etter 48 timer minst, altså til torsdag.Jeg mener detter er totalt idioti, og sløsing med sykt-barn dager.Hun fikkes ikke syk, spiser og drikker bra og kjeder livet av seg hjemme med meg i regnet.Er der virkelig nødvendig å holde de hjemme i flere dager når de bare er løs i magen???? Hun fikkes ikke syk, spiser og drikker bra og kjeder livet av seg hjemme med meg i regnet. Må si at jeg reagerer mer på at du ikke kan være sammen med din egen unge i 48 timer uten at dere kjeder seg i hel. Hvorfor ikke nytte anledningen med å kose dere sammen og skape noen rolige og gode dager for den lille, i steden for å irritere deg? 6
Harlekin Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 Selvfølgelig overdriver de ikke. Diaré er veldig smittsomt. Det er foreldre som deg, som ikke tar 48-timers regelen alvorlig, som gjør at oppkast/diaré blir et stort problem, og som gjør at slike "perioder" i bhg pågår i månedsvis. Men dette høres ikke ut som diaré. Det er forskjell på løs mage, som alle voksne og barn kan få innimellom, og diaré. Så jeg synes barnehagen overdriver her. 3
Silfen Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Jeg tenker som så at om et barn innimellom har løs mage, så er det greit å sende i bhg. Men slik jeg forstår TS så pleier ikke dette barnet å ha løs mage. Ergo kan man ikke si om dette er en tilfeldighet eller ikke. Ja, foreldre kjenner sitt barn best, men det er rett og slett umulig å si noe om smittsomheten ved et enkelt tilfelle. Eksempel; en venninnes barn kastet opp ved flere anledninger. De første 3-4 gangene ble barnet holdt hjemme. Deretter ble det sendt i barnehagen. Fordi man da visste at oppkastet ikke kom av noe smittsomt. Det ble etter hvert funnet ut at det var et eller annet med lukkemuskelen eller noe, om jeg husker korrekt. Så der visste foreldrene av erfaring at oppkast ikke nødvendigvis var sykdom. Her har ikke TS den samme erfaringen.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Slettet innlegg. Mvh Sulosi. TS Takk for en konstruktiv tilbakemelding... De fleste barn har det mye morsommere i bhg sammen med andre barn er hjemme med en sliten gravid mamma! Og jeg skrev vel ingen ting om at vi ikke skulle finne på noe koselig?? Jeg har ikke problemer med å være hjemme med henne, men dette fikk store konsekvenser for jobben min, som jeg ser på unødvendige. Har bestemt meg for å sende henne i bhg i morgen uansett, har ikke vært noe tegn til løs mage i dag. Endret 12. juni 2012 av Sulosi
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 Med omgangsyke/diare følger det som regel en del andre symptomer også. Vondt i magen, feber, hodepine, magekramper, sliten/slapphet osv. Hvis et barn bare har løs mage ville jeg regnet med at det er en annen grunn enn virus/bakterie infeksjon. Mine barn har løs mage innimellom, spesielt om det er noe de gleder seg eller gruer seg til, om vi har stresset mye, om de sover dårlig, om de har kranglet med vennen sin, om det er veldig varmt, hvis de har spist for lite, om de har drukken for mye/lite eller om de har fått i seg for mye melkeprodukter. Dette er ikke sykdom, og det kunne ikke falt meg inn å holde dem hjemme pga dette. Det er helt vanlig for barn og ha variasjoner i avføringskonsistensen. Når det kommer til sår stump kan vel dette like godt behandles i barnehagen som hjemme, med mindre barnet har mye smerter eller åpene sår. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #16 Skrevet 12. juni 2012 Vi er også litt oppgitt over dette i vår datters barnehage. Jenta vår har aldri noensinne kastet opp eller hatt omgangssyken, Men flere ganger har vi måttet ta fri to arbeidsdager pga at hun hadde hatt løs avføring. Pga treg mage får hun laktulose ganske regelmessig, og også andre ting for å hjelpe på magen. Av og til kan dette resultere i spesiell konsistens på avføringa. Da blir hun sendt hjem, og vi må hjem fra jobb. Så er vi hjemme i to arbeidsdager med et helt friskt barn... Føles ganske unødvendig.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 Er det noe barnehageansatte har trening i så er det å se forskjell på diaremage og "bare" løs mage. Så hør på barnehagen og hold ungen hjemme i 48 timer, TS.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 Hvis du mener dette er normalt for ditt barn, så går du til legen- tar prøve av avføringen av barnet og får stadfestet at det da evt. ikke er smittbart. Denne policyen har vi barnehagen jeg jobbe hos før.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Etter å ha arbeidet i bhg. kan jeg bare si en ting. Dere som ser så godt at barnet deres "overhodet ikke er sykt", ofte ser man noe annet i bhg. Der er tempoet høyere enn hjemme. Man ringer ikke foreldre dersom det ikke er heeeelt nødvendig. Vi ser mye løs avføring og ser godt forskjellen på dette og diare. Vi ser også at barn blir sendt i bhg lenge før de er friske. Har selv opplevd å sende samme barnet hjem tre dager på rad fordi barnet fikk feber... 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #20 Skrevet 12. juni 2012 Hun fikkes ikke syk, spiser og drikker bra og kjeder livet av seg hjemme med meg i regnet. Må si at jeg reagerer mer på at du ikke kan være sammen med din egen unge i 48 timer uten at dere kjeder seg i hel. Hvorfor ikke nytte anledningen med å kose dere sammen og skape noen rolige og gode dager for den lille, i steden for å irritere deg? Helt enig! Dette reagerte jeg også på At det regner er da kun en dårlig unnskyldning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå