AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei, har også et spørsmål ang. feriepenger. Hadde bare en deltidsjobb i fjor, tjente veldig lite og får dermed ikke så mye feriepenger. I januar i år fikk jeg en heltidsjobb på en ny arbeidsgiver og gikk opp i lønn. Ha i dag fått lønnslippen for juni og har ganske mye minus-lønn pga ferietrekk (jeg må ta ferie i juni/juli) og ikke opptjent feriepenger. Har noen av dere opplevet sånt? Blir det som er minus trukket fra juli lønn ? Hvis så, må jeg klarer meg med litt feriepenger i 2 måneder. :forvirret: Takk for svaret !
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Jobben du fikk i januar får du ikke feriepenger for før neste år. Så hvis du har lite feriepenger fra i fjor, og må ta ut full ferie, så blir det nok smalhans en stund ja.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Minus blir trukket fra julilønn, ja. Men du visste vel om dette? Feriepenger er jo ikke penger du får, men penger som er bakt inn i skatten din. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Minus blir trukket fra julilønn, ja. Men du visste vel om dette? Feriepenger er jo ikke penger du får, men penger som er bakt inn i skatten din. ok, takk dere. Da blir det som forventet. Snakket om dette med kollegaer, ingen kunne tenke seg at man kan gå i minus med lønn. Jeg har i alle fall lært noe, au au.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Minus blir trukket fra julilønn, ja. Men du visste vel om dette? Feriepenger er jo ikke penger du får, men penger som er bakt inn i skatten din. Men hvis det trekkes fra junilønna, trekkes det vel ikke fra julilønna også? Hos oss trekkes det fem uker fra junilønna, også går julilønna som normalt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #6 Skrevet 11. juni 2012 Men hvis det trekkes fra junilønna, trekkes det vel ikke fra julilønna også? Hos oss trekkes det fem uker fra junilønna, også går julilønna som normalt. Man kan ikke trekke fem uker fra en månedslønn. Resten trekkes normalt fra feriepengene, men er det ingen feriepenger trekkes det da fra neste måneds lønn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #7 Skrevet 11. juni 2012 Men hvis det trekkes fra junilønna, trekkes det vel ikke fra julilønna også? Hos oss trekkes det fem uker fra junilønna, også går julilønna som normalt. Hun har ikke opptjent full ferie, men trekkes for det siden hun skal ha full ferie (slik jeg forstår det). Man får ikke betalt ferie, såkalte feriepenger er penger som trekkes av skatten gjennom året. Og ja, dette blir utbetalt eller trukket i juni hos de fleste, og julilønn går som normalt. Og siden TS går i minus, så må dette trekkes fra julilønn.
Zzyzx Skrevet 11. juni 2012 #9 Skrevet 11. juni 2012 såkalte feriepenger er penger som trekkes av skatten gjennom året Neinei, det er penger arbeidsgiver sparer for deg. De har ingen verdens ting med skatt å gjøre, annet enn at de er trekkfrie i utbetalingsåret. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #10 Skrevet 11. juni 2012 Man kan ikke trekke fem uker fra en månedslønn. Resten trekkes normalt fra feriepengene, men er det ingen feriepenger trekkes det da fra neste måneds lønn. Jepp, du har rett. Da blir det ingen utbetaling i juni og lønn minus opparbeidet lønnsgjeld i juli. Takk !
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #11 Skrevet 11. juni 2012 To måneder uten lønn? Nei, det er ikke det som skjer.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #12 Skrevet 11. juni 2012 Hun har ikke opptjent full ferie, men trekkes for det siden hun skal ha full ferie (slik jeg forstår det). Man får ikke betalt ferie, såkalte feriepenger er penger som trekkes av skatten gjennom året. Og ja, dette blir utbetalt eller trukket i juni hos de fleste, og julilønn går som normalt. Og siden TS går i minus, så må dette trekkes fra julilønn. Trengte den siste der med teskje...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #13 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har lest litt om dette nå, fordi jeg har jobbet kun siden august i fjord på arbeidsplassen min. Dermed har jeg kun rett på ca. 2 uker og 2,5 dager "betalt" ferie. Altså feriepenger for de dagene. Jeg skal ta ut tre uker ferie i sommer, men det er også ferien jeg skal ta ut i år. (går ut i permisjon i september.) Det vil si at jeg skal ha 2,5 dager uten lønn, som jeg skal trekkes for. Men jeg ser jo nå at jeg har blitt trukket for 25 dager ferie. Jeg leste at dersom man ikke har full opptjening fra året før, kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent. De kan ikke pålegge deg å ta ut full ferie dersom du taper på det. Så ja, jeg må ta en telefon til lønningskontoret i morgen. For jeg har ikke nok penger til mat en gang nå, da de har trukket to uker ferie som jeg ikke skal ha..
idapita Skrevet 11. juni 2012 #14 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har lest litt om dette nå, fordi jeg har jobbet kun siden august i fjord på arbeidsplassen min. Dermed har jeg kun rett på ca. 2 uker og 2,5 dager "betalt" ferie. Altså feriepenger for de dagene. Jeg skal ta ut tre uker ferie i sommer, men det er også ferien jeg skal ta ut i år. (går ut i permisjon i september.) Det vil si at jeg skal ha 2,5 dager uten lønn, som jeg skal trekkes for. Men jeg ser jo nå at jeg har blitt trukket for 25 dager ferie. Jeg leste at dersom man ikke har full opptjening fra året før, kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent. De kan ikke pålegge deg å ta ut full ferie dersom du taper på det. Så ja, jeg må ta en telefon til lønningskontoret i morgen. For jeg har ikke nok penger til mat en gang nå, da de har trukket to uker ferie som jeg ikke skal ha.. Så det du sier er at om man ikke har opptjent fullt grunnlag for feriepenger så kan man kreve å få lønna utbetalt? Jeg har heller ikke nåla i veggen på grunn av dette. Og ferie det har jeg jo heller ikke..
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #15 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har lest litt om dette nå, fordi jeg har jobbet kun siden august i fjord på arbeidsplassen min. Dermed har jeg kun rett på ca. 2 uker og 2,5 dager "betalt" ferie. Altså feriepenger for de dagene. Jeg skal ta ut tre uker ferie i sommer, men det er også ferien jeg skal ta ut i år. (går ut i permisjon i september.) Det vil si at jeg skal ha 2,5 dager uten lønn, som jeg skal trekkes for. Men jeg ser jo nå at jeg har blitt trukket for 25 dager ferie. Jeg leste at dersom man ikke har full opptjening fra året før, kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut mer ferie enn det du har opptjent. De kan ikke pålegge deg å ta ut full ferie dersom du taper på det. Så ja, jeg må ta en telefon til lønningskontoret i morgen. For jeg har ikke nok penger til mat en gang nå, da de har trukket to uker ferie som jeg ikke skal ha.. Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar ut full ferie, men du er selv pliktig til å si fra. Sier du ikke fra, så trekker de deg normalt for full ferie.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #16 Skrevet 11. juni 2012 Minus blir trukket fra julilønn, ja. Men du visste vel om dette? Feriepenger er jo ikke penger du får, men penger som er bakt inn i skatten din. Feriepenger er bakt inn i skatten? Hvor i all verden tar du det fra?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #17 Skrevet 11. juni 2012 Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve at du tar ut full ferie, men du er selv pliktig til å si fra. Sier du ikke fra, så trekker de deg normalt for full ferie. Det er dette jeg har sørget for. Jeg har bare opptjent 6 feriedager, så jeg har sørget for at jeg får utbetalt feriepenger for disse dagene og resten er vanlig lønn siden arbeidsgiver ikke kan pålegge meg full ferie. De fridagene jeg tar utover de 6 feriedagene er oppsparte overtidstimer. Jeg snakket med lønningskontoret i mars allerede om dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2012 #18 Skrevet 11. juni 2012 Ingen som ikke har tjent opp fult med feriepenger for året før kan tvinges til å ta ut full ferie nei. Merkelig at du ikke har tenkt på dette før du får lønnslipp trådstarter. Det er vel ferielister og innlevering av ferieønsker i din bedrift som i alle andre? Det er mange forskjellige måter å utbetale feriepengene med tilhørende trekk for ferie på, forøvrig. Noen får feriepenger + juni lønn - lønn for 5 ukers ferie i juni og full lønn i juli. Andre får kun feriepenger i juni og all ferie trukket (ingen lønnsutbetaling) i juli. Men det er ikke rett - uansett - hvordan trådstarters ferie skal trekkes at det ikke blir lønn på to måneder.Det er kun 5 uker ferie det skal trekkes for på de to månedene. Siden trådstarter ikke en gang skal ta ut hele ferien er det jo meningsløst at hun blir trukket for den.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2012 #19 Skrevet 11. juni 2012 Det er dette jeg har sørget for. Jeg har bare opptjent 6 feriedager, så jeg har sørget for at jeg får utbetalt feriepenger for disse dagene og resten er vanlig lønn siden arbeidsgiver ikke kan pålegge meg full ferie. De fridagene jeg tar utover de 6 feriedagene er oppsparte overtidstimer. Jeg snakket med lønningskontoret i mars allerede om dette. Men hvorfor får du da trekk for ferien?
Glitnir Skrevet 11. juni 2012 #20 Skrevet 11. juni 2012 Så det du sier er at om man ikke har opptjent fullt grunnlag for feriepenger så kan man kreve å få lønna utbetalt? Jeg har heller ikke nåla i veggen på grunn av dette. Og ferie det har jeg jo heller ikke.. Tja, du må jo jobbe da, får ikke lønnet fri. Og dersom driften innstilles (typisk fabrikk) eller stenger (typisk butikk eller barnehage) kan du likevel ikke kreve å få jobbe i den perioden, og trekkes da følgelig tilsvarende i lønn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå