Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i de fem åra jeg har jobba på Rema 1000, fått inntrykk at av folk jeg snakker med og folk som diskuterer sånt på nettet tror det er en dårlig betalt jobb. Grunnen til at jeg har jobba der så lenge er rett og slett fordi jeg ikke har funnet ut hva jeg vil, men til høsten skal jeg studere bedriftsøkonomi.

Nå tjener jeg 167 kr i timen på Rema - er det dårlig butikklønn? Haha, jeg klager ihvertfall ikke. Og så er det jo UB-tillegg også.

Flere som jobber i butikk? Hva tjener du i timen?

Endret av wihu
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg ville ikke brukt livet mitt på å sortere og selge matvarer iallfall. Ikke mitt interesse-felt.

Lønnen var lav.

Jeg tjener over 200kr i min *sommerjobb* i en bedrift.

Når jeg er ferdig utdannet siv.ing regner jeg med å komme opp i over 700.000kr rimelig kjapt.

Men for all del - jeg må da innom rema og kjøpe brød og melk jeg også - setter pris på at det sitter noen i kassa.

Folk får gjøre som de vil, men jeg ser ikke på de i kassa på rema som spesielt intelligente heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ikke butikk jobb er dårlig jobb. jobbet i butikk selv. jeg fikk en forfremmelse etter 2 uker og var mellom leder der lenge. hadde mye ansvar selv om enkelte tror at jeg bare satt i kassen. mange møter,bestillinger,opplæring,kontorarbeid osv pluss ansvaret for butikken når sjefen var borte. folk må gjerne si og diskutere at jeg hadde en dårlig jobb men jeg trivdes veldig og elsker ansvar. lønn tjener man greit med og;P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg ville ikke brukt livet mitt på å sortere og selge matvarer iallfall. Ikke mitt interesse-felt.

Lønnen var lav.

Når jeg er ferdig utdannet siv.ing regner jeg med å komme opp i over 700.000kr rimelig kjapt.

Men for all del - jeg må da innom rema og kjøpe brød og melk jeg også - setter pris på at det sitter noen i kassa.

Folk får gjøre som de vil, men jeg ser ikke på de i kassa på rema som spesielt intelligente heller.

jeg ser ikke på meg selv som dum selv om jeg har jobbet i butikk.

jeg har gått en god skole (tatt 4 år på 1 år fordi jeg lærer fort). vil ikke si jeg er dummere enn gjennomsnittet pga jeg har jobbet i butikk.

• Liker 10
Skrevet

Dette har jeg også undret meg over mange ganger! Har aldri jobbet i butikk selv, men kunne godt tenkt meg å hatt et slikt yrke! Jeg er selv utdannet innen noe heeelt annet og er i gang med 5årig videreutdanning på universitetet. Ville mye heller jobbet på rema1000 enn i en klesbutikk (der man må brette klær hele dagen.. DET gjør jeg nok av hjemme :fnise: )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle med generell studiekompetanse kan komme seg inn på generelle studier som bedriftsøkonomi, økonomi og administrasjon osv. Folk kan også kjøpe seg inn på BI og folkeuniversitetet uten gode karakterer. Tror omtrent alle i 30-40 åra jeg kjenner som finally skal skaffe seg utdannelse, velger økonomi og administrasjon - og flyter relativt lett gjennom dette studiet. Etterpå søker de etter kontorjobber i bedrifter.

Også en del mennesker som skryter av at de tar en master - i kulturvitenskap, kunst eller filmviten. Men hva skal de med det?

Nei, skal jeg bli imponert må man studere siv.ing, lege, juss, odontologi, profesjon, arkitekt osv.

• Liker 2
Skrevet

Lønnen var lav.

Ja, skjønner jo godt at man får mye høyere lønn når man er utdannet siv.ingeniør enn å bare ha gått vgs - MEN poenget mitt var egentlig at jeg ikke klager over lønna når jeg ikke har noen høyere utdanning :) Jeg begynte på 119 kr/timen for fem år siden, så vil si meg mer fornøyd nå enn da. Hehe.

Det siste du skrev var bare tragisk. Det er akkurat sånt som irriterer meg. Tenk om kjøpmannen/butikksjefen som har jobbet seg oppover i mange år sitter i kassa. Tviler på at han er lite intelligent :P

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

En jobb er en jobb og det er ærlig arbeid.

Jeg har i ulike faser jobbet i hjemmesykepleien og som vaskehjelp til tross for høyskoleutdanning. Jeg har alltid klart og funnet noe positivt ved ulike type jobber og alle har lært meg noe. Ikke minst så vet jeg at jeg aldri blir for fin til å jobbe. Jeg er utdannet økonom og har erfaring bak meg. En skikkelig kontorrotte som også finner lærdom i andre jobber.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forstår at det jeg skrev var provoserende.

Men hallo. Tenk deg at du nettopp har vært på et legebesøk og diskutert hva som er feil i hjernen til kona di, hvorfor svulsten er slik og slik. Hvordan nervene fungerer, og får henne til oppføre seg slik hun gjør. Kompliserte greier med andre ord.

Så går du på rema etterpå og kjøper en melk og en skinke. Tror du da jeg tenker at han bak kassa er sønn av Einstein? Jeg gjør jo ikke det. Dette betyr ikke at jeg tenker at han er en taper heller, jeg tenker bare ikke noe spesielt. Og hvis jeg måtte valgt mellom å sagt at jeg trodde han bak kassa i rema var over gjennomsnittet smart, eller under gjennomsnittet, så hadde jeg valgt det siste, nettopp fordi ellers ville han vel vært 2.året på jusstudiet allerede?

Det betyr ikke at tankene mine er rett, jeg er bare ærlig. Det samme med ei blond jente med masse sminke. Når hun sier til meg at hun går fysikklinja på siv.ing møter jeg mine fordommer i døra, jeg merker jo det. Sier bare hva jeg automatisk tenker, uten at det er sannheten. og det er jeg klar over :)

Det er forresten mange studenter som jobber i butikk ved siden av studiene, og mange av disse går "vanskelige" studier, så selvfølgelig er ikke de som jobber i butikk dumme!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ville heller valgt en mann som jobber på rema 100 enn en mann som er så lite intelligent at han tror at alle som ikke lege,juss og sivilingeniør er ikke like imponerende mennesker

Prøv ikke å bli vellykket, prøv heller å bli et verdifullt menneske.

- Albert Einstein

Endret av Papirbit
  • Liker 32
Skrevet

Og akkurat denne holdningen merker jeg at mange av kundene har. :tristbla: Det er en av de tingene jeg liker minst ved jobben, den litt nedlatende holdningen. Lønna er på 135 kr timen (ingen ansiennitet foreløpig, er bare over 25 år og startet derfor på lønnstrinn 3).

AnonymBruker
Skrevet

Det er ærlig arbeid, det er inntekt og det er helt greit. Men for meg betyr det en monoton jobb der det er lite utfordringer og der jeg ikke får brukt meg selv slik jeg kan i andre jobber jeg har hatt (jeg har jobbet på butikk, men ikke matbutikk). Jeg vil ha utfordringer, ansvar, muligheten for egenutvikling og et spennende fagmiljø som gir meg masse og som gjør at det å går på jobb er superkjekt, ikke bare nødvendig for å overleve. Den jobben har jeg nå, og den hadde jeg ikke fått uten utdannelse. For meg blir butikkjobb aldri noe mer enn en mellomstasjon, men for de som ikke har voldsomme ambisjoner så er det sikkert helt greit.

Skrevet (endret)

Og akkurat denne holdningen merker jeg at mange av kundene har. :tristbla: Det er en av de tingene jeg liker minst ved jobben, den litt nedlatende holdningen. Lønna er på 135 kr timen (ingen ansiennitet foreløpig, er bare over 25 år og startet derfor på lønnstrinn 3).

Enig med deg! Det er det jeg også liker minst, at det er mange som har en nedlatende holdning til oss. Har hatt en del episoder, særlig med godt voksne, fjonge damer som er skikkelig overlegne og kommer med sånne "Eh, ja jeg må nesten ha en pose om jeg skal få med meg varene" med et "daaah" blikk ... men jeg prøver å være overdrevent blid tilbake. Haha. En annen ting er at det virker som de fleste tror at det ENESTE man gjør er å sitte i kassa, men det er det jo så absolutt ikke. Jeg har vært frukt- og grønt ansvarlig, tatt bestillinger, vært assisterende sjef, har ferskvareansvar osv. Men men, folk får tro hva de vil :)

Det er jo klart det finnes bedre betalte jobber om man utdanner seg til noe stort, men noen må da jobbe i butikker og. Og etter min mening er det viktigste at man trives med og interesserer seg for jobben sin :) Det gjør jeg!

Endret av wihu
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ha utfordringer, ansvar, muligheten for egenutvikling og et spennende fagmiljø som gir meg masse og som gjør at det å går på jobb er superkjekt, ikke bare nødvendig for å overleve. Den jobben har jeg nå, og den hadde jeg ikke fått uten utdannelse. For meg blir butikkjobb aldri noe mer enn en mellomstasjon, men for de som ikke har voldsomme ambisjoner så er det sikkert helt greit.

Om man jobber på Rema og kun gjør det mest nødvendige, så blir det kjedelig. Jeg har jobbet på dagligvare de siste seks årene ved siden av studier. Fordi at jeg liker å yte service og gjøre en ekstra innsats, føler jeg at jobben gir mening. Og dette selv om jeg straks skal levere master.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med holdningene dine, AB #2 og #9, er at du aldri aner noen ting om den som sitter bak kassen. Hvis du møter en person i sosialt lag og kommer i prat, vedkommende forteller at h*n har valgt et liv bak kassa på Rema - DA skjønner jeg at du tenker at vedkommende kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Men en hvilken som helst dag du er innom for å kjøpe brød, kan det være en fjott rett fra vgs som sitter der, eller personen du møter kan være en godt utdannet butikksjef eller en medisinerstudent med tilleggsjobb. Å skjære alle over én kam på den måten du gjør, er ganske langt ute.

• Liker 9
Skrevet

...eller kanskje man bare trives med jobben, og de utfordringene som følger med.

Det er varefylling, bestillig, sortering, vasking, rydding, kontor, ik-mat, hms, rfc, service, pengehåndtering, og mange forsjellige kunder og småsituasjoner i løpet av dagen.

Jeg jobbet på en bensinstasjon i nesten seks år, og stortrivdes. Ingen dag var monoton og seg selv lik (utenom nattejobb i ukedagene, helgene var enten grisefestlige eller helt jævlige.. ), MEN; mange nyansette ungdommer antok at det bare var å stå i kasse og lage noen pølser. Enkelt og greit.

Og sånn er det heldigvis ikke..

Nå jobber jeg med salg mot bedrift, og trives veldig godt der også. Savner dog den fysiske aktiviteten i arbeidsdagen ( fylle på fire ganger 30 4l-spulevæske-kanner tar på.. ), og ansikt-ansikt-servicen, og ikke minst stamkundene.

Men mindre intelligent? Det vil jeg ha meg frabedt, du.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Problemet med holdningene dine, AB #2 og #9, er at du aldri aner noen ting om den som sitter bak kassen. Hvis du møter en person i sosialt lag og kommer i prat, vedkommende forteller at h*n har valgt et liv bak kassa på Rema - DA skjønner jeg at du tenker at vedkommende kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Men en hvilken som helst dag du er innom for å kjøpe brød, kan det være en fjott rett fra vgs som sitter der, eller personen du møter kan være en godt utdannet butikksjef eller en medisinerstudent med tilleggsjobb. Å skjære alle over én kam på den måten du gjør, er ganske langt ute.

Nettopp. Jeg hadde butikkjobb ved siden av lærerstudiene. Og nå jobber jeg innen kundeservice mens jeg gjør ferdig min master i engelsk. Forhåpentligvis er det engelsklærer jeg ender opp som.

Uansett, mennesker som jobber i butikk trenger overhodet ikke å være uintelligente. Men de har kanskje funnet noe de liker. Det betyr ikke at de ikke går hjem og løser ligninger om kvelden. Min mor er hjelpepleier. Dessverre ser mange ned på dette yrket, men hun brenner for det. Nå er hun leder. Hun er også en av de mest intelligente menneskene jeg kjenner. Hun har enorm kunnskap, men hun har ikke nødvendigvis studert i 10 år for å få denne kunnskapen. I stedet har hun tilegnet seg mye kunnskap gjennom fritidsinteresser.

For noen er jobb bare en jobb, og for noen så er butikkjobben spennende fordi jobben fyller en lyst/glede i dem som man kanskje ikke får gjennom det å sitte på et kontor. Min største drøm, vet du hva det er? Å åpne et pannekakehus. Er jeg uintelligent for å ha et slikt ønske? Selv om det kanskje da fører til at jeg "bare står bak kassa" og kanskje ikke løser sykdomsgåter på et eller annet forskningsinstitutt.

Poenget er, mange er noe mer enn bare jobben og deres jobb trenger ikke å fortelle så mye om intelligensen. Min manns ideelle jobb hadde vært i et bibliotek, han elsker nemlig bøker. Samtidig, han er ufattelig kunnskapsrik og kunne sikkert jobbet som professor, og han valgte også slutte på en master i informatikk. Nettopp fordi han heller følger hjertet.

Så anonym, jeg synes du skal være ganske forsiktig før du dømmer en bak kassa. Synes det er synd at du kan trekke slike konklusjoner i det hele tatt. Noen må sitte på kassa på Rema eller Rimi. Hjelper ikke at man har leger som forsker på de utroligste ting hvis det ikke er noen som er i butikken slik at vi faktisk kan få mat i kroppen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 162 i timen. 5 års ansenitet. jobber på kundeservicen til et stort firma, og har utvidet ansvar...

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis folk mener at det å jobbe i matbutikk/servicebransjen generelt er under deres verdighet, så trenger de et spark bak.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner jobben min på rema1000 jeg. Valgte etter en del år å gå tilbake til kokkeyrket mitt.

Jeg savner den konstante kontakten med kundene, det varierte arbeidet og ikke minst lønna.

Som faglært kokk har jeg knapt nok 160 i timen , de siste 3 årene på rema hadde jeg 168+tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...