Gå til innhold

Selvskading

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt om selvskading på ulike blogger, har også lest og sett en del om selvskading via media og annen litteratur, og det virker som om ganske mange som driver med selvskading eller har drevet med det, har fått diagnosen Borderline.

Er det riktig å kunne si at selvskading alltid er et uttrykk for, eller symptom på Borderline eller andre former for personlighetsforstyrrelser, eller kan det tenkes at selvskading kan oppstår uten noen form for psykisk lidelse?

Håper denne tråden er innenfor regelverket, da den ikke handler om selvskadingsmetoder, jamfør KG sin regel om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo de som tyr til selvskading for å roe seg ned, takle stress bedre og føle indre harmoni. Hvor utbredt det er, har jeg ingen anelse om da. Men garantert ikke kun personlighetsforstyrrelseslidende som driver med dette.

Gjest Hikken
Skrevet

Det er nok ikke bare mennesker med personlighetsforstyrrelser som driver med selvskading. Har selv vært av/på selvskader i 8 år og gjør det for å roe ned nervene mine eller hvis jeg er redd eller nervøs eller er veldig, veldig trist.

Skrevet

Nei, det er IKKE bare mennesker med personlighetsforstyrrelser som driver med selvskading. Jeg kjenner mennesker med depresjon, ADHD, ADD, bipolar lidelse og spiseforstyrrelser som alle driver med selvskading.

Jeg vil anta at grunnen til at TS lurer på om personlighetsforstyrrelser og selvskading oppstår sammen, er fordi det kan korrelere. Det betyr at mennesker som har personlighetsforstyrrelser også ofte skader seg selv, men det betyr ikke at det er et årsaksforhold mellom selvskading og personlighetsforstyrrelser. Altså; det er en korrelasjon (begge deler forekommer ofte sammen), men det er ingen kausalitet (årsaksforhold. Det ene er ikke årsaken til det andre).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ADD og selvskadet i tenårene pga ikke fått diagnosen ennå og trudde at jeg var dum fordi jeg sleit på skolen, hadde lite venner og mye mer. Har blitt ordentlig utredet som voksen og fikk kun diagnosen ADD.

Som nevnt over her så er det mange grunner til at folk selvskader og det er som regel fordi en fysisk smerter der og da roer ned de psykiske smertene.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at det ikke alltid er et uttrykk for personlighetsforstyrrelser. Den eneste diagnosen der selvskading må forekomme før man blir diagnostisert, er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, og det kanskje derfor mange forbinder pf med selvskading? Jeg har inntrykk av at PTSD eller andre lidelser utløst av traume også forekommer ofte på selvskadingsstatistikken, men dette er bare min oppfatning.

Anonym poster: d1097f15df3047bbffcf8b9d788d98fc

AnonymBruker
Skrevet

Godt å lese at det er flere som har andre erfaringer. Har diskutert dette temaet med flere, blant annet psykologer, og mange av dem har sagt at selvskading som regel er uttrykk for psykisk lidelse og da ofte Borderline.

Anonym poster: 3fdb05cce860bb08ecb17fb60b29aa79

Skrevet

Borderline er en av symptomene som kan være ja.

Men om du har ett symptom, og det er selvskading, så har man nok absolutt ikke Emosjonell Ustabil Personlighetsforsrtyrrelse.

Synd at mange driver med selvskading for oppmerksomhet, men sånn er faktisk ikke alle som driver med selvskading.

Gjest Gjest Gjestesen
Skrevet

Det er en god del flere kriterier enn kun selvskading man må oppfylle for å få diagnosen borderline.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...