Gå til innhold

Pollenallergi

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I årevis har jeg hatt tett nese og rennende øyne på sommeren. Først kun i gresspollensesongen, men de siste årene også når bjørka blomstrer. Det er lett å tenke på allergi i den sammenhengen, og jeg har tatt allergitester mange ganger, på ulike tider av året, med og uten medisinering, men de er bestandig negative.

Er det noen som har vært borti det samme?

Jeg har lest artikler om det motsatte, altså positive tester selv om man ikke er allergisk, men mitt problem er altså at jeg har tydelige symptomer selv om alle tester fastslår at jeg slett ikke er allergisk.

Fastlegen skriver ut resept på rimeligste medisin til meg; Zyrtec/Cetiricin + en kortison-nesespray. Nesesprayen er jeg fornøyd med, men jeg synes ikke tablettene har god nok virkning. De "burde" virket bedre. Dessuten gjør de meg svært trøtt. Jeg skulle derfor gjerne forsøkt andre tabletter, men i følge min fastlege kan h*n ikke skrive ut annet så lenge jeg ikke tester positivt. Dette pga refusjonsordninger.

Jeg har bestandig blitt allergitestet med blodprøve. I følge hva jeg har lest er det sidestilt med prikktest. Burde jeg be om å bli prikktestet også? Finnes det andre måter å fastslå pollenallergi på? Burde jeg be om henvisning til en spesialist, og i så fall hva slags spesialist?

Håper noen har gode erfaringer å dele!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge min lege må allergi være påvist enten ved test eller ved "klare kliniske funn" som altså betyr tydelige symptomer. Disse testene er upålitelige, og jeg tviler på at det slår ut ved prikktesting av deg dersom blodprøven er negativ.

Har selv et barn som tester negativt på alle prøver, men sliter med allergi og astma hele pollensesongen. Hun får Aerius, som det er strenge refusjonsregler på pga pris, til tross for negative tester, fordi hun har så klare symptomer

Skrevet

Kliniske funn skal være like mye tellende som tester. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk takk!

Synes dere jeg burde be om henvisning til en spesialist, all den tid fastlegen selv ikke vurderer mine beskrivelser som "kliniske funn" gode nok?

Og hvordan ber man egentlig om det på en noenlunde grei måte uten at det virker som om man ikke har tillit nok til sin egen fastlege? (Jeg er i det store og hele veldig fornøyd med fastlegen min.)

TS

Skrevet

Har det akkurat slik som deg, TS. Har blitt testet med både blodprøver og prikktester, men alltid negativt. Likevel har jeg blitt verre og verre med årene, hele våren og sommeren er jeg tett, nyser, nesa renner, tørr i øynene, bihulebetennelser, føler meg i dårlig form. Vanlige allergimedisiner virker ikke godt nok for meg heller. Har prøvd noen forskjellige typer av de "vanlige".

Skjønner problemstillingen din når du ellers er fornøyd med legen. Det er vanskelig.

Godt at Marsipan kom med sine erfaringer. Jeg fant dermed en link fra legemiddelverket hvor det bekreftes at det enten skal bekreftes med objektive allergiprøver eller ved hjelp av sykdomshistorie og kliniske funn.

Refusjonsordning blå resept

Jeg skal printe ut dette og tatt med til legen min. Hvis han fortsatt er negativ til å skrive ut Aerius, så skal jeg spørre om hvilke kliniske funn jeg ikke oppfyller ifølge hans mening. Hvis han fortsatt nekter, så er han nok ikke legen for meg uansett, og da kan jeg likegodt be om henvisning til spesialist og eventuelt vurdere å bytte fastlege. Kanskje dette kunne være en strategi for deg også?

Skrevet

Jeg tester også negativt på allergi på blodprøver, men har likevel fått ulike typer allergimedisin på resept. Legen min har akseptert det når jeg forteller at jeg blir tett i hele hodet, får tørre og vonde øyner og klør på hele kroppen i pollensesongen. Jeg har selv reknet meg frem til at det må være burot, gress og til en viss grad bjørk jeg reagerer på, utifra pollenvarslene.

De tablettene jeg tar nå (Loratadin) funker flott mot pollenallergi hvis jeg er flink å ta dem forebyggende, men overhodet ikke mot andre typer allergi. Jeg reagerer også en del på noen matvarer og insektbitt og -stikk, da tar jeg Polaramin som jeg sniker fra brodern. De er også kjempefine å ta akutt dersom jeg har vært uforberedt og ikke begynt på Loratadin en til to uker før jeg forventer å få en allergisk reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...