Røslingen Skrevet 11. juni 2012 #1 Skrevet 11. juni 2012 Hei! Jeg har aldri selv hatt hund, men jeg er har alltid hatt lyst på en. I framtiden ser jeg for med at jeg har et aktivt liv. Mange turer i skogen, både lengre turer og de litt kortere. Jeg vil ha en hund som er villig til å arbeide. En hund jeg kan snørekjøre med og ta med meg på lange turer. Jeg vil helst ha en stor hund som det er litt futt, og en som kan bli en venn for livet. Har sett på Alaskam malamute, og er blitt veldig glad i den rasen, men er det noen som selv har en slik hund, eller har noe kjennskap til rasen?
lillejenta1 Skrevet 11. juni 2012 #2 Skrevet 11. juni 2012 Hei du!! Jeg har en nydelig 2 årig Malamute hanne med litt husky i. Det er en hund jeg aldri kunne byttet bort for alt i verden. Skal du anskaffe deg en malamute må du regne med at den ikke vil være så mye inne da det blir alt for varmt for den. Våres får være inne innimellom og setter pris på det, men det blir for varmt for han og blir overlykkelig over å komme ut. Særlig på vinteren ligger de heller ute i snøen enn inne i huset sitt. Jeg vet at selve Malamute Rasen er veldig dominerende, særlig hannen. Men når det sies mener jeg at det kommer HELT ann på eieren fra den dagen du får den som valp. Sosialiserer du hunden godt og setter grenser fra den er liten så kommer du til å få en knallfin hund. Vi har våre hunder ilag med flere hannhunder flere dager i uken for å opprettholde den gode kontakten med hannhunder. Tisper også er ikke noe problem for karen vår. Bare glad og snill, MEN blir det noe uoverensstemmelser imellom de andre hundene er han snar til å gå imellom og "brumme" litt og si at NOK er NOK. En fredmekler rett og slett. Det er jo en trekkhund så det er vanskelig å få de til å gå stabilt pent i bånd. MEN det skal sies at det ikke er umulig for vi har fått det til. De er utrolig lærevillige men samtidig VELDIG selvstendige og liker å være sin egen herre dersom du ikke er en erfaren hundeeier som aktiviserer hunden på en slik måte at den synes det du lærer den er morsomt. Mange Malamuter kan ikke være løse da de stikker av og finner på noe annet å gjøre. Våres kan finne på å stikke av men det er skjelden, flink på innkalling og blir ikke borte mer enn ett par minutter før han er der igjen. Men det er ikke greit det heller at de stikker av så det må man trene mere på. Innkaling!. Ellers er de jo fantastiske venner å ha med på sykkelturer, trekke i snøen og være med på det som skjer rett og slett. Alle hunder er jo individuelle og unike på hver sin måte, men alt handler om hvordan DU oppdrar hunden din for hvordan hunden vil bli videre. Det er en ganske krvende hunderase men en absolutt herlig en. Masse lykke til med valget av hund videre
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #3 Skrevet 11. juni 2012 Hei! Jeg har aldri selv hatt hund, men jeg er har alltid hatt lyst på en. I framtiden ser jeg for med at jeg har et aktivt liv. Mange turer i skogen, både lengre turer og de litt kortere. Jeg vil ha en hund som er villig til å arbeide. En hund jeg kan snørekjøre med og ta med meg på lange turer. Jeg vil helst ha en stor hund som det er litt futt, og en som kan bli en venn for livet. Har sett på Alaskam malamute, og er blitt veldig glad i den rasen, men er det noen som selv har en slik hund, eller har noe kjennskap til rasen? Jeg har en Siberian Husky og en Alaska Husky. Begge tisper. Vil absolutt anbefale deg disse rasene istedenfor, da de er lettere å håndtere i forhold til Malamute. De er myke, helt grei størrelse (mine er tisper, så de er ganske slanke og mindre i størrelsen enn hannhunder) og fantastiske jenter med herlig personlighet. Jeg har vært veldig nøye med å sosialisere dem fra de var små, og derfor elsker de mennesker og andre hunder. Grunnen til at jeg heller vil anbefale SH eller AH, er fordi jeg har en venn som har 3 Malamuter. Det er som lillejenta1 skriver over meg, Malamuter er kjent for å være veldig dominerende. Vennen min har egentlig vært flink til å sosialisere Malamutene sine, men dette er tydeligvis ikke godt nok. Det har resultert i flere angrep mot andre hunder, og den ene har drept en hund av en mindre rase. Selvfølgelig, jeg drar ikke alle Malamuter under samme kam, det finnes SÅ mange fantastiske og flotte Malamuter! Men jeg forteller bare hva min venn har erfart. Lykke til med valg av hund, i alle fall!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #4 Skrevet 11. juni 2012 Du skal ALDRI ha en malamut løs! Herregud, blir helt satt ut. Du har en hund med EKSTREMT jaktlyst, og slipper den LØS og i tillegg når den " den kan finne på å stikke av" Slike uansvarlige eiere fører til at mye dyr blir drept, skadet og skilt fra foreldrene sine. til tross for at bikkja "bare" er borte noen minutter, kan den ha gjort sitt på den tiden. har man en hund med jaktlyst, har man den ikke løs. Spesielt ikke husky/malamut. PUNKTUM! 2
frkharepus Skrevet 11. juni 2012 #5 Skrevet 11. juni 2012 Malamuter anbefales nok ikke til førstegangskjøpere da det er en veldig dominerende rase. Kjenner til flere malamute-tisper som er veldig sam-kjønn-agressive. (Det gjelder nok ikke alle tispene, men viktig å være litt obs på). Har selv en siberian husky og en alaska husky. Begge er gutter. Fine typer som er lette å håndtere (ikke like enkle å trene dressur på, da dette egentlig ikke ligger latent i rasen, men siberianen har faktisk bronsemerket i lydighet), mildt og godt gemytt og går overens med det meste av bikkjer vi møter. Om vinteren snørekjører vi med dem, og om sommeren bærer de kløv eller vi sykler med dem. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #7 Skrevet 12. juni 2012 Ville ikke tatt folk som anbefaler alaskahusky som om det var en rase særlig seriøst. Det eneste alaskahuskyer har felles er at de er avlet for fart og utholdenhet. Noen har storparten fuglehundblod i årene og andre polarhund, de er over hodet ikke en homogen gruppe. Malamute er for spesielt interesserte, i større grad enn mange andre raser. Hvis ønsket er polarhund ville jeg nok heller valgt samojed, som har mange av de samme egenskapene men er mildere og lettere å håndtere. Eurasier er en enda bedre allround hund for førstegangseiere, selv om den også krever en god del i oppdragelsen. Aktivitetsbehovet er noe lavere enn hos samojed, men de har samojedblod i årene og det merkes. Alle disse rasene har potensiale til å bli ekstremt lojale og gode hunder med god innsats, og det motsatte med en mindre gjennomtenkt eier. 2
_Trønderjente Skrevet 12. juni 2012 #8 Skrevet 12. juni 2012 Hei! Jeg har aldri selv hatt hund, men jeg er har alltid hatt lyst på en. I framtiden ser jeg for med at jeg har et aktivt liv. Mange turer i skogen, både lengre turer og de litt kortere. Jeg vil ha en hund som er villig til å arbeide. En hund jeg kan snørekjøre med og ta med meg på lange turer. Jeg vil helst ha en stor hund som det er litt futt, og en som kan bli en venn for livet. Har sett på Alaskam malamute, og er blitt veldig glad i den rasen, men er det noen som selv har en slik hund, eller har noe kjennskap til rasen? Hei! Vi har en snart 5 måneder gammel malamutevalp. Personlig har jeg aldri opplevd maken til hund med personlighet og sjarm - han er helt herlig. Dersom du skal ha en malamute er det viktig at du er sikker på at du vil trives med mye fysisk aktivitet ute i naturen - de elsker å få arbeide, og da gjelder det å kunne gi de det de trenger. I tillegg må du forvente deg en hund med ekstrem personlighet, som vet hva han/hun vil ha. Tassen vår er inni granskauen sta, og det skal mye til før han gir seg om han ikke får det som han vil. Samtidig syns jeg nettopp dette med personligheten er det som gjør malamuten så fantastisk herlig - det er ikke en hund som bare har tenkt å "bare ligge der å se pen ut" (selv om den gjør det også ;-)). En malamute er i grunnen ikke anbefalt som førstegangshund. Den er stor og veldig sterk, samtidig som den er mer sta som et esel, og ikke den mest lettlærte om du ikke vet hva du gjør. Min samboer har hatt mange hunder før, men for meg er det min første. Jeg brukte derimot myyye tid på å lese om hunder generelt, og masse om rasen, før vi fikk han. I tillegg er jeg vant til å omgås med hunder generelt. Du må være klar over at det kreves at du er en veldig tydelig og bestemt leder - samtidig som at du må kunne tilpasse deg hundens personlighet. Ser det blir nevnt at malamuten ofte kan vise tendens til dominans, og jeg er enig som det sier over her - at det har mye å si hvor mye du sosialserer den fra starten av. Vi er opptatt av å sosialisere hunden i stor grad nå mens den er liten - vi går på miljøtreninger, brukstreninger, lar den være med andre hunder, og er oppmerksomme på atferden hans for at han skal bli trygg og rolig av seg når han blir større. Skal du kjøpe en malamute vil jeg anbefale deg å bli med i en hundeklubb, selv om det kanskje ikke ofte er så vanlig for malamuteeiere (mange kjøper jo denne hunden for å drive mer profesjonellt med trekk for eksempel). Bli med på valpekurs, meld deg inn i en klubb og bli med på ukentlige miljøtreninger - og finn gjerne noe annet morsomt hunden kan trene også (bruks eller agility f.eks.). Malamuten er faktisk veldig allsidig, og syns det er kjempemorsomt å få gjøre annet enn å trekke og bære av og til også (det kan du jo uansett ikke begynne med før den er et år/halvannet år og oppover). Vår lille ulldott viser f.eks. store ferdigheter i å gå spor - og den mildt sagt elsker det! Det er jo også viktig å tenke på at de fleste malamuter er utehunder - det blir fort varmt for de inne. Men krabaten vår har faktisk vært inne til nå, da han trives så godt med det. Han er veldig opptatt av å være med flokken sin, og siden vi bare har en hund må han få være sammen med oss når han vil syns vi :-) Men så fort vi ser han trives bedre med å være ute, skal han få lov til det også. Anbefaler deg også å oppsøke en oppdretter, og dra og hilse på noen malamuter. De er helt fantastiske skapninger, og dersom du føler du har det som trengs for å ta vare på en så vil jeg ikke nøle med å anbefale de :-) 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #9 Skrevet 12. juni 2012 ‹‹Alle›› sier at Border Collie ikke er en førstegangshund, og hvis den ikke er det (har en selv på 12 år) så er ihvertfall ikke en polarhund det! Hva med en buhund? http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_buhund http://www.buhund.no/ https://www.facebook.com/Buhund Anonym poster: d091229280002bd8417148abfcb1693e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #10 Skrevet 12. juni 2012 Ville ikke tatt folk som anbefaler alaskahusky som om det var en rase særlig seriøst. Det eneste alaskahuskyer har felles er at de er avlet for fart og utholdenhet. Noen har storparten fuglehundblod i årene og andre polarhund, de er over hodet ikke en homogen gruppe. Malamute er for spesielt interesserte, i større grad enn mange andre raser. Hvis ønsket er polarhund ville jeg nok heller valgt samojed, som har mange av de samme egenskapene men er mildere og lettere å håndtere. Eurasier er en enda bedre allround hund for førstegangseiere, selv om den også krever en god del i oppdragelsen. Aktivitetsbehovet er noe lavere enn hos samojed, men de har samojedblod i årene og det merkes. Alle disse rasene har potensiale til å bli ekstremt lojale og gode hunder med god innsats, og det motsatte med en mindre gjennomtenkt eier. Herregud da, hvor trangsynt kan du bli?? Når folk anbefaler alaska husky istedenfor malamute, så er det flere gode grunner til dette: AH er mer tilpasningsdyktige enn siberian og malamute. AH er lettere å håndtere, og sosialiserer du dem riktig er de blide mot både mennesker og hunder... og mye mye mer. Du burde sette den mer inn i alaska huskyer før du uttaler deg. Og nei, alaska husky er ingen egen rase, men derfor er det viktig at du finner de foreldrene du ønsker. Vil du ha en husky med mye fuglehund og sprinterhund i seg, ja, da velger du en hund fra et slikt kull. Vil man ha en mer ekte husky, ja, da velger man valp fra en kull hvor det er mest innblandet siberian osv. Man velger selv hvilke egenskaper som skal være i alaska huskyen sin. Jeg har en alaska husky tispe, som ligner veldig på en siberian bare litt mindre og mer grålig pels. Hun kan jeg både ha løs og hun har aldri stukket av, fordi dette har jeg trent hun på fra hun var liten. Det som er viktig med huskyer generelt, er at du må være lederen deres. Disse er flokkdyr og respekterer deg ikke dersom du viser svakhet. Anonym poster: 90e1d95c08737e47a8f9fde3b49a1efa
LittleJ Skrevet 12. juni 2012 #11 Skrevet 12. juni 2012 ‹‹Alle›› sier at Border Collie ikke er en førstegangshund, og hvis den ikke er det (har en selv på 12 år) så er ihvertfall ikke en polarhund det! Hva med en buhund? http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_buhund http://www.buhund.no/ https://www.facebook.com/Buhund Anonym poster: d091229280002bd8417148abfcb1693e Agreed! Verken BC ell polarhunder passer som førstegangshund! Alle hunder er fine turkompanjonger, men om det er kun tur og slikt man vil drive med må man ha en hund som tåler det. Ikke en som trenger mye psykisk stimulanse i tillegg... Noen i familien min har BC og trudde det holdt å gå lange turer med den, det funka dårlig =/ 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #12 Skrevet 12. juni 2012 ‹‹Alle›› sier at Border Collie ikke er en førstegangshund, og hvis den ikke er det (har en selv på 12 år) så er ihvertfall ikke en polarhund det! Hva med en buhund? http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_buhund http://www.buhund.no/ https://www.facebook.com/Buhund Anonym poster: d091229280002bd8417148abfcb1693e Kjære vene Jeg syntes det blir for dumt å "nekte" andre enkelte raser, fordi disse "ikke er førstegangshunder". Jeg vet om flere førstegangseiere som har krevende hunder, men disse hundene er også blitt noen fantastiske og lydige hunder. Derimot har jeg noen bekjente som har mange års erfaring med hund, men som fremdeles får såkalte "problemhunder". Tilfeldig? Nei, det spiller rett og slett ikke noen rolle hvor mange års erfaring du har når det kommer til hund. Det som spiller noen rolle, er om du virkelig setter den inn i hunder generelt, helse osv osv, rasen du ønsker og lærer deg hvordan du skal trene hunden, og hvordan du skal oppføre deg i forhold til hunden. Jeg er rimelig glad jeg valgte dobermann som min første hund, og at jeg ikke valgte såkalte "førstegangshunder" for da hadde jeg rimelig greit hatet hundeholdet. Man skal velge en hund som passer DEG og din LIVSSTIL. Anonym poster: 90e1d95c08737e47a8f9fde3b49a1efa
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #13 Skrevet 12. juni 2012 Kjære vene Jeg syntes det blir for dumt å "nekte" andre enkelte raser, fordi disse "ikke er førstegangshunder". Jeg vet om flere førstegangseiere som har krevende hunder, men disse hundene er også blitt noen fantastiske og lydige hunder. Derimot har jeg noen bekjente som har mange års erfaring med hund, men som fremdeles får såkalte "problemhunder". Tilfeldig? Nei, det spiller rett og slett ikke noen rolle hvor mange års erfaring du har når det kommer til hund. Det som spiller noen rolle, er om du virkelig setter den inn i hunder generelt, helse osv osv, rasen du ønsker og lærer deg hvordan du skal trene hunden, og hvordan du skal oppføre deg i forhold til hunden. Jeg er rimelig glad jeg valgte dobermann som min første hund, og at jeg ikke valgte såkalte "førstegangshunder" for da hadde jeg rimelig greit hatet hundeholdet. Man skal velge en hund som passer DEG og din LIVSSTIL. Anonym poster: 90e1d95c08737e47a8f9fde3b49a1efa Herregud, det skal stå husky der jeg skrev dobermann satt og snakket om dobermann med venninna mi her, og plutselig hadde jeg skrevet det istedenfor husky. Jaja Anonym poster: 90e1d95c08737e47a8f9fde3b49a1efa
Røslingen Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 25. juni 2012 Kjenner en alaskan husky, det er ikke min, men en sleknings. I starten var han veldig urolig valp, men det har ikke tatt så alt for lang til før han har blitt roligere og mer lystig. Han elsker å være ute med folk, og er en fantastisk turkammerat. Man må uansett være veldig tydelig og bestemt, for han er strerk og stor og har sin egen vilje.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Jeg tror heller ikke malamute er det beste valget når man skal ha hund for første gang.. Jeg og hun venninna mi måtte også dra en malamute og en pitbull som hadde ryki ihopes, fra hverandre en gang. Det var så og si umulig. Der var det fighting til siste hund står. Og det syns jeg sier mye om hvor aggressiv en malamute er... Denne hunden har også stått uten bånd hjemme, og plutselig kommet hjem drassende på et helt rådyr.. niste?? Råder deg virkelig til å velge en annen rase første gangen.. Anonym poster: e1ef5dfa778845cf8815d29a10701f88
Ryvre Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Det finnes ikke noe som heter førstegangshund.... Det finnes noe som heter å ta ansvar for den hunden man skal ha, altså sette seg inn i hva den hunden trenger og har av behov og klarer man ikke oppfylle dette så velger man en rase som matcher bedre. Så utrolig teit dette her med at man liksom må velge en såkalt førstegangshund først. Så man skal leve i 10-15 år med en rase man egentlig ikke hadde så lyst på, som kanskje ikke har det behovet som man selv har i en hund...bare fordi da kan man om mange år kjøpe seg en hund man egentlig hadde lyst på? Dummeste jeg noen gang har hørt. Så lenge en person setter seg godt inn i hva det vil si å ha den rasen de vil ha, som søker hjelp fra kyndige mennesker dersom det skulle være noe, så går ting greit. Og hva slags hunder er egentlig en førstegangshund? 1
Ryvre Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Jeg tror heller ikke malamute er det beste valget når man skal ha hund for første gang.. Jeg og hun venninna mi måtte også dra en malamute og en pitbull som hadde ryki ihopes, fra hverandre en gang. Det var så og si umulig. Der var det fighting til siste hund står. Og det syns jeg sier mye om hvor aggressiv en malamute er... Denne hunden har også stått uten bånd hjemme, og plutselig kommet hjem drassende på et helt rådyr.. niste?? Råder deg virkelig til å velge en annen rase første gangen.. Anonym poster: e1ef5dfa778845cf8815d29a10701f88 Du, det samme har jeg opplevd mellom en labrador og en schæfer. Labradoren ble så forbanna at han bet schæferen til blods før de klarte å skille dem. Det sier vel kanskje litt om hvor aggressiv en labrador er?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Du, det samme har jeg opplevd mellom en labrador og en schæfer. Labradoren ble så forbanna at han bet schæferen til blods før de klarte å skille dem. Det sier vel kanskje litt om hvor aggressiv en labrador er? Malamuten jeg kjenner hadde spist opp enhver labrador og schæfer som hadde kommet i hennes vei.. Anonym poster: e1ef5dfa778845cf8815d29a10701f88
Ryvre Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Malamuten jeg kjenner hadde spist opp enhver labrador og schæfer som hadde kommet i hennes vei.. Anonym poster: e1ef5dfa778845cf8815d29a10701f88 Ja og derfor er hele rasen aggressiv? ALLE hundene? Når en hund er slik så er det EIEREN sin feil (om ikke det er noe galt med hunden, sykdom eller lignende) Jeg kjenner malamuter som er verdens snilleste. Som bare har lyst til å kose, som står å ser på rådyrene løpe over jordet uten å løfte et øyebryn, som ALDRI har så mye som vist tennene til noen.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #20 Skrevet 25. juni 2012 Ja og derfor er hele rasen aggressiv? ALLE hundene? Når en hund er slik så er det EIEREN sin feil (om ikke det er noe galt med hunden, sykdom eller lignende) Jeg kjenner malamuter som er verdens snilleste. Som bare har lyst til å kose, som står å ser på rådyrene løpe over jordet uten å løfte et øyebryn, som ALDRI har så mye som vist tennene til noen. Selvfølgelig er det eieren sin feil, aldri sagt noe annet. Men når man ikke har erfaring med hunder i det hele tatt syns jeg det blir dumt å skaffe seg en potensiell veldig farlig hund som kan skade andre hvis man ikke klarer å oppdra den. Og hva vet man om man gjør rett når man aldri har hatt hund engang.. Det er heller ikke noe man bare kan lese seg til, men som man må oppleve selv. Anonym poster: e1ef5dfa778845cf8815d29a10701f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå