Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De som spiser middag aleine til daglig:

Korleis klarar de motivete dykk til å lage ordentlig middag?

Har for tida også gnaske dårlig matlyst (i itllegg til motivasjonsmangel), av diverse årsaker. Dei gangene eg tenker at no skal eg lage middag og handler inn ingredienser til ein eller to retter, så blir dessverre ingrediensene vanligvis stående i kjøleskapet til dei er klar for biobøtta. Eller det blir restar som ikkje vert ete.

Tips til motivasjon og til enkle og sunne oppskrifter som passer for ein?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Faen skjer med nynorskinvasjonen ikveld?

Skrevet

Min motivasjon:

- kan lage akkurat det jeg har lyst på når jeg har lyst på det

- om det blir rester så har jeg lunsj dagen etter/evt middag = mindre jobb.

Er egentlig ganske glad i å lage/spise middag alene. Om matlysten er dårlig går jeg i litt større butikker med stort utvalg.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Smaken motiverer meg! Synes halvfabrikata/slaskemiddag smaker gørr! Er digg å lage noe som smaker himmelsk :)

Pøs på med fler middag-for-1-blogger om noen har! Gjerne vegetariske.

Gjest IngvildSF
Skrevet

God middag motiverer meg. Vil mye heller spise noe som smaker godt, enn å ta samme kjedelige maten gang etter gang. Tilpasser stort sett oppskriftene til en-to personer, eller finner oppskrifter i hybelkokeboka.

Skrevet

Sashimi av Salmalaks med grønnsaker er en klassiker for meg når jeg er alene. Jeg må alltid ha wasabi og soyasaus ved siden av og aller best er det når det spises med pinner. Det tar ikke mange minuttene å lage til og er sunt også :)

Skrevet

Hovedmotivasjonen min for å lage middag da jeg var alene, var at jeg slapp å lage middag dagen etter. :fnise: Restemiddag er helt supert, spesielt om det ble to porsjoner igjen så jeg også kunne fryse en.

Liker å bla i kokebøkene mine bare for å titte, får lyst til å lage alt det gode jeg ser. Tenk så snill du er med kroppen din om du gir den god, sunn og næringsrik mat en gang iblant! Du trenger jo ikke klinke til med middag hver dag, prøv først i helgene når du har litt bedre tid. Så får du kanskje litt rester til ukedagene. Det går jo litt opp og ned med matlysten hos de fleste vil jeg håpe, men noe er bedre enn ingenting. Sett av litt tid til å lage maten og til å spise den, så slipper du å stresse underveis.

En superenkel middagsvariant er jo wok. Skjær opp det du finner av grønnsaker og noe kjøtt om du spiser det, krydre masse, en dæsj soyasaus og så er du klar. Veldig greit som lunsj dagen etter, og så får man brukt litt kjøleskapsrester.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha energi igjen etter jobb til å lage middag. Lager ofte noe som kan fryses ned og da blir det store porsjoner.

En slager her er en kyllingfilet og masse grønnsaker i ildfast form og inn i ovnen. Det lager seg selv. Har rundstykke eller knekkebrød ved siden av.

Det er veldig sjeldent jeg gidder å styre med mange kjeler så ofte utgår saus og ris/pasta/poteter.

De dagene jeg ikke orker stort så kan det bli røkelaks og eggerøre + brød, spekeskinke og ferdig potetsalat, pytt i panne med egg.

Skrevet (endret)

.

Endret av Snøvott
Skrevet

Mange takk for gode tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er gøy å lage middag til bare meg - da kan jeg lage akkurat det jeg liker, eksperimentere uten at det rynkes på nesen eller noen må lide under mislykkede resultater, og spise så sunt eller usunt jeg vil. Lager ofte ganske enkel mat, men det er overraskende mye som er lett og raskt å lage, mye pasta og salater f eks, som har masse variasjonsmuligheter. Ellers er ovnsstekt mat utrolig greit, bare å kutte opp en haug grønnsaker (hva som helst) og putte oppi laks, annen fisk eller kylling og la det steke seg selv i ovnen. I dag lagde jeg en gryte med chorizopølse, bønner, løk, paprika og brekkbønner, godt og kjapt. I helga lagde jeg hjemmelagd pizza med blåmuggost, oliven og serranoskinke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...