Gå til innhold

Sikre veranda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Da skal vi på ferie på Østlandet hos familie i to-tre uker. Pus er utekatt, men jeg velger å la han være innekatt denne perioden siden det er ukjente omgivelser for han, og man skal vel la katten være inne en stund før man slipper dem ut på nye steder.

Problemet er at det er to verandaer her. Det er sommer - folk går inn og ut. Det er en i femte etasje og en i tredje (blokken ligger litt skrått, så det blir forskjellige etasjer på hver side).

Jeg har tenkt å kjøpe blomsternetting i plast (med ganske stor åpning så pus kan titte gjennom) til å ta på gelenderet hvor det er så stor avstand mellom "stolpene" til at pus kan stikke hodet og kroppen ut. Da har jeg ihvertfall sikret bakkenivå. Vi har vært her tidligere, og da har han ikke gjort noen forsøk på å sitte på gelenderet, bare stikke hodet og forpotene veldig langt ut gjennom disse stolpene. Jeg er redd for at han forsøker å hoppe ned.

Hvordan kan jeg ellers sikre verandaen? Tenkte at når vi sitter på kvelden med døren åpen, så kan jeg ha en tilsvarende netting på verandadør-åpningen, slik at han kan titte ut, men ikke gå ut, og vi kan få luft.

Det blir jo litt et prosjekt, men vil være på den sikre siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å tenke så altfor mye på dette, katter prøver vell ikke å hoppe så høgt ned?!? KAttene våre har sittet på veranda rekkverket her i flere måneder før vi begynte å slippe dem ut, det er 2. etasje men de har aldri hoppet ned.

Vil tipse deg om å chippe katten om det ikke er gjort!

Va med å feste katten i bånd? En venninne av meg gjør det når katten er på verandaen eller ute. Er helt tynt bånd som ikke går å gnage av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er chippet :)

Han hopper jevnlig ned fra vår veranda i 2. etasje (han åler seg ned rekkverket og tar sats fra bakkenivå for oss) - det er tydeligvis hans favorittmåte å gå ut på, siden han kan gjerne gå ut ytterdøren, men neida. Jeg satser litt på at han vet at det blir for høyt for han der vi skal dra, men jeg tør ikke ta sjansen.

Hvor langt bånd har hun på han da? Binder hun det fast eller sitter hun med det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å tenke så altfor mye på dette, katter prøver vell ikke å hoppe så høgt ned?!?

Det var nylig en tråd på annet forum om en katt som hadde hoppet ned fra tredje etasje og blitt skadet. Katten hadde gode odds for å bli helt bra, men operasjonen var dyr..

Moralen er: Kattesikre verandaen, og ha nå for himmelens skyld forsikring på kjæledyr.

(og kastrer, vaksiner og ID-merk, bare for å ha fått sneket inn det også)

TS: Kattesikring av balkong bør være mye høyere enn selve gelenderet.

Du kan prøve å få tak i slik myggnetting med borrelås som kan festes rundt dørkarmene på verandadørene. Det er vel det enkleste (men også enkleste å bryte seg gjennom). Eller du kan sikre balkongene ordentlig. Dersom de er innebygget helt eller delvis kan det være enkelt å feste noe a la dette: http://www.ipet.no/product.html/beskyttelsesnett-katt?category_id=43 ? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikre verandaen dersom katten skal få komme ut dit (og det er jo det beste både for dere og pus- så får han frisk luft og dere slipper å stresse med dørene i sommervarmen).

Selv må jeg sikre verandaen når jeg har fosterpuser her. Den er innebygget, så det er bare en lengde (over rekkverket) som trengs å sikres. Jeg har gjort det veldig enkelt. Jeg kjøpte hønsenetting (omtrent ikke synlig fra utsiden) og to lange "stokker". Stokkene står inntil veggen på hver side og når ned i gulvet. Jeg har festet de i rekkverket ved å surre ståltråd rundt. Så har jeg stiftet hønsenettingen fast i stokkene på den delen som går over rekkverket. Hønsenettingen når ca en meter over rekkverket. Det blir litt "svai i nettingen, men det gjør ingenting.

Jeg har aldri opplevd at noen puser har prøvd seg på denne. :)

Men hopper, det gjør de om det er åpent, om det så er fra 12 etg. D.v.s alle gjør jo ikke det, men poenget er at man kan aldri være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at den er ikke helt innebygd, altså, det er åpent på begge sidene, så det blir litt vanskelig å finne en måte å feste noe på. Derfor tenkte jeg at siden han ikke hadde prøvd seg å hoppe opp på gelenderet, men kun titte gjennom disse stolpene, så var det hvertfall mye tryggere enn å ikke sikre veranda i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter faller relativt ofte ned fra verandaer og vinduer, det så jeg på "Must Love Cats". Vi har helt inneglasset veranda selv, så jeg har ikke personlig erfaring med dette, men kjenner noen som har et kattenett som ser ut som et fiskegarn over gelenderet på en helt åpen veranda, og de synes det funker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter faller relativt ofte ned fra verandaer og vinduer, det så jeg på "Must Love Cats". Vi har helt inneglasset veranda selv, så jeg har ikke personlig erfaring med dette, men kjenner noen som har et kattenett som ser ut som et fiskegarn over gelenderet på en helt åpen veranda, og de synes det funker veldig godt.

Hvordan funker dette nettet? :klo: Skjønte ikke helt.

Som sagt, det er ikke min veranda, så jeg får ikke gjort noe drastisk som å installere glass på verandaene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da litt av et prosjekt du skulle sette i gang på verandaen til noen du bare er på besøk hos! Kan ikke noen passe katten hjemme hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da litt av et prosjekt du skulle sette i gang på verandaen til noen du bare er på besøk hos! Kan ikke noen passe katten hjemme hos deg?

Nei, dessverre, jeg skal være borte hele sommerferien, så det passer ikke at noen passer den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker dette nettet? :klo: Skjønte ikke helt.

Som sagt, det er ikke min veranda, så jeg får ikke gjort noe drastisk som å installere glass på verandaene :fnise:

Det henger liksom litt løst sånn at det brettes bakover igjen, så hvis prøver å hoppe opp så treffer den liksom nettaket.....vanskelig å forklare. Ser ut som et grønt fiskegarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe som er kjøpt i butikken eller? Høres veldig smart ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et eget nett til formålet på dyrebutikken, vi bor i 4 etasje, og kattene elsker å være ute på verandaen. Har ikke troen på at de ville hoppet ned, men ikke søren om jeg tar sjansen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...