Gå til innhold

Fløte som gikk ut i går -

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Har en pakke med fløte som gikk ut i går. Har tenkt å lage fruktsalat, smeltet sjokolade og krem. Det ser ikke ut til å være noe feil med fløten(lukt og smak). Kan jeg piske den til krem og spise det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klart du kan! :)

Endret av Olive
  • Liker 4
Skrevet

Uåpnede kartonger har generelt lenger holdbarhet enn den som står på. Dette gjelder særlig syrnede produkter, men også fløte og melk. Så helt enig med Olive.

Skrevet

jeg lærte nettopp at kremfløte holder seg lengre enn utgangsdato. det ble jeg veldig overrasket over!jeg har alltid kastet kremfløten pga at det kommer fort klumper i den, men tenkte ikke over at fløten smaker like godt for det :)

Skrevet

Jeg ville uten tvil brukt uåpnet kremfløte en uke etter utgått-dato. Jeg ville smakt på den først for sikkerhets skyld, man kjenner jo fort om den er sur.

• Liker 1
Skrevet

om den er sur, kan den brukes til vaffelrøre da?

Skrevet

Hvis den bare er litt sur er den helt grei i vaffelrøre og sauser. Er den ordentlig blåsur er den bare å kaste.

Klumper i kremfløten har ingen betydning for kvaliteten.

Er fløten i ferd med å gå tapt, kan den helles over i isterningstrau, fryses ned, og seinere brukes i sauser.

Til startinnlegget:

Uåpnet kremfløte som har vært holdt kjølig har sikkerhetsmargin innebygget i holdbarhetsdatoen. For å sjekke friskheten til melkeprodukter er luktesans mer å stole på enn trykte tall.

Jeg ville ikke stusset på å bruke krem som var en dag eller tre over dato, om den var frisk. Men jeg ville kanskje brukt fløte med bedre margin på ting som skal oppbevares en stund etter at den er pisket, som bløtkaker og fromasjer.

Skal du spise salaten samme dag, blir ikke dette en issue.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...