AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #41 Skrevet 10. juni 2012 Har ikke tatt tiden, men jeg vet at jeg snakker normalt med personalet i ca ett minutt når han hentes. De forteller kjapt om dagen hans, har de tid til overs snakker de gjerne mer. Men hvis de skal informere om bæsjing og soving uten at noen andre får høre det så vil det brått ta en del lengre tid. De fleste går ikke rundt med denne informasjonen brent fast i minnet, så de må lete fram informasjon om hvert enkelt barn i ei bok som de først må finne fram. I tillegg må dere jo gå på et annet rom for at ingen andre skal høre det som blir sagt, hvis årsaken til at infoen står i boka er hensynet til taushetsplikten. Og da tar det nok langt mer enn et minutt pr forelder. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #42 Skrevet 10. juni 2012 Men hvis de skal informere om bæsjing og soving uten at noen andre får høre det så vil det brått ta en del lengre tid. De fleste går ikke rundt med denne informasjonen brent fast i minnet, så de må lete fram informasjon om hvert enkelt barn i ei bok som de først må finne fram. I tillegg må dere jo gå på et annet rom for at ingen andre skal høre det som blir sagt, hvis årsaken til at infoen står i boka er hensynet til taushetsplikten. Og da tar det nok langt mer enn et minutt pr forelder. Forskjell på å overhøre en samtale en dag og å se den fulle oversikten hver dag? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #43 Skrevet 10. juni 2012 Men hvis de skal informere om bæsjing og soving uten at noen andre får høre det så vil det brått ta en del lengre tid. De fleste går ikke rundt med denne informasjonen brent fast i minnet, så de må lete fram informasjon om hvert enkelt barn i ei bok som de først må finne fram. I tillegg må dere jo gå på et annet rom for at ingen andre skal høre det som blir sagt, hvis årsaken til at infoen står i boka er hensynet til taushetsplikten. Og da tar det nok langt mer enn et minutt pr forelder. Du gjør det mer komplisert enn det virkelig er altså. Jeg sier bare hvordan det gjøres i vår barnehage, er ikke ute etter å diskutere noe som helst
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #44 Skrevet 10. juni 2012 Forskjell på å overhøre en samtale en dag og å se den fulle oversikten hver dag? Vel, for folk flest så er det ikke noe interessant å se på den fulle oversikten hver dag. Så jeg regner med at de sladrehankene dere er redde for også er de samme som henger igjen litt ekstra i barnehagen med ørene på stilk for å få med seg hva som blir sagt om andres barn? Eventuelt er det ingen som bryr seg om når andre sine barn har bæsjet og sovet i løpet av dagen.
ViljaH Skrevet 10. juni 2012 #45 Skrevet 10. juni 2012 I vår barnehage har de lister hengende oppe for bleieskift (tiss og avføring) og soving, slik at foreldrene kan følge med. De fleste barn tisser og basjer hver dag, så det er vel ikke noe revolusjonerende informasjon som deles. At unger sover dagdupp er heller ikke noe kritisk informasjon. Hvis et barn har diaré så blir det sendt hjem da slikt er smittsom sykdom, derfor står det aldri 10 basjeskift på noen av ungene. Det er nok en stor forskjell fra en institusjon hvor TS jobber, hvor folk bor om de er syke eller friske.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #46 Skrevet 10. juni 2012 I vår barnehage har de lister hengende oppe for bleieskift (tiss og avføring) og soving, slik at foreldrene kan følge med. De fleste barn tisser og basjer hver dag, så det er vel ikke noe revolusjonerende informasjon som deles. At unger sover dagdupp er heller ikke noe kritisk informasjon. Hvis et barn har diaré så blir det sendt hjem da slikt er smittsom sykdom, derfor står det aldri 10 basjeskift på noen av ungene. Det er nok en stor forskjell fra en institusjon hvor TS jobber, hvor folk bor om de er syke eller friske. Teoretisk og lovlig sett er det ikke forskjell på taushetsplikten, men det er forskjellige "normer" om hvordan det fungerer på sykehjem vs. barnehage. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2012 #47 Skrevet 11. juni 2012 Takk for svar dere! Men føler fortsatt ikke at jeg har helt oversikten over om regelen for taushetsplikt er lik for barnehageansatte, og i instutisjonen jeg jobber.
Gjest Annaires Skrevet 11. juni 2012 #48 Skrevet 11. juni 2012 Takk for svar dere! Men føler fortsatt ikke at jeg har helt oversikten over om regelen for taushetsplikt er lik for barnehageansatte, og i instutisjonen jeg jobber. Da får du nesten spørre om å få lese erklæringen om taushetsplikt de skriver under på når de begynner å jobbe der.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2012 #49 Skrevet 11. juni 2012 til deg som lurte: barnehagr forplikter seg til å følge forvalningsloven bestemmelser ang taushetsplikt, paragraf 13. Men lager du ikke litt mye styr nå?
Gjest pysepusen Skrevet 11. juni 2012 #50 Skrevet 11. juni 2012 Jeg har et barn i bhg. Og jobber selv i en instutisjon der vi har taushetsplikt. Jeg opplever at de ansatte i bhg sier flere ting som jeg selv aldri ville våget i min jobb, og lurer på om regelen er annerledes i bhg. Det er relativt uskyldige opplysninger, som hvem som har hatt avføring (tavle som henger slik at alle kan se), hvem som må vekkes etter en time lang lur, eller så vil den ikke sove om kvelden osv. Uskyldige opplysninger, men i min jobb hadde det ikke blitt godtatt at jeg hadde snakket slik. Hva tenker dere? Jeg hadde i hvert fall ikke brydd meg noe om det. Men regelen om taushetsplikt er jo lik for de i bhg som for oss andre i yrker med taushetsplikt. Om du ikke vil at slik informasjon skal være synlig med tanke på ditt barn så er det nok bare til å gi beskjed så fikser de det Jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå