Gå til innhold

Taushetsplikt i bhg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn i bhg. Og jobber selv i en instutisjon der vi har taushetsplikt. Jeg opplever at de ansatte i bhg sier flere ting som jeg selv aldri ville våget i min jobb, og lurer på om regelen er annerledes i bhg.

Det er relativt uskyldige opplysninger, som hvem som har hatt avføring (tavle som henger slik at alle kan se), hvem som må vekkes etter en time lang lur, eller så vil den ikke sove om kvelden osv. Uskyldige opplysninger, men i min jobb hadde det ikke blitt godtatt at jeg hadde snakket slik.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på at den slags info kan misbrukes. Ville vært sjeleglad om barnehagen til vesla delte mer info, på oppslagstavlen i den enkelte avdeling, om småting som avføringshyppighet etc. Mest pga at snuppa vår har treg mage, og når jeg spør ved henting er det ikke alltid den jeg snakker med har oversikt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage og vi har krysseliste for når vi skifter bleier, når de forskjellige barna sovner og står opp. Dette henger så foreldrene kan se og lese. (det henger og en liste med hvor lenge de forskjellige kan sove x opp etter 45 min, y opp etter 1,5 time, z senest opp 14.30 osv..)

Jeg tenker at foreldrene leser på sitt barn, de lurer på når barnet sovnet og hvor lenge det sov. Bleielista er det få foreldre som ser på, det er i perioder hvor barnet har hatt problemer med magen at de ser etter om det har vært avføring eller ikke...

Ja de har mulighet til å lese på hverandres barn, men om vi ikke hadde hatt disse listene så hadde ikke vi klart å huske hvem av de 14 som sovenet 12.10 og hvem som ikke sovnet før 12.20.... :sjenert:

Om en forelder har problemer med at det henger synlig så får det heller si ifra tenker jeg.

Taushetsplikt er viktig, men akkurat i forhold til soving og bleieskift så tenker jeg det ikke er noen krise om foreldre får se andres barn rutiner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt litt på dette, men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt for å ta det opp med de andre ansatte. Hvis ett av barna har hatt diaré så er det ikke noen grunn til at det skal "kringkastes" hvem dette gjelder. Samtidig trenger vi den listen av praktiske årsaker. Uten den hadde det vært umulig å svare foreldrene på slike spørsmål.

Skrevet

Jeg kan umulig se for meg at moren til Lise har noen interesse av at Tobias har hatt løs mage, eller at Trine må vekkes etter 45 min?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan umulig se for meg at moren til Lise har noen interesse av at Tobias har hatt løs mage, eller at Trine må vekkes etter 45 min?

Problemet er vel hvis Tobias ofte har løs mage, og andre foreldre begynner å diskutere hvorfor. Noen er mer glad i sladder enn andre...

• Liker 2
Skrevet

Problemet er vel hvis Tobias ofte har løs mage, og andre foreldre begynner å diskutere hvorfor. Noen er mer glad i sladder enn andre...

Er folk virkelig så triste? Da har jeg virkelig overvurdert folk.

• Liker 10
Skrevet

vel hos oss krysser vi b for basj og setter et kryss når vi bare skifter. Om et barn får mange nye bleier så setter vi ikke 10 b etter hverandre. Vi setter kun 2-3 i løpet av en dag. Vi er såpass oppegeånde at vi klarer å huske at ____ har fått mange nye bleier i dag og får formidlet det til foreldrene munltig.

Selv om man har et avkrysningssystem så er det lov å med noen avvik :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis vil jo ikke sånt bli et tema, men jeg har dessverre vært vitne til lignende situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke var klar over det har du tydlig gått glipp av noe.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke var klar over det har du tydlig gått glipp av noe.

Egentlig ikke. Jeg vil heller tro det beste om folk, enn å ta utgangspunkt i det verste.

Jeg vil ikke si jeg har gått glipp av noe, når jeg lar tvilen komme folk til gode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke. Jeg vil heller tro det beste om folk, enn å ta utgangspunkt i det verste.

Jeg vil ikke si jeg har gått glipp av noe, når jeg lar tvilen komme folk til gode.

Hvis du ikke vet at det finnes en god del slike mennesker så har du faktisk gått glipp av noe. Det er forskjell på å være realistisk og det å ta utgangspunkt i det værste. Vil heller kalle ditt syn på ting naivt.

Skrevet

Hvis du ikke vet at det finnes en god del slike mennesker så har du faktisk gått glipp av noe. Det er forskjell på å være realistisk og det å ta utgangspunkt i det værste. Vil heller kalle ditt syn på ting naivt.

Det er forskjell på å være naiv og godtroende, og det å gå ut i fra at voksne mennesker ikke er interesserte i andre barns bærsjevaner.

Jeg er fullt klar over hvor grusomme mennesker kan være, takk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å være naiv og godtroende, og det å gå ut i fra at voksne mennesker ikke er interesserte i andre barns bærsjevaner.

Jeg er fullt klar over hvor grusomme mennesker kan være, takk.

Igjen, jeg syns fortsatt du har gått glipp av noe.

Skrevet

Igjen, jeg syns fortsatt du har gått glipp av noe.

Da tror jeg vi kan si vi er enige om å være uenige! :)

• Liker 2
Skrevet

Små barn bæsjer i bleia. Det har vi alle gjort, og det vil alle små barn gjøre i all overskuelig framtid. Det er ingenting pinlig eller personlig over det. Når man snakker om voksne på institusjon (enten det er snakk om eldre på sykehjem eller psykisk utviklingshemmede eller anent) så er dette med avføring etc et mye mer ømtålig og personlig emne.

Det ER stor forskjell på en ettåring som bæsjer i bleia og en gammel bestemor som gjør det samme. Derfor er slike ting ikke sett på som taushetsbelagt i barnehager.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Små barn bæsjer i bleia. Det har vi alle gjort, og det vil alle små barn gjøre i all overskuelig framtid. Det er ingenting pinlig eller personlig over det. Når man snakker om voksne på institusjon (enten det er snakk om eldre på sykehjem eller psykisk utviklingshemmede eller anent) så er dette med avføring etc et mye mer ømtålig og personlig emne.

Det ER stor forskjell på en ettåring som bæsjer i bleia og en gammel bestemor som gjør det samme. Derfor er slike ting ikke sett på som taushetsbelagt i barnehager.

Ja men hvis man skal følge loven har nok ikke de ansatte i barnehagen egentlig lov til å ha slik informasjon åpnelyst for alle. Uansett hvordan man vrir og vender på det går avføring inn under personlige opplysninger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...